verblijf lange tijd buitenland

jjjk
Topic Starter

Re: verblijf lange tijd buitenland

#31 , 04 dec 2012 21:57

Bedankt citybird voor de info over de bankenkwestie.
Ik heb de bedragen doorgenomen op de website van DOSZ en deze lopen van 244 tot 978 euro per maand afhankelijk van de index.
Dit lijkt me astronomisch veel, voor deze bedragen kan ik me beter beroepen op een private verzekering.

ik ga me donderdag laten uitschrijven bij de gemeente.
Na alle informatie te hebben doorgenomen dacht ik voorlopig te opteren voor een referentieadres.
Daarna kan ik me zoals artemis sugereerde me nog altijd volledig domicileren in zuid amerika.
Maar nu ook de bank geen probleem zou opleveren en de sociale zekerheid niet meer van toepassing zou zijn aangezien ik niet in belgie werk heb ik me opnieuw bedacht.
Moeilijk :)

Ivm de mutualiteit, ik herinner me een gesprek voor mijn vertrek met iemand die al jaren bij het ziekenfonds werkt
Deze melde me dat ik geen enkele dekking heb buiten de europese unie en me best een reisverzekering kon nemen voor het eerste jaar.

Dus lijkt me idd het referentie adres overbodig geworden.
Aangezien ik belgische onderdaan blijf vermoed ik, dat moest ik na enkele jaren terugkeren, me opnieuw domicilieren geen probleem zal worden.

Alleszinds nog een hartelijk bedankt aan iedereen voor de hulp en adviezen!
Ik stuur jullie een beetje zuiderse zon op via deze weg! :)

Bedankt!

J

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#32 , 04 dec 2012 22:01

ALS u inderdaad nu op ambtelijke schrapping staat ( voorstel of definitief) dan hebt u waarschijnlijk nu al problemen of binnenkort.
Het is veel beter dat u zelf u afschrijft naar buitenland voor periode die overeenkomt met de toelatingen referentieadres.
Daarna kan u dat referentieadres laten wegvallen voor uw werkelijk adres in buitenland.

Ik heb verschillende familieleden gehad die dat zo (beroepshalve) hebben gedaan voor meerdere jaren naar meerdere buitenlanden.

Er komen maar problemen als u effectief geschrapt wordt.
Zorg dat de gemeente uw buitenlands adres krijgen zodat zij de procedure kunnen stopzetten.

freelance

#33 , 04 dec 2012 22:06

Referentie adres . En deze commentaar is uiteraard voor iedereen bedoeld .

Er is enerzijds de theorie ( wetgeving ) en anderzijds de praktijk. ( Artemis als "ervaringsdeskundige " ) .
Zoals in veel gevallen kan het mogelijks in de praktijk meevallen , maar het is hier een juridisch forum . Bijgevolg worden hier de juridische aspecten (ook ) bekeken .
Het is verder ook genoegzaam bekend dat hier in ons absurd Koninkrijkje er geregeld kafkaiaanse toestanden opduiken , waar advocaten dan lang zoet mee zijn .

Stand van zaken hier :
Op 04 dec 2012 00:49 heb ik een link doorgegeven van het Rijksregister ( die blijkbaar de bedoeling heeft dat allerlei locale overheden hier de mosterd vandaan halen ) .
"De mogelijkheid tot inschrijving op een referentieadres is strikt beperkt tot 7 categorieën van personen:
- de personen die in een mobiele woning verblijven;
- de personen die minder dan een jaar afwezig zijn uit de gemeente voor studie- ofzakenreizen;
- de leden van het burgerpersoneel en militair personeel van de Krijgsmacht, in garnizoen in het buitenland, en hun gezin;
- de personeelsleden van de rijkswacht die de Krijgsmacht vergezellen of een andere opdracht uitvoeren in het buitenland;"
- de leden van het diplomatiek of consulair personeel en hun gezin;
- de leden van het personeel van de ontwikkelingssamenwerking en hun gezin;
- de daklozen.

