dubbele nationaliteit

Nadine
Topic Starter

dubbele nationaliteit

#1 , 22 nov 2005 13:49

Hallo,

Ik hoop hier meer te weten te komen dan wat ze me op de Belgische ambassade in Tel Aviv vertellen: kan ik als Belg (niet Jood) de Israelische nationaliteit aannemen zonder mijn Belgische nationaliteit te verliezen?

In een toespraak van Minister Michel in september 2003 las ik dat daar toen over gedebatteerd werd maar wat is er toen uit de bus gekomen?

Hartelijk dank aan wie me hierover meer kan vertellen.

Nadine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bruwaenzin

#2 , 22 nov 2005 15:06

dubbele nationaliteiten worden eerder als uitzondering dan als regel beschouwd.

ook in wetgeving worden ze zoveel mogelijk geweerd.

maar het fenomeen bestaat wel, zeker als je een gegronde reden kan aanvoeren, bijvoorbeeld geboren zijn in dat vreemde land.

Lex

#3 , 23 nov 2005 08:46

Iedere staat bepaalt soeverein de voorwaarden om diens nationaliteit te verwerven,te behouden,of te verliezen.Het verdragsrecht strekt ertoe positieve nationaliteitsconflicten,m.a.w. bipatriden of dubbele nationaliteiten te vermijden.

Art.1.1.Meerderjarige onderdanen van de Overeenkomstsluitende Partijen verliezen hun nationaliteit,indien zij tengevolge van een uitdrukkelijke wilsverklaring de nationaliteit van een andere Partij verkrijgen door naturalisatie...,Overeenkomst betreffende de beperking van gevallen van meervoudige nationaliteit...opgemaakt te Straatsburg op 6 mei 963...Goedgekeurd bij Wet van 22 mei 1991.

Belgi? is ook nog verbonden door het gelijkaardig Verdrag van den Haag van 12 april 1930,geratificeerd bij Wet 20 januari 1939.
Krachtens art.3 van dit Verdrag wordt een persoon UITSLUITEND als Belg aanzien indien hij,volgens de Belgische wetgeving,de Belgische nationaliteit heeft.

Reclame

Nadine
Topic Starter

#4 , 26 nov 2005 15:35

Bedankt voor de antwoorden.

Ik begrijp eruit dat er voor mij geen mogelijkheid is om een dubbele nationaliteit te hebben.

Dit leidt wel tot een absurde situatie want in theorie zou mijn Israelische man de Belgische nationaliteit kunnen aanvragen en verkrijgen na 3 jaar. Daarna zou ik mijn Belgische nationalieit kunnen opgeven om de Israelische te verwerven en dan, op basis van het Belg-zijn van mijn man, de Belgische opnieuw aanvragen. Niet? (Aangezien de Israelische wet het toelaat meerdere nationaliteiten te hebben)

Ik elk geval vind ik de positieve discriminatie van Belgische Joden, die WEL een dubbele nationaliteit mogen hebben of verwerven, onderhand wel achterhaald, terwijl ze nog steeds van toepassing is.

Net zoals ik het kompleet absurd vind dat een Israelische partner van een Belg ook de Belgische nationaliteit kan verwerven; kan scheiden van zijn Belgische partner en toch nog steeds de Belgische nationaliteit kan doorgeven aan zijn kinderen met een nieuwe niet -Belgische partner. Kinderen die hoegenaamd geen enkele band met Belgie hebben en misschien ook nooit zullen hebben. Enfin, dit geldt natuurlijk niet alleen voor Israelische partners.

Nadine

sniper

#5 , 06 dec 2005 08:20

Art.1.1.Meerderjarige onderdanen van de Overeenkomstsluitende Partijen verliezen hun nationaliteit,indien zij tengevolge van een uitdrukkelijke wilsverklaring de nationaliteit van een andere Partij verkrijgen door naturalisatie...
mijn kinderen hebben zowel de finse als de belgische nationaliteit
als ze meerdejarig worden, en ze vragen er niet expliciet om, dan kunnen ze volgens art 1.1 de beide nationaliteiten houden, of lees ik dit artikel verkeerd
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Lex

#6 , 06 dec 2005 10:58

Alles over het verkrijgen, verlies en herkrijgen van de BELGISCHE nationaliteit is te vinden op.

http://www.juridat.be/cgi_loi/wetgeving.pl - selecteer in juridische aard - het Wetboek van de Belgische nationaliteit. (28 juni 1984)

Jorre

#7 , 06 nov 2006 13:38

Zoals onlangs vernomen in de actualiteit, is een wetsontwerp hieromtrent terug op de politieke agenda geplaatst, en zou men binnen geruime tijd over een dubbele nationaliteit kunnen beschikken volgens de Belgische wet.
Ik heb begrepen dat een Belg die een andere nationaliteit aanneemt, de Belgische de facto verliest; eens de wet bekrachtigd is, zou het probleem van verlies van nationaliteit niet langer het geval zijn, en kan men voortaan als onderdaan van twee landen door het leven gaan.

Terug naar “Andere”