deels meerderjarig

demitje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

deels meerderjarig

#1 , 11 jan 2022 01:08

Beste allemaal,
ik ben momenteel 15 jaar en ben (door aanranding) zwanger. Ik zit al in mijn tweede trimester, maar ben er nog maar net achter gekomen. Ik moet dus doorgaan met de zwangerschap en heb besloten om de baby niet op te geven voor adoptie/pleeggezin en hem te houden.

Nu heb ik een paar juridische vragen.

1. Kan je je deels meerderjarig laten verklaren (ontvoogd worden) als je zwanger bent of een kindje hebt? Ik weet wel dat je dan in aanmerking komt voor een leefloon, maar het is me niet helemaal duidelijk of je je ook meerderjarig kan laten verklaren?

2. Als het antwoord op bovenstaande vraag ja is, en ik me meerderjarig zou kunnen laten verklaren. Zou ik dan legaal een eigen bankrekening mogen openen die niet onder toezicht van mijn ouders staat? Mijn ouders staan niet achter de zwangerschap. Ik voel me niet meer welkom en wil dus verhuizen. (Ze zijn bereidt om voor mij een contract te tekenen, aangezien ik daar momenteel nog niet legaal bekwaam voor ben) Maar ik zou dan liefst helemaal niet meer afhankelijk zijn van mijn ouders, en zou dus ook de privacy willen dat zij niet meer aan mijn rekening kunnen of deze kunnen bekijken.

3. Ik werk in mijn vrije tijd momenteel op een "free lancer" website waar ik mijn passie uitoefen en scripts, verhalen, gedichtjes, rijmpjes en vertalingen verkoop. Dit gaat heel goed en ik heb hier een heel stabiel inkomen mee (momenteel rond de 2500 per maand). Nu vraag ik me af of dit eigenlijk legaal is? Eerst zat ik hier niet heel veel mee, en zette ik het meeste op mijn spaarrekening of gebruikte ik het voor goede doelen, maar als ik het wil gebruiken om mij en mijn kind te onderhouden, moet ik als free lancer dan belastingen hierop betalen? En tellen de uren die ik werk hiervoor mee als arbeidsuren? (mag ik hiernaast nog een andere bijbaan doen zonder de grens van uren per week te overschrijden)

4. Laatste vraag: mijn ouders willen dat ik een vaderschapstest laat doen zodat de vader mee moet betalen en vervolgd kan worden. Ik zie dit echter helemaal niet zitten, ik vind het belangrijk om het eerst op eigen tempo te verwerken dan dat ik nu ook al met een rechtszaak zit. Kan iemand mij dwingen om een vaderschapstest te doen? Of kan dit zonder mijn weten gebeuren?

Hopelijk leest er iemand dit en krijg ik antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 12 jan 2022 14:02

Beste ,
Al eens overwogen uw vraag hier voor te leggen :
https://www.caw.be/jac/
Voornamelijk voor vraag 1/
Vraag 2/
Wanneer meerderjarige kunt u uiteraard een bankrekening openen , waar alleen u ( en de bank ) inzage heeft .
Vraag 3/ hier eens kijken :
https://www.vlaanderen.be/werken-als-jobstudent
Vraag 4/ Is er aangifte van het voorval gedaan bij politie ( of andere instanties ) ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 12 jan 2022 14:30

Zoals hierboven gezegd, kan u zich in die situatie best laten bijstaan door professionele hulpverleners. Ook fara.be kan u hier mogelijk bij helpen. Ik wens u veel sterkte!

Reclame


Terug naar “Andere”