Op : 04 dec 2012 09:24 Schrijft onze vriend Demoor ( doorgaans een betrouwbare bron ) : zie hierboven Pagina 2 .
Ik vermoed dat Demoor zich hier baseert op de woorden TIJDELIJK en voor ONBEPAALDE TIJD

Op : 03 dec 2012 21:13 schrijf ik zelf :
Identiek dezelfde wettekst als Demoor , maar met aanvulling van een punt 3° bij Art. 18 ( zoals te vinden bij Elfri de Neve ) : http://www.elfri.be/referentieadres" onclick="window.open(this.href);return false;
3° personen die omwille van beroepsredenen gedurende maximum een jaar bepaald werk of een bepaalde opdracht uitvoeren in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland;

Doch , de personen aangegeven in punt 3° worden niet meer overgenomen in Art. 20.2° ( zie terug Demoor ) , en zouden bijgevolg NIET in aanmerking komen voor een REFERENTIEADRES .

Hierbij weze gezegd dat de artikelen 1 t/m 19 dateren van :
Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

Publicatie : 15-08-1992
Inwerkingtreding : 01-11-1992

En het artikel 20 van …..
Art. 20. <KB 1997-02-21/32, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 16-03-1997> §
Heeft de wetgever de uitsluiting van de personen in 3° dan zo bedoeld ?
Of heeft de wetgever zich hierin vergist . Feit is dat Art. 18 nog steeds bestaat , en Art. 20.2 daarmee in tegenspraak is volgens mijn bescheiden mening . ( of op zijn minst onzorgvuldig en nalatig ) .

Als laatste punt het volgende citaat uit “ Koninkrijk België – Buitenlandse Zaken enz…” :
“Behoud van hoofdverblijfplaats in België
Indien u nog niet zeker bent dat u definitief in het buitenland blijft, kunt u ook verder ingeschreven blijven in de Belgische bevolkingsregisters als "tijdelijk afwezig". Uw tijdelijke afwezigheid uit uw woonplaats in België moet wel voordien aan de gemeente gemeld worden.
OPGEPAST: dit is enkel mogelijk voor personen die voor een maximale duur van één jaar en om beroepsredenen, een specifieke arbeid of missie in het buitenland uitvoeren, of voor personen die voor minder dan één jaar in het buitenland verblijven wegens studie- of zakenreizen, wegens hun gezondheid of voor toerisme of een vakantieverblijf. Na één jaar moet u dan een definitieve keuze maken: ofwel terugkeren naar België en ingeschreven blijven in uw gemeente, ofwel u definitief in het buitenland vestigen en u laten schrappen uit de bevolkingsregisters van de gemeente. “
Bron : http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... w_vertrek/" onclick="window.open(this.href);return false;
o © 2010 FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking

Als iemand het weet , mag hij opstaan …..
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

jjjk
Topic Starter

#34 , 04 dec 2012 22:06

Ok bedankt Franciscus!

Ik heb de gemeente in kwestie gemaild met de vraag of dit wel degelijk over een Ambtelijke schrapping gaat, aangezien ik hier geen 100% zekerheid over heb.
Op de website van de federale overheid staat enkel de opmerking Proposition ¿ la Radiation d'Office..
Als ik dit via google opzoek kom ik uit op een schrapping van een huisbaas... wat volgens mij overeenkomt met de ambtelijke schrapping.
Ik hoop morgen antwoord te krijgen van de gemeente.

Nu doe je me weer twijfelen ivm het referentieadres :)

Ik mag de persoon die me donderdag laat uitschrijven bij de gemeente via een volmacht laten melden dat ik in het buitenland zit voor werk?
Dit heeft geen probleem als ik daarna eventueel nog zou opteren voor een referentieadres op het adres van mijn ouders?

J

freelance

#35 , 04 dec 2012 22:25

OPLETTEN
Procedure ambtelijke schrapping is niet hetzelfde als een adreswijziging naar buitenland.
Bij deze procedure AACB (afgekort) is ok een PV inbreuk bevolking wegens geen adres in België. Het is een wanbedrijf en correctioneel vervolgbaar.
Resultaat is een veroordeling EN een signalering in de politiesystemen (ANG de algemene Nationale Gegevensbank) en mogelijk de daaraan gelinkte internationale.
(Dit kan aan buitengrenzen EU problemen geven)
Deze problematiek is hier quasi dagelijks aan de orde op het forum .
Moeten we ook hier geen rekening houden met de theorie en de praktijk ?
Wat de wetgeving op zich betreft heeft Franciscus hier uiteraard gelijk . Maar hoe gaat de praktijk ?

