Spermadonatie aan een ex-vriendin

FreelancerIT
Topic Starter

Re: Spermadonatie aan een ex-vriendin

#16 , 26 mei 2014 16:33

ALS na een DNA test -wordt zo wie zo op vraag vrouw door RB bevolen en door HvB bevestigd BENT U wettelijk de vader met alle gevolgen van dien.
U bent legaal dus perfect te traceren en juridisch aanspreekbaar en aansprakelijk.
Dus een anonieme spermadonor kan zo ook aansprakelijk gesteld worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Topic Starter

#17 , 26 mei 2014 16:34

ALS na een DNA test -wordt zo wie zo op vraag vrouw door RB bevolen en door HvB bevestigd BENT U wettelijk de vader met alle gevolgen van dien.
U bent legaal dus perfect te traceren en juridisch aanspreekbaar en aansprakelijk.
Dus een anonieme spermadonor kan zo ook aansprakelijk gesteld worden?

duma

#18 , 26 mei 2014 16:37

Neen. Daar is alles juridisch gecovered.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter

#19 , 26 mei 2014 16:37

puur juridisch en dat is momenteel de enige manier om zonder gedoe later een zo goed mogelijke start te maken. Raad uw vriendin aan contact te nemen met een fertiliteitskliniek. als alleenstaande ouder kan ze perfect zaadceldonatie vragen bij een academisch ziekenhuis. Dit is de enige juiste manier. De voorgeschiedenis van jullie relatie is te zwaar beladen om hier mee door te gaan. Met alle broodje-aap-verhalen én mogelijke scenario's op een rijtje, zaaddonor moet ongekend zijn.
Dat zal ik haar vrijdag dan zeggen. Mocht ik dezelfde situatie kunnen verkrijgen als een zaaddonor, dan zou ik het riskeren, in deze vorm niet. Dank u Eylis.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#20 , 26 mei 2014 16:40

Dar is nu een hele juridische discussie over in een aantal landen maar zolang dat het anoniem is in België is het echt anoniem.
Eens lezen:
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 0277,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21

#21 , 27 mei 2014 09:28

Ik zie echt niet in waarom de topic starter hierop zou ingaan. Hoe je het draait of keert, hij gaat een kind hebben, hij gaat WETEN wie dit kind is, en het gaat gevolgen hebben. Sowieso. Als de ex absoluut een kind wil, zie ik niet in waarom het juist de "donatie" van de topic starter moet zijn, en het geen anonieme donor kan zijn.

TS kan best zijn ex doorverwijzen naar het "normale" circuit van zaaddonatie en er zich verder niet mee inlaten. Zeker niet als hij achteraf geen gedoe wilt in welke zin dan ook. Niet voor niets dat zaaddonatie anoniem is!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mariette

#22 , 31 mei 2014 10:19

Dat zal ik haar vrijdag dan zeggen. Mocht ik dezelfde situatie kunnen verkrijgen als een zaaddonor, dan zou ik het riskeren, in deze vorm niet. Dank u Eylis.
Een zaaddonor is anoniem. De wensmoeder weet niet wie de zaaddonor is. Gezien U niet anoniem bent voor de wensmoeder kan u moeilijk als anonieme zaaddonor worden beschouwd.

eylis

#23 , 31 mei 2014 15:33

mariette, dat bedoelt poster niet....hij bedoelt dat hij zich wel zou inschrijven in een fertiliteitskliniek voor donatie, maar niet rechtstreeks doneren aan een vriendin.

Mariette

#24 , 31 mei 2014 21:11

mariette, dat bedoelt poster niet....hij bedoelt dat hij zich wel zou inschrijven in een fertiliteitskliniek voor donatie, maar niet rechtstreeks doneren aan een vriendin.

haaa... Dit had ik niet direct begrepen uit zijn post
Buiten de rol van spermadonor, ga ik weliswaar er verder weinig mee te maken hebben. De problematiek van mijn getrouwd zijn terzijde, heeft mijn ex duidelijk gezegd het kind zelf als alleenstaande BOM te willen opvoeden. Ze sluit niet een nieuwe man in haar toekomst niet uit, maar ze wenst mij als getrouwd man niet terug in haar leven op te nemen.

Nu is mijn vraag: hoe veilig is dit??

Echt anoniem gaat dit allemaal niet zijn, ik moet er voor met haar naar een dokter gaan, deze gaat mij en mijn zaad onderzoeken en eens alles goed bevonden is zorgt hij ook voor de bevruchting.

