Bedankt voor die toelichting Franciscus, dat is heel belangrijke informatie voor de TS.
Nu wat zou het voordeel zijn van eventueel voor een periode een referentieadres te nemen?
Aangezien ik geen sociale bijdrage meer lever via een vaste job in belgie, verlies ik al mijn rechten bij het ziekenfonds?
Volgens de link van de stad Antwerpen:
Het referentieadres in het bevolkingsregister geldt als uw officieel adres, ook wanneer dit niet uw effectieve verblijfplaats is.
Los uit de mouw geschud:
U hebt hier mogelijk nog een aantal links, bv een bankrekening?*
U bent nog enige tijd gedekt door een Belgisch ziekenfonds (6 maanden?)
Als u voor een onvoorziene reden plots terug naar België moet kan u zo de draad weer oppikken, zelfs al hebt u op dat moment nog geen nieuwe domicilie (= de reden waarom daklozen een referentieadres bij het OCMW aanvragen, anders hebben ze geen recht op steun).
En ik denk dat er nog wel wat goede redenen zijn die ik niet meteen zelf kan bedenken.
*De meeste Belgische banken willen dat hun rekeninghouders een officieel adres in B hebben, een RA is een officieel adres.
Toen ik RA was voor mijn emigrerende vrienden waren bank en mutualiteit hun voornaamste redenen om tijdelijk een RA te nemen. Zij gingen daar een zaak opstarten en in afwachting stond hun geld nog op de bank in België. Zij zijn in die periode ook snel over en weer naar B gekomen om hier te huwen en dat was allemaal poepsimpel door dat RA.