WIE veroordeeld ? Is daar rechtspraak van bekend ?
Ikzelf ben een aantal maanden ambtelijk geschrapt geweest , en ik heb NOOIT op geen enkele manier daar enig nadeel van ondervonden . ( tenzij het heen en weer rennen om een nieuw domicilie in orde te krijgen .)
Volgens mij , als niemand de rechtsprocedure ( voor veroordeling ) opstart , dit dan in de regel ook niet gebeurt .
Een signalering in de Nationale Gegevensbank , daar kan ik nog inkomen....

Hoe dan ook , is het voor de TS wel belangrijk hier niet te licht over te gaan. Maar TS is er wel mee bezig .

Franciscus

#36 , 04 dec 2012 22:34

Uiteraard is dat de rechtbank eerste aanleg correctionele.
Zij bevelen ook aan de politie de opname van het vonnis door de signalering in het ANG.
op te sporen wegens inbreuk bevolking xyz. Vonnis Cor RB Veurne dd refnr 1234567/12. Seining tot 01.01.2017.

freelance

#37 , 04 dec 2012 22:37

Ik heb de gemeente in kwestie gemaild met de vraag of dit wel degelijk over een Ambtelijke schrapping gaat, aangezien ik hier geen 100% zekerheid over heb.
Op de website van de federale overheid staat enkel de opmerking Proposition ¿ la Radiation d'Office..
Als ik dit via google opzoek kom ik uit op een schrapping van een huisbaas... wat volgens mij overeenkomt met de ambtelijke schrapping.
Ik hoop morgen antwoord te krijgen van de gemeente.

Ik mag de persoon die me donderdag laat uitschrijven bij de gemeente via een volmacht laten melden dat ik in het buitenland zit voor werk?
Dit heeft geen probleem als ik daarna eventueel nog zou opteren voor een referentieadres op het adres van mijn ouders?

J
Proposition ; betekent : VOORSTEL . Het is een administratieve procedure die begint met een aangifte , en vervolgens wordt er een "voorstel tot ambtelijke schrapping " gedaan. Dit moet dan blijkbaar nog door de administratieve molen ( en ik dacht voorkomen op de gemeenteraad , of college B. & S. ) ( Franciscus , corrigeer mij , indien nodig ) .
Er kunnen dacht ik ettelijke weken over gaan .

Voor een referentie adres moet u sowieso al uitgeschreven zijn ( zie Artemis ) .
Hoe dan ook riskeert u niet van ter plaatse aangehouden te worden op de gemeente.... :lol:

Franciscus

#38 , 04 dec 2012 22:54

Klopt
Neen u hoeft niet naar de gevangenis maar ontvangt ook geen €200.
Bij aangifte van uw buitenlands adres bent u terug in orde en stopt de procedure ( op tijd).

artemis

#39 , 04 dec 2012 22:55

Mooie samenvatting freelance.

Referentieadres: studie- of zakenreizen, dat zijn heel ruime begrippen ;-)
Wat mij betreft valt de TS daar perfect onder, net zoals mijn vrienden toen.

Tijdelijke afwezigheid: Is volgens mij enkel een mogelijkheid bij behoud van domicilie. Dat beschermt je bv tegen een oproeping als bijzitter en ook tegen een ambtelijke schrapping.

Aan de TS, zo lang de mutualiteit blijft lopen zou je wereldwijd een dekking hebben volgens de geldende voorwaarden, net zoals wanneer je op vakantie bent.
Maar periode is misschien al voorbij.

Een reisverzekering kan je hier niet meer afsluiten omdat je al vertrokken bent, dat is een algemene voorwaarde.
Je zou daar een reisverzekering kunnen afsluiten maar dan denk ik dat je daar officieel moet wonen. En dan ben je er in feite niet op reis ;-)

jjjk
Topic Starter

#40 , 05 dec 2012 00:15

Een reisverzekering kan je hier niet meer afsluiten omdat je al vertrokken bent, dat is een algemene voorwaarde.
Je zou daar een reisverzekering kunnen afsluiten maar dan denk ik dat je daar officieel moet wonen. En dan ben je er in feite niet op reis
ik heb deze voor mijn vertrek afgesloten, maar deze bood slechts 3 maanden dekking tijdens de periode van 1 jaar.
Aangezien ik hier al langer ben, is deze niet meer van toepassing.

Aan de TS, zo lang de mutualiteit blijft lopen zou je wereldwijd een dekking hebben volgens de geldende voorwaarden, net zoals wanneer je op vakantie bent.
Maar periode is misschien al voorbij.
Ik heb eind december 2011 mijn laatste bijdrage betaald voor de periode van 1 jaar, dus deze loopt in principe tot en met nu eind december 2012.
Als ik een referentieadres neem, mijn bijdrage stort eind december, ben ik dan opnieuw voor een jaar gedekt?
zelfs al werk ik in het buitenland, buiten de EU?

