huisbaas komt binnen zonder verwittigen

fieke0509

Re: huisbaas komt binnen zonder verwittigen

#16 , 27 aug 2014 16:28

anders ging ik hem toch laten weten dat met tweede sleutel zonder afspraak of wat dan ook binnen komen toch niet zo netjes is
"Niet netjes" is een understatement. Dit valt gewoon onder huisvredebreuk met gebruik van valse sleutel, en is dus strafbaar.
Ik denk dat, indien hij dit nog eens deed, ik gewoon de politie zou bellen om vaststellingen te komen doen. Jij bent momenteel toch nog altijd de bewoner van het pand, het kan niet dat er zonder jouw medeweten zomaar mensen in en uit komen lopen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
january_song
Topic Starter

#17 , 27 aug 2014 16:34

bedankt voor de link / info Franciscus.

ik las eerder al over het vervangen van sloten dat huurders doen. mag dit zomaar?

tenslotte neem ik aan dat eigendom van de verhuurder niet zomaar veranderd mag worden. niet dat ik het van plan ben, is uit nieuwsgierigheid.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 27 aug 2014 16:38

Mag perfect - indien cilinderslot gewoon vervangen - eentje van dezelfde lengte.
Indien een huis tuin en keukenslot een insteekcilinder in het sleutelgat steken
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5653,d.ZGU" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Turaki

#19 , 27 aug 2014 16:40

bedankt voor de link / info Franciscus.

ik las eerder al over het vervangen van sloten dat huurders doen. mag dit zomaar?

tenslotte neem ik aan dat eigendom van de verhuurder niet zomaar veranderd mag worden. niet dat ik het van plan ben, is uit nieuwsgierigheid.
Zolang je op het einde het oude slot terugsteekt, of evenveel sleutels als je gekregen hebt van het nieuwe slot afgeeft, kan de verhuurder hier niets over zeggen.

january_song
Topic Starter

#20 , 27 aug 2014 19:27

het kwam bijna tot een discussie juist toen ik hem wees op de informatie die jullie gaven. maar aangezien er twee mensen (geinteresseerden) en een vriendin van me erbij waren heb ik het beleefd gehouden. ik wees hem erop dat een verwittiging mooi zou geweest zijn. hij zei dat het in het contract vermeld stond dat hij mocht binnenkomen gelijk wanneer (met daarmee nog eens "desnoods kom ik binnen een uur terug, ik heb een sleutel").

als een zwarte lijst ooit legaal wordt, zwier ik graag deze man en zijn partner graag op de lijst. ze verhuren meerdere panden te Gent.

alweer maakte hij zonder verpinken de twee potentieel huursters wijs dat er niks scheelde (ookal sijpelt het binnen).

die man toont zijn partner´s studio zo snel mogelijk, wilt zo snel mogelijk buiten , ontwijkt vragen, en laat het verderrotten voor de verdere huurders. geld verdienen is soms gemakkelijk...

Franciscus

#21 , 27 aug 2014 20:12

Grondwet:
Art. 15. De woning is onschendbaar; geen huiszoeking kan plaats hebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.

U kan altijd als hij dat nog eens doet en aan de deur staat direct 101 bellen en zeggen dat mensen trachten binnen te dringen.

Tevens aangifte doen bij gemeente dat pand mogelijk niet voldoen aan de Vlaamse woonnormen.
Som hier eens de voor u zichtbare gebreken op.
https://www.wonenvlaanderen.be/uploads/ ... e.pdf?ht=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rwo.be/Default.aspx?tabid=12476" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vmsw.be/Portals/0/objects/VM ... .mar07.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki

#22 , 27 aug 2014 22:10

hij zei dat het in het contract vermeld stond dat hij mocht binnenkomen gelijk wanneer (met daarmee nog eens "desnoods kom ik binnen een uur terug, ik heb een sleutel").
Clausule in het contract is nietig. En dan nog durven dreigen met huisvredebreuk...

Voor uw eigen rust een nieuw slot steken, ook al is dit maar voor een korte termijn. En hem laten weten dat u de bezoeken wil zien gebeuren volgens wat toegestaan is, nl 2 vaste momenten, of minstens de dag ervoor verwittigen.

En niets verhindert u om de kandidaat-huurders te wijzen op de problemen, zolang u niet liegt kan uw verhuurder u niets aanwrijven...

Franciscus

#23 , 27 aug 2014 22:30

En vanaf nu elk gesprek waar u zelf aan deelneemt opnemen op gsm of recorder. 8_) Perfect legaal.

Turaki

#24 , 27 aug 2014 22:34

En vanaf nu elk gesprek waar u zelf aan deelneemt opnemen op gsm of recorder. 8_) Perfect legaal.
Dan had u, met de opname van het laatste gesprek, voldoende bewijs dat uw verhuurder, zelfs nadat hij hierop is gewezen, van plan was om aan huisvredebreuk te doen, de onschendbaarheid van de woning te negeren, en niet te zorgen voor het rustig huurgenot. Voldoende om de politie eens te vragen om een verhelderend gesprek te voeren met hem, daar de bevoegde rechtbank meestal niet kan lachen hiermee.

Vandebos

#25 , 27 aug 2014 22:42

Wat betreft de staat van het pand... in Gent zijn ze nogal kort door de bocht als het op verhuren van woningen die niet conform zijn aankomt.

