verblijf lange tijd buitenland

jjjk
Topic Starter

Re: verblijf lange tijd buitenland

#16 , 03 dec 2012 21:55

Ik ben eens aan het rondkijken op de website van de federale overeid, maar daar geen succes momenteel.
Nu probeer ik al een hele tijd in te loggen op de website van irisnet (was woonachtig in brussel) maar na 3 verschillende browsers te hebben geprobeerd, blijf ik op de hoofdpagina geblokkeerd.
Momenteel idd 3 u s'namiddag en een stralend zonnetje van 25 graden ;)

Alvast bedankt voor alle hulp!

J

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#17 , 03 dec 2012 22:19

Wat wil u weten van de federale ?
Irisnet werkt normaal , alle pagina's . Is 5° C in Brussel . :cry:
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

jjjk
Topic Starter

#18 , 03 dec 2012 22:47

Op de portaal site van my.belgium.be heb ik kunnen vaststellen dat de procedure van uitschrijving was opgestart door mijn vorige huisbaas.
Ik wou nakijken of ik dit alsnog kon aanpassen. Maw mijn uitschrijving op een correcte manier met mijn nieuwe gegevens in het buitenland te doen.
Nu via irisnet probeer ik in te loggen op de irisbox.irisnet.be via mijn elektronische id. Dit lukt niet, blijkbaar herkent hij mijn kaartlezer niet.
Maar dit is voor een andere topic..

Wat ik exact probeer te achterhalen is wat ik alsnog kan aanpassen ivm de uitschrijving en eventueel een model 8 aanvragen

J

Reclame

freelance

#19 , 03 dec 2012 23:49

Afgezien van de technische inlog problemen en de mogelijkheid dat Belgische overheidssites uw ID niet meer accepteren ( wegens adres geschrapt ) ?? ( proberen via een contact formulier ) ?
zal mijn eerdere vrees om iets te kunnen veranderen online , wel bewaarheid worden .
Die mogelijkheid geven ze niet zo makkelijk uit handen .

Referentie adres zou mischien toch moeilijk kunnen worden . In juridisch forum niet dieper uitgewerkt .
Op internet wel wat te vinden , maar vaak tegenstrijdig ( oudere en daarna aangepaste wetgeving , niet altijd goed gecoördineerd - mijn post met Art. 18 & 20 is nochtans van een advocatenkantoor die behoorlijk up-to-date is ).
Hier een blijkbaar vrij recente ( waar het bewuste punt 3° reeds weggevallen is ) :
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... a_10_e9bb5" onclick="window.open(this.href);return false; ( Rijksregister )
Op tabblad "voorstelling " onderaan zit een link voor e-ID toegang .

CityBird

#20 , 04 dec 2012 00:10

1) Uitschrijven was (destijds) heel eenvoudig en heb ik overigens per fax gedaan. Samen met één enkel ambassade bezoek heeft dit nog geen uur in beslag genomen. Nadien nooit enig probleem gehad. Om je nadien weer in België in te schrijven ga je gewoon terug naar het gemeentehuis in de gemeente waar je gaat wonen. Ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat ik dat nooit gedaan heb. Ik heb echter wel een Belgische kennis met een dergelijke ervaring en die heeft mij verteld dat dit net zo eenvoudig is.

2) Pensioen: Had ik verkeerd gelezen.

3) Referentieadres: Ik zie weinig voordeel in een referentieadres en is mijn inziens overbodig. Ikzelf heb nooit een referentieadres gehad en weet hoegenaamd niet of dit juridische/fiscale gevolgen kan hebben.

4) Electronische identiteitskaart. Die heb ik destijds bij de ambassade moeten inleveren. Dit is nog steeds zo. Je kan wel een oud model (groot formaat zonder chip) op de ambassade aanvragen indien je dit wil. Gezien je echter al een paspoort hebt is dit een overbodig document. Je raakt sowieso de EU niet binnen zonder geldig paspoort.

5) Rijbewijs: Als je langer dan 6 maanden in het buitenland verblijft moet je in principe ook je Europees rijbewijs "omruilen" naar een lokaal rijbewijs om dan je oorspronkelijk rijbewijs in te leveren op het gemeentebestuur van je laatste woonplaats. Bij terugkeer naar België gebeurt dan net het omgekeerde. De meeste mensen "vergeten" dit omdat erkenning van buitenlandse rijbewijzen een ernstig probleem kan zijn (Huurwagens, evenwaardigheid categorieën, enz.). Het kan nooit kwaad om al een internationaal rijbewijs in België aan te vragen. Dat hoef je niet in te leveren.

6) Eventuele levensverzekering/pensioensparen. Voor de fiscus geldt: eenmaal een dergelijk product fiscaal ingebracht, voor altijd ingebracht. Dit kan tot zeer onaangename verrassingen leiden bij uitbetaling op 65 jarige leeftijd indien je voor (zeer) lange tijd in het buitenland hebt gewerkt. Zeker je bank/verzekering contacteren en vragen naar de beste oplossing.

7) Er zijn heel weinig landen op deze planeet waar de belastingdruk zo hoog is als in België. Je moet dus al heel veel tegenslag hebben bij de keuze van je nieuwe woonplaats :D.

j.demoor

#21 , 04 dec 2012 08:24

“Art.18.Worden beschouwd als TIJDELIJK afwezig...:2° personen die minder dan een jaar afwezig zijn voor studie- of zakenreizen of reizen in verband met hun gezondheid of voor de toerisme of vakantieverblijf buiten de gemeente van inschrijving...Art.20...§ 2. De tijdelijk afwezige personen, bedoeld in artikel 18, eerste lid, 2°...komen in aanmerking voor de toekenning van een referentieadres om beroepsredenen... De personen, bedoeld in artikel 18, eerste lid, 2°, moeten tijdelijk en uitsluitend afwezig zijn wegens een studie- of zakenreis.”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

‘Ik vertrok een tijdje geleden naar Zuid Amerika met de bedoeling er werk te zoeken en te wonen voor ONBEPAALDE tijd’

Wie voor onbepaalde tijd in Zuid-Amerika woont is niet tijdelijk afwezig in België en komt hier dan ook niet in aanmerking voor de toekenning van een referentieadres om beroepsredenen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

artemis

#22 , 04 dec 2012 12:00

‘Ik vertrok een tijdje geleden naar Zuid Amerika met de bedoeling er werk te zoeken en te wonen voor ONBEPAALDE tijd’

Wie voor onbepaalde tijd in Zuid-Amerika woont is niet tijdelijk afwezig in België en komt hier dan ook niet in aanmerking voor de toekenning van een referentieadres om beroepsredenen.
Klopt maar wie weet dat? Misschien staat TS hier binnen 6 maanden terug, of na een jaar. Als hij langer wegblijft kan hij het referentieadres altijd stopzetten.
Een mens wordt niet verondersteld altijd in de toekomst te kunnen kijken, of te weten waar hij binnen een jaar zal zijn en wat hij dan zal doen.

De procedure van ambtelijke schrapping duurt meerdere maanden. Kan soms makkelijk 6 maanden duren (in Antwerpen zelfs 9 maanden).
Volgens mij kan je je gedurende die periode nog perfect zelf uitschrijven, zolang de ambtelijke schrapping nog geen feit is.

2 voorbeelden van een formulier 'Aanvraag tot inschrijving op een referentieadres'
http://www.ibz.rrn.fgov.be/fileadmin/us ... ersoon.pdf
http://www.antwerpen.be/Formulieren/toe ... eadres.pdf

reden: Tijdelijk verblijf in het buitenland

jjjk
Topic Starter

#23 , 04 dec 2012 18:36

bedankt voor de info!

Alleszins moet ik me voor beidden uitschrijven bij de gemeente (dat gaat donderdag gebeuren met een volmacht)

Nu wat zou het voordeel zijn van eventueel voor een periode een referentieadres te nemen?
Aangezien ik geen sociale bijdrage meer lever via een vaste job in belgie, verlies ik al mijn rechten bij het ziekenfonds?

jjk

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#24 , 04 dec 2012 18:38

OPLETTEN
Procedure ambtelijke schrapping is niet hetzelfde als een adreswijziging naar buitenland.
Bij deze procedure AACB (afgekort) is ok een PV inbreuk bevolking wegens geen adres in België. Het is een wanbedrijf en correctioneel vervolgbaar.
Resultaat is een veroordeling EN een signalering in de politiesystemen (ANG de algemene Nationale Gegevensbank) en mogelijk de daaraan gelinkte internationale.
(Dit kan aan buitengrenzen EU problemen geven)

artemis

#25 , 04 dec 2012 18:56

Bedankt voor die toelichting Franciscus, dat is heel belangrijke informatie voor de TS.
Nu wat zou het voordeel zijn van eventueel voor een periode een referentieadres te nemen?
Aangezien ik geen sociale bijdrage meer lever via een vaste job in belgie, verlies ik al mijn rechten bij het ziekenfonds?
Volgens de link van de stad Antwerpen:
Het referentieadres in het bevolkingsregister geldt als uw officieel adres, ook wanneer dit niet uw effectieve verblijfplaats is.