Maar hieruit leid ik dan weer af dat het niet kan...
Wat het ziekenfonds betreft kan je bij mijn weten niet zomaar bijdragen vanuit het buitenland als je niet in B werkt of hier bij een sociale kas aangesloten bent. Wel blijf je dacht ik 6 maanden gedekt door je mutualiteit, nadat je bijdragen gestopt zijn. Niet niks als je het nodig hebt.

Dus samengevat:

Bankenkwestie:
ik kan zowel met of zonder referentie adres mijn rekeningen behouden in belgie.

Mutualiteit:
Met referentie adres kan ik gedekt blijven via mijn mutaliteit gedurende één jaar na bijdrage?
Zonder referentieadres val ik terug op priveverzekering of DOSZ.

Postadres
via referentieadres ben ik sneller op de hoogte van eventuele belangrijke post
zonder referentieadres wordt mijn post verstuurd naar zuid amerika?

Fiscaal
via referentieadres blijf ik belastbaar in belgie? gemeentebijdrage?
zonder referentieadres val ik onder het belastingssysteem van het land.

J

CityBird

#41 , 05 dec 2012 01:22

Dag Jjjk,
Dus samengevat:
Bankenkwestie: ik kan zowel met of zonder referentie adres mijn rekeningen behouden in belgie.
Ja.
Mutualiteit:
Met referentie adres kan ik gedekt blijven via mijn mutaliteit gedurende één jaar na bijdrage?
Ja.
Postadres: via referentieadres ben ik sneller op de hoogte van eventuele belangrijke post
Nee, tenzij je je familie elke dag belt of dagelijks contact hebt via email. Er bestaan (ten dele) nog alternatieven overigens. Certipost bijvoorbeeld.
Postadres: Zonder referentieadres wordt mijn post verstuurd naar zuid amerika?
Ja. Je kan echter nog steeds post ontvangen op een postadres. (bv. Rekeningen nutsvoorzieningen)
Fiscaal: via referentieadres blijf ik belastbaar in belgie? gemeentebijdrage?
Geen idee. Je wel grondig laten inlichten hierover. Naar mijn bescheiden mening is een dakloze nog steeds belastingsplichtig :D hoe absurd dit ook moge klinken, en jij misschien ook.
Ja, uitgezonderd belasting op onroerend goed. Komt automatisch per brief op je buitenlands adres (VLABEL Aalst) zonder aangifte.

Indien je inkomsten hebt uit huur voor BEROEPSDOELEINDEN, bestuursvergoedingen uit vennootschappen, enz,... (Valt onder de noemer "Zetel van Fortuin") ben je nog altijd belastingsplichtig voor deze inkomsten. Dit moet je via een normale belastingaangifte doen.
DOSZ is wel niet bepaald goedkoop.
Ik heb de bedragen doorgenomen op de website van DOSZ en deze lopen van 244 tot 978 euro per maand afhankelijk van de index.
Dit lijkt me astronomisch veel, voor deze bedragen kan ik me beter beroepen op een private verzekering.
Ja, misschien is het ongenoegen van Karel van Eetvelt van Unizo wel degelijk gebaseerd op valabele argumenten :).

Jouw redenering is overigens juist indien de verzekering enkel op jezelf betrekking heeft. Voor de sociale zekerheid in Belgie bestaat echter het principe van "personen ten laste", een begrip dat in vele landen bij priveverzekeraars totaal onbekend is. Dit betekent dat voor een gezin met 2 kinderen en een huisvrouw/man het plaatje er heel anders uitziet.

Overigens heb je misschien een foutief beeld van een prive ziekteverzekering. Dergelijke premies zijn van een heel andere grootteorde dan bijvoorbeeld familiale verzekeringspremies :D.

Groeten H.

jjjk
Topic Starter

#42 , 05 dec 2012 01:57

Bedankt citybird,

ik denk dat in mijn geval dan toch een referentieadres de beste oplossing is.
zeker als ik dan nog een jaar gedekt kan blijven via de mutualiteit, waardoor ik geen extra verzekeringen moet gaan afsluiten.

Het enige waar ik nog niet uit ben is het fiscale plaatje.
Maar zoals je zegt, best zo snel en goed mogelijk informatie inwinnen.