Bij een spermabank is het - dacht ik - onmogelijk om achteraf bij de genetische vader om alimentatie of enige andere vorm van erkenning te komen eisen. Onder deze situatie, heb ook ik deze bescherming of ligt het hier totaal anders?

Gebruiker21

#25 , 02 jun 2014 09:06

Heu, waar lees jij dat? Ik lees net het omgekeerde:
Nu wil ze die "spijt" gaan verwerken en vroeg ze of ik bereid was - gezien ik getrouwd ben - om mijn sperma te doneren. Volledig klinisch uiteraard, en met de bedoeling om zich - als ik gezond genoeg ben - met mijn sperma te laten bevruchten.
Dus helemaal niet anoniem. Ik denk trouwens niet dat een fertiliteitskliniek toestaat dat een "klant" het zaad kiest waarmee ze bevrucht wil worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis

#26 , 02 jun 2014 22:31

na alle posten, eindconclusie van poster lezen....

FreelancerIT
Topic Starter

#27 , 03 jun 2014 08:41

Heu, waar lees jij dat? Ik lees net het omgekeerde:
Ik vraag me persoonlijk ook af waar ze dat leest. ;-) Ik heb geen enkele behoefte om mij te gaan inschrijven in een fertiliteitskliniek.

Mijn afspraak met haar van afgelopen vrijdag is onverwachts afgesprongen, ik heb ze wel al per mail op de hoogte gebracht niet van plan te zijn om op haar vraag in te gaan. Sindsdien niets meer vernomen.
Nu wil ze die "spijt" gaan verwerken en vroeg ze of ik bereid was - gezien ik getrouwd ben - om mijn sperma te doneren. Volledig klinisch uiteraard, en met de bedoeling om zich - als ik gezond genoeg ben - met mijn sperma te laten bevruchten.
Dus helemaal niet anoniem. Ik denk trouwens niet dat een fertiliteitskliniek toestaat dat een "klant" het zaad kiest waarmee ze bevrucht wil worden.
Is dat nu niet juist wat ze doen met IVF? Daar kies je toch om je bijv. door het zaad van je partner te laten bevruchten?

Gebruiker21

#28 , 03 jun 2014 08:42

Gezien de poster nog maar overwoog om dit te doen, geeft aan dat hij de impact niet echt correct ingeschat heeft. Hij gaat met de dame in kwestie praten, dus misschien is het toch goed om hem nog even mee te geven waar hij aan begint, moest hij zich toch laten ompraten. You never know...

FreelancerIT
Topic Starter

#29 , 03 jun 2014 08:45

Ik zie echt niet in waarom de topic starter hierop zou ingaan. Hoe je het draait of keert, hij gaat een kind hebben, hij gaat WETEN wie dit kind is, en het gaat gevolgen hebben. Sowieso. Als de ex absoluut een kind wil, zie ik niet in waarom het juist de "donatie" van de topic starter moet zijn, en het geen anonieme donor kan zijn.

TS kan best zijn ex doorverwijzen naar het "normale" circuit van zaaddonatie en er zich verder niet mee inlaten. Zeker niet als hij achteraf geen gedoe wilt in welke zin dan ook. Niet voor niets dat zaaddonatie anoniem is!
Als ik haar uitleg mocht geloven zou dit voor haar een manier zijn om die 1 grote fout uit haar leven recht te zetten. Anonieme donors trekken haar niet niet zo daar ze op zijn minst wil weten wie de vader van haar kind is.

Mij kent ze intiem, een anonieme donor...

FreelancerIT
Topic Starter

#30 , 03 jun 2014 08:48

Gezien de poster nog maar overwoog om dit te doen, geeft aan dat hij de impact niet echt correct ingeschat heeft. Hij gaat met de dame in kwestie praten, dus misschien is het toch goed om hem nog even mee te geven waar hij aan begint, moest hij zich toch laten ompraten. You never know...
Ik evalueer de mogelijkheden, lijkt me op zich niets mis mee.

Ik dacht ergens ooit eens opgevangen te hebben dat je dit ook als een donorschap kon bekijken, en je op die manier niet aansprakelijk kon gesteld worden voor "je kind". Dit blijkt anders te zijn.

Voor het bekomen van dergelijke info kom ik tenslotte hier.

Terug naar “Andere”