Omgangsrecht grootouder

Mama-van-3
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Omgangsrecht grootouder

#1 , 31 jan 2023 06:13

Ik ben een mama van 3 kinderen . 05-02-2020 is mijn man overleden , en heb ik het niet gemakkelijk met de familie van mijn man .
3 jaar later is de vader van mijn man naar de rechtbank gegaan om een omgangsregeling aan te vragen . Mijn kinderen zijn 9jaar (2013) , 8 jaar ( 2015) en 3 jaar(2019) ,
De kleinste kent niemand nog van die familie .
Het vonnis : ik moet de kinderen 1 maal per maand van 14 u tot 18 u laten gaan . De oudste kinderen reageren alles behalve goed en willen totaal niet gaan naar opa .de kinderen dreigen ermee om niet te gaan en niet ik de auto te stappen . ( opa moet ze komen halen thuis ) Ik moet zelf toestemming vragen aan de opa of de kinderen mogen meedoen aan een schoolfeest omdat dit juist de dag is dat ze naar hun opa moeten . Wat moet ik doen als ze weigeren om mee te gaan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Melanie04
Berichten: 14

#2 , 31 jan 2023 10:57

Mijn kinderen willen ook niet gaan, moet ze soms binnenduwen. Maar ze moeten. Ze kunnen pas gehoord worden vanaf 12jaar, dus tot die tijd kunnen ze niet aangeven waarom ze niet willen gaan. Dat is toch wat mijn advocaat me gezegd heeft.

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 31 jan 2023 11:03

De kinderen zullen inderdaad moeten gaan.
Het is hun belang dat hun moeder en grootvader proberen om dat in een zo rustig mogelijke sfeer te doen. Zodat bijvoorbeeld wanneer er een schoolfeest is, het bezoek een week eerder of later kan plaatsvinden in overleg.
Bemiddelaars hebben hier ervaring mee en kunnen ook met de kinderen praten (in tegenstelling tot rechters die dat meestal inderdaad pas doen vanaf 12 jaar). Misschien is dat een mogelijkheid die je aan opa kan voorstellen?
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#4 , 31 jan 2023 15:04

Geen juridische informatie.
Sorry om te horen dat u uw man en de kinderen hun vader verloren zijn. Innige deelneming. Wat een miserie.
Waarschijnlijk ook voor die man die zijn zoon verloren is...

Ik heb geen achtergrond hoe de familie van de vader moeilijk doet of waarom de kinderen niet naar hun grootvader willen.
Maar ik zou het ook erg vinden mijn kleinkinderen niet te zien wanneer mijn dochter/zoon zou overlijden. Denk maar dat ik bij een scheiding mijn dochter/zoon nog zou zien en normaal ook nog de kleinkinderen. Bij een overlijden zijn alleen de kleinkinderen nog over...

Als de grootvader het jongste kleinkind nog niet gezien heeft, hebben de andere 2 kinderen hun grootvader ook al een paar jaren niet gezien? Dan is het niet verwonderlijk dat ze niet naar hem toe willen.

Is er een mogelijkheid dat grootvader en jij samen met de kinderen naar het schoolfeest gaan? Als de volwassenen samen dingen doen met de kinderen, gaan de kinderen minder weerstand bieden als ze eens alleen naar grootvader moeten.

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 31 jan 2023 16:44

Vooreerst ook mijn medeleven. Die tijd moet voor allen een drama zijn geweest. En laat bij iedereen sporen na en iedereen reageert daar ook anders op.

Ik vermoed ook dat er geen of niet veel contact was met grootouders al van voor overlijden vader.
Mogelijk ging vader alleen met kinderen.
Ik vermoed ook dat u geen onderzoek bij grootouders hebt gevraagd of de eerste malen terug zien samen met u erbij.
Waarom omdat een rechter bij mijn weten niet ineens beslist dat zo'n contact moet er moeten dus zaken voorafgaand gebeurd zijn.


Geen enkel verwijt naar u hoor maar ik heb 40 jaar in dat wereldje gezeten en in uw verhaal ontbreken veel zaken die voorafgingen aan zo'n vonnis.

Had u een advocaat ter zitting en ervoor?

Want de voorstellen die hierboven gedaan worden zijn meestal de eerste stappen die een rechtbank oplegt ( onderzoek door jeugdpolitie - comité jeugd ondersteuningsteam jeugdzorg nu - eerste contacten terug maar in neutrale omgeving enz.)

Mama-van-3
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jan 2023 23:00

Hallo ,
Ik heb heel veel bewijzen in de conclusie gestoken die aantonen dat er geen band is met de kleinkinderen . Op sociaal media maakt hij mij met de grond gelijk , volgens het vonnis mag dit allemaal en zou het door het overlijden van zijn zoon zijn dat hij zo dingen schrijft . De familie dreigt ermee iemand van ons familie nu kapot te maken en toch moeten de kinderen gaan . Ook de woning van de opa … het adres waar de kinderen moeten gaan daar is een gele brief aan het raam , de woning is leeg en gaan ze slopen . Ik weet dus niet waar mijn kinderen heen gaan

Melanie04
Berichten: 14

#7 , 01 feb 2023 21:56

Franciscus ik wou dat het zo was gegaan bij mij. Onderzoek? Wijkagent ging er ‘gezellig’ op de koffie. Jeugdzorg? Belang van het kind doet er niet toe. Grootouder heeft het recht punt aan de lijn. Tenzij het veroordeelde moordenaars zijn ofzo heb je als ouder helaas geen poot om op te staan.
Mama van drie, ik wens je oprecht nog veel moed en sterkte meid <3

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#8 , 02 feb 2023 10:50

Hallo ,
Ik heb heel veel bewijzen in de conclusie gestoken die aantonen dat er geen band is met de kleinkinderen . Op sociaal media maakt hij mij met de grond gelijk , volgens het vonnis mag dit allemaal en zou het door het overlijden van zijn zoon zijn dat hij zo dingen schrijft . De familie dreigt ermee iemand van ons familie nu kapot te maken en toch moeten de kinderen gaan . Ook de woning van de opa … het adres waar de kinderen moeten gaan daar is een gele brief aan het raam , de woning is leeg en gaan ze slopen . Ik weet dus niet waar mijn kinderen heen gaan
Kan je niet terug naar de rechtbank gaan om
- een aanpassing vragen waarbij je de rechten van de grootvader niet teniet doet maar waar je nu vraagt om een overgangsperiode in te lassen zodat de kinderen aan hun grootvader kunnen wennen en een voor hun veilige en vertrouwde omgeving
- de opa en familie te vragen je niet meer zwart te maken op fb of te dreigen
- het nieuwe adres van opa vragen?

Wat een erge situatie, vooral voor de kinderen maar ook voor jou. Hopelijk kan je het oplossen.

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 02 feb 2023 12:57

Adres moet sowieso wel het correcte zijn.
Bedreigingen kunnen ook strafbaar zijn.
Maar dat zijn procedures voor de strafrechter en niet bij de familierechtbank.
Een ' gezellig ' koffie drinken Was u daarbij?
Of moet daar een huiszoeking gebeurden door een speciale eenheid ????

Mama-van-3
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 feb 2023 15:05

Ik heb melding gedaan bij mijn advocaat en gemeld dat ze daar niet wonen . Dat ze het gaan slopen . Verder wil ze niet in beroep gaan .
Ik heb het gevoel dat er eerst iets gaat moeten gebeuren voor ze mij gaan geloven . nog een trauma voor de kindjes erbij

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 06 feb 2023 18:07

Op sociale media kan men alle mogelijke bagger schrijven tegen of over een persoon.
Hou al die teksten bij ...op een bepaald ogenblik staat er wel iets in dat strafbaar is en komt belaging of laster en of eerroof of lasterlijke aantijgingen wel aan de oppervlakte.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#12 , 06 feb 2023 20:10

Ik heb melding gedaan bij mijn advocaat en gemeld dat ze daar niet wonen . Dat ze het gaan slopen . Verder wil ze niet in beroep gaan .
Ik heb het gevoel dat er eerst iets gaat moeten gebeuren voor ze mij gaan geloven . nog een trauma voor de kindjes erbij
Een andere advocaat nemen? Want het is toch essentieel dat die u met raad en desnoods daad bijstaat.

Mama-van-3
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 feb 2023 12:41

Tegen mijn ex schoonvader heb ik al een klacht ingediend voor belaging. De politie is er al maanden met bezig . Maar nog altijd niks van gehoord . Ik ga nu met een andere advocaat in beroep gaan , nu hopen dat het gerecht het inziet dat het een foute keuze is .
Mijn kinderen moeten nu zondag gaan .
Het zal niet gemakkelijk zijn vrees ik . Ze dreigen er nu al mee om niet in te stappen

Terug naar “Andere”