Hou het voor uzelf eenvoudig:

- u verandert de cilinder,

- u stuurt de huisbaas aangetekend en per gewone post het volgende:

"stad, datum.

adres eigenaar

adres huurder

Geachte,

Aangezien u nu reeds verscheidene malen zonder de minste verwittiging het pand gelegen te .... dat ik van u huur, bent komen binnenvallen met nieuwe kandidaat huurders en u weigert om overeenkomstig de geldende jurisprudentie minstens 24 uur op voorhand te verwittigen zie ik me genoodzaakt voor de termijn die ik nog in dit huurpand verblijf volgende stappen te ondernemen:

- het cilinderslot aan de deur van de studio werd veranderd zodat oneigenlijke toegang niet meer mogelijk is. Op het einde van de opzeg zal de oude cilinder terug geplaatst worden.

- vanaf heden kan u met kandidaat-huurders voor de studio langskomen gedurende één van deze twee wekelijkse periodes van drie uur namelijk de woensdag van 18.00 tot 21.00 en de zaterdag van 16.00 tot 19.00.

Indien u zich niet met deze regeling, zoals standaard bij vonnis geveld wordt, die u de mogelijkheid geeft het pand ongehinderd te verhuren, kan vinden, staat het u steeds vrij het lokale vredegerecht in te schakelen in een poging een andere dan deze regeling te bekomen. Dit is dan van mijnentwege een gelegenheid bij uitstek om de toestand van het pand ter sprake te brengen en de vrederechter in gezelschap van een afgevaardigde van de brandweer te verzoeken eens ter plaatse af te stappen.

Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.

"

Zever zal rap gedaan zijn.

Franciscus

#26 , 27 aug 2014 22:53

Dacht zelf dat iemand van schepencollege Gent hier meeleest een zekere SB? 8_)

Vandebos

#27 , 27 aug 2014 22:59

Voor deze materie is het wel Tom Balthasar:

Kabinet schepen van Stadsontwikkeling, Wonen en Openbaar Groen
Botermarkt 1
9000 Gent
Tel.: 09 266 50 30
Fax: 09 266 50 49
E-mail: schepen.balthazar@gent.be

january_song
Topic Starter

#28 , 28 aug 2014 12:51

Wat betreft de staat van het pand... in Gent zijn ze nogal kort door de bocht als het op verhuren van woningen die niet conform zijn aankomt.

Hou het voor uzelf eenvoudig:

- u verandert de cilinder,

- u stuurt de huisbaas aangetekend en per gewone post het volgende:

"stad, datum.

adres eigenaar

adres huurder

Geachte,

Aangezien u nu reeds verscheidene malen zonder de minste verwittiging het pand gelegen te .... dat ik van u huur, bent komen binnenvallen met nieuwe kandidaat huurders en u weigert om overeenkomstig de geldende jurisprudentie minstens 24 uur op voorhand te verwittigen zie ik me genoodzaakt voor de termijn die ik nog in dit huurpand verblijf volgende stappen te ondernemen:

- het cilinderslot aan de deur van de studio werd veranderd zodat oneigenlijke toegang niet meer mogelijk is. Op het einde van de opzeg zal de oude cilinder terug geplaatst worden.

- vanaf heden kan u met kandidaat-huurders voor de studio langskomen gedurende één van deze twee wekelijkse periodes van drie uur namelijk de woensdag van 18.00 tot 21.00 en de zaterdag van 16.00 tot 19.00.

Indien u zich niet met deze regeling, zoals standaard bij vonnis geveld wordt, die u de mogelijkheid geeft het pand ongehinderd te verhuren, kan vinden, staat het u steeds vrij het lokale vredegerecht in te schakelen in een poging een andere dan deze regeling te bekomen. Dit is dan van mijnentwege een gelegenheid bij uitstek om de toestand van het pand ter sprake te brengen en de vrederechter in gezelschap van een afgevaardigde van de brandweer te verzoeken eens ter plaatse af te stappen.

Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.

"

Zever zal rap gedaan zijn.
:)

Ik krijg nu per sms berichtjes wanneer hij langs komt, en ga het zo laten..

Ik heb geen tijd om een slot te vervangen voor die paar laatste dagen, ik wil ook niet moeilijk doen want wil mijn waarborg teruggestort zien. Ik ken het verhaal van iemand die haar waarborg bijna niet teruggestord wegens een krasje - ze had al maanden problemen met de huisbazin over geen warm water meer, een dekkende dakgoot... Toen ze dit juridisch aankaartte werden de problemen nog erger met haar huisbazin wat resulteerde in een rechtzaak. Toen beslist werd vriendin haar voordeel deed men zelf nog moeilijk met de waarborg omwille van een krasje ergens.

Alhoewel ik filmpjes en foto's gemaakt heb van het pand en doorgestuurd heb naar de huisbaas maanden terug (rottende muren, video van druppelend water binnen, kapotte kleerkast bij aanvang huur, vochtvlekken over muren, electriciteitsproblemen,..) , denk ik dat ze durven afkomen met een krasje dat ik hen niet vermeld.. Een kast die er stond bv had kleine gaatjes en minimale schade, ik heb daar foto's van gemaakt en doorgestuurd. Maar niet van elk schap..

Franciscus

#29 , 28 aug 2014 14:27

Gemeente in kennis stellen NADAT u de waarborg hebt teruggekregen.
Kan perfect anoniem of zelfs via kwartierinspecteur die dan zelf de vaststellingen doet bij inschrijving nieuwe huurder en deze zo doorgeeft aan bouw/milieupolitie van de gemeente.

Terug naar “Andere”