Los uit de mouw geschud:
U hebt hier mogelijk nog een aantal links, bv een bankrekening?*
U bent nog enige tijd gedekt door een Belgisch ziekenfonds (6 maanden?)
Als u voor een onvoorziene reden plots terug naar België moet kan u zo de draad weer oppikken, zelfs al hebt u op dat moment nog geen nieuwe domicilie (= de reden waarom daklozen een referentieadres bij het OCMW aanvragen, anders hebben ze geen recht op steun).
En ik denk dat er nog wel wat goede redenen zijn die ik niet meteen zelf kan bedenken.

*De meeste Belgische banken willen dat hun rekeninghouders een officieel adres in B hebben, een RA is een officieel adres.
Toen ik RA was voor mijn emigrerende vrienden waren bank en mutualiteit hun voornaamste redenen om tijdelijk een RA te nemen. Zij gingen daar een zaak opstarten en in afwachting stond hun geld nog op de bank in België. Zij zijn in die periode ook snel over en weer naar B gekomen om hier te huwen en dat was allemaal poepsimpel door dat RA.

jjjk
Topic Starter

#26 , 04 dec 2012 19:19

ik heb hier idd nog een aantal links, waaronder een bankrekening.
Kan ik zonder belgisch domicilie of referentie adres mijn bankrekening behouden in belgie, of kan dit enkel via het referentieadres?

*had je commentaar ivm de banken niet gelezen ( best de bank hiervoor is contacteren)

ok, ik denk dat in dit geval, aangezien ik momenteel mijn bankrekening zeker nog nodig heb, een referentieadres voor mij de beste oplossing lijkt.

Ivm het ziekenfonds, als ik dus een referentieadres heb kan ik gewoon jaarlijks mijn bijdrage storten en blijf ik verzekerd?
Ik hoef hiervoor niet in belgie te werken?

J

freelance

#27 , 04 dec 2012 20:16

Navraag doen bij de bank .
Heb zelf rekening in buitenland , zonder problemen ( en nee , is niet in Zwitserland) . Uiteraard hebben ze mijn adres in België .
Commentaar referentie adres volgt .

artemis

#28 , 04 dec 2012 21:02

Idd navraag doen bij de bank.

Wat het ziekenfonds betreft kan je bij mijn weten niet zomaar bijdragen vanuit het buitenland als je niet in B werkt of hier bij een sociale kas aangesloten bent. Wel blijf je dacht ik 6 maanden gedekt door je mutualiteit, nadat je bijdragen gestopt zijn. Niet niks als je het nodig hebt.

Wat het referentieadres betreft: Je kan er niets mee verliezen, alleen maar bij winnen. Als je je uitschrijft zondermeer blaas je volgens mij wel enkele bruggetjes op. Niet onoverkomelijk, maar eventueel lastig als je avontuur anders zou uitdraaien dan verhoopt.

CityBird

#29 , 04 dec 2012 21:28

ik heb hier idd nog een aantal links, waaronder een bankrekening.
Kan ik zonder belgisch domicilie of referentie adres mijn bankrekening behouden in belgie, of kan dit enkel via het referentieadres?

*had je commentaar ivm de banken niet gelezen ( best de bank hiervoor is contacteren)

ok, ik denk dat in dit geval, aangezien ik momenteel mijn bankrekening zeker nog nodig heb, een referentieadres voor mij de beste oplossing lijkt.

Ivm het ziekenfonds, als ik dus een referentieadres heb kan ik gewoon jaarlijks mijn bijdrage storten en blijf ik verzekerd?
Ik hoef hiervoor niet in belgie te werken?

J
1) Een bankrekening in Belgie met een buitenlands adres is niet in het minst een probleem. Je hebt hier geen referentieadres voor nodig. Nadeel is dat de jaarlijkse kosten hoger zijn. Een voordeel is wel dat (sommige) roerende voorheffingen niet meer van toepassing zijn.

2) Je kan zonder problemen ziekenfondsbijdragen betalen via de DOSZ. Je hoeft zelfs niet naar een Belgisch ziekenhuis moest er zich iets voordoen.

Groeten H.

artemis

#30 , 04 dec 2012 21:57

DOSZ is wel niet bepaald goedkoop.

Terug naar “Andere”