J

artemis

#43 , 05 dec 2012 17:31

Voor een referentie adres moet u sowieso al uitgeschreven zijn ( zie Artemis ) .
Misschien kan het ook tegelijk. Maar je kan uiteraard geen RA nemen als je nog een domicilie in B hebt.

Dus samengevat:

Mutualiteit:

Postadres
via referentieadres ben ik sneller op de hoogte van eventuele belangrijke post
zonder referentieadres wordt mijn post verstuurd naar zuid amerika?

Fiscaal
via referentieadres blijf ik belastbaar in belgie? gemeentebijdrage?

J
Mutualiteit:
Is het niet tot 6 maanden na het stoppen van de bijdrage?
En neen, ik dacht niet dat je zomaar bijdragen aan de mutualiteit kon betalen, anders zou een instelling als DOSZ geen bestaansreden hebben.
Bovendien is de dekking bij reizen van de mutualiteit beperkt in tijd. Ofwel dekken ze enkel tijdens de eerste 3 maanden van de reis, ofwel 3 maanden vanaf opening van een dossier in het buitenland (CM en Socmut). Hoe dan ook is aangesloten zijn bij de mutualiteit niet hetzelfde als een doorlopende reisverzekering van een jaar of langer.
Ik beschik over een heel goed dossier reisverzekeringen die de dekking van de verschillende mutualiteiten vergelijkt en ook van de privé verzekeraars, met een extra focus op langdurig reizen. Als je interesse hebt dan mail ik het wel naar je door.
Hoe dan ook zal een reisverzekering afsluiten problematisch zijn omdat je al vertrokken bent. Tenzij je iets kan verlengen bij je huidige en aflopende reisverzekering. Ginder werken zou een bijkomend addertje onder het gras kunnen zijn, omdat je dan in feite niet meer 'reist'.

Je kan je post laten doorsturen naar Zuid-Amerika, maar hoe betrouwbaar is dat? Bovendien is heel veel post goed voor de prullenmand. Als je een vertrouwensrelatie hebt met je ouders en zij geven het RA, dan zou je hen de post kunnen laten nazien. Krijg je een rekeninguittreksel, dan moet dat geklasseerd worden en niet persé doorgestuurd. Komt er iets belangrijks waarop gereageerd moet worden dan kan er veel via mail gebeuren.

Over het fiscale luik kan ik niet veel zeggen.
Je bank toch checken of dat eventueel zonder RA kan.

Al eens aan gedacht om over en weer naar België te komen? Dat zou misschien je probleem van reisverzekering kunnen oplossen, en ook andere praktische dingen..

artemis

#44 , 05 dec 2012 17:53

Dit nog:
Ik zou niet te licht gaan over het aspect verzekering. Je denkt misschien ik ben jong en er zal wel niets gebeuren. Een verzekering neem je om je te beschermen tegen iets wat hopelijk nooit zal gebeuren, maar wel mogelijk is.
Ik ben actief op een reisforum en zal nooit die ene radeloze moeder vergeten. Haar zoon zat al 6 maanden in West-Afrika en kreeg er een zwaar verkeersongeval. Hij was niet meer door zijn mutualiteit gedekt omdat die enkel tijdens de eerste 3 maanden van de reis dekte en hij had geen bijkomende reisverzekering genomen. Die jongen was er erg aan toe en moest asap gerepatrieerd worden met een sanitaire vlucht (vliegende ambulance). De familie wist dat dat 2 à 3 miljoen BEF ging kosten en zou dat bedrag ophoesten. Haar vraag aan het forum was hoe en waar ze die repatriëring kon beginnen te organiseren. Zonder verzekering sta je er wat dat betreft ook helemaal alleen voor, los van de dekking van de kosten. Begin er maar eens aan...

Franciscus

#45 , 05 dec 2012 18:45

Als voorbeeld: ingegeven in zoekmachine tekst referentieadres aanvragen vanuit het buitenland.
http://www.merelbeke.be/product.aspx?id=503" onclick="window.open(this.href);return false;

o.a. in de tekst:
Indienen aanvraag : De aanvrager komt persoonlijk langs bij de dienst burgerzaken.

Prijs : gratis

Breng mee : het aanvraagformulier, de identiteitskaarten van alle ondertekenaars

Kennisgeving : de aanvrager ontvangt een brief met de beslissing over het al dan niet aanvaarden van het referentieadres.

Terug naar “Andere”