Bezoekrecht afdwingen

gescheiden vaders

#16 , 20 jan 2006 13:34

om te weten waar de zaak moet behandeld worden moet je eerst weten of er sprake is van een misdrijf in belgie. is het kind zonder toelating of met toelatin van de vader verhuist( mondelinge goed kuering is voldoende)
deze heeft hij gegeven door "onderhoudsgeld te storten en op bezoek te gaan " en pas na 2 1/2 jaar beslist om naar de rechtbank te gaan voor een breng-regeling. dus geen misdaad in belgie
Sperwer, je schrijft hier echt zaken die juridische nonsens zijn. Of de verhuis met of zonder toelating van de vader gebeurde is irrelevant: 374 B.W. zegt dat de rechter de woonplaats van het kind in elk geval moet bevestigen, ook als de ouders onderling akkoord gaan.

ook je opmerking dat het geen misdrijf is omdat de moeder het kind meegenomen heeft na mondelinge toestemming van de vader houdt totaal geen steek: het misdrijf is 431/432 S.W., en dat heeft het over achterhouden van een kind voor de ouder waar het krachtens een vonnis moet zijn. Zelfs als Marc geen mondeling akkoord zou gegegeven hebben voor de verhuis is er hier nog geen sprake van een misdrijf om de doodeenvoudige reden dat Marc geen vonnis kan voorleggen.

Wat me terugbrengt naar mijn raad aan Marc: als de moeder het kind hier niet uitgeschreven heeft uit de burgerlijke stand kan je aan de Belgische Jeugdrechtbank een vonnis vragen. Vanaf dan kan je 431/432 S.W. inroepen: parentale ontvoering, achterhouden van een kind voor de ouder die er krachtens een vonnis omgangsrecht mee heeft. Ik herhaal: neem dan contact op met Child Focus.

Sperwer, wat is eigenlijk je opleiding of ervaring om met zoveel gezag over echtscheidingen e.d. te praten? Je reageert op zowat alle berichten hier, van handelsgeschillen via onderhoudsgeld tot erfenisrechten, maar je hebt een anoniem profiel. Wat echtscheidingen betreft kan ik je echt verzekeren dat je de bal vaak misslaat. Waar heb jij je informatie vandaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
carla

#17 , 24 okt 2006 15:43

Mijn partner, niet gehuwd, vertrok in juni 2003 plots met ons kind naar haar vaderland, Engeland.
Een paar maal heb ik mijn kind ginds gaan bezoeken, maar daar het financi?el & emotioneel zwaar belastend is heb ik haar al meermaals gevraagd om mijn kind hier in Belgi? te kunnen zien, eveneens voor mijn ouders.
Zij blijft weigeren, maar wel steeds geld vragen !
Ons kind is momenteel drie jaar, had bij vertrek Belgische nationaliteit en is erkend door mij.
Kan ik & mijn ouders, als grootouders, hier een procedure starten om dit bezoekrecht hier te bekomen. En in hoeverre moet, indien de uitspraak positief zou zijn, Engeland hier in volgen wanneer zij blijft weigeren ?
Dient dit dan te gebeuren voor de Jeugdrechtbank of kan dit in eerste instantie voor het vredegerecht ? Of moet deze procedure in Engeland gevoerd worden?

Reclame

Terug naar “Andere”