Voyeurisme

yassinehad
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Voyeurisme

#1 , 13 mei 2021 00:27

Ik ben niet zeker of ik dit onder de juiste rubriek post. Indien dit fout staat, kan een moderator dit dan juist zetten?

Ongeveer 2 jaar geleden werd ik uitgenodigd bij de lokale politie voor een verhoor. Ik had voordien een brief gekregen waarbij ik werd beschuldigd van hacking, verspreiden van beeldmateriaal zonder toestemming, verspreiden van naaktfoto's etc...
Het eigenlijke verhoor werd een huiszoeking. Laptops, harde schijven, USB sticks, smartphone ed... werden meegenomen voor verder onderzoek. Mijn smartphone kon ik dezelfde dag terug gaan afhalen.
Enkele weken later volgde dan het eigenlijke verhoor. Men liet mij foto's zien van 2 vrouwelijke personen. De ene was mij totaal onbekend. De andere persoon kende ik wel van ziens. Via een vriend haar leren kennen en wat berichten met elkaar verstuurd tot bleek dat zij geen interesse meer had.

Na het verhoor melde de inspecteur mij dat mijn laptops en dergelijke naar de Computer Crime Unit gingen en indien er geen belastend materiaal werd gevonden ik alles terug kreeg. En dat gebeurde enige tijd later ook. Hierbij dacht ik dat de zaak was uitgeklaard.

Enkele maanden later werd ik opnieuw uitgenodigd voor een kort verhoor. De ene persoon die ik had herkend en contact mee had gehad heeft zich in deze zaak burgerlijke partij gesteld. Blijkbaar zouden er op een of andere schimmige websites van haar foto's opgedoken zijn. Achteraf ben ik te weten gekomen dat de foto's in kwestie gewoon van haar FB of Instagram zouden zijn.
Men vroeg mij gewoon wat mijn contact met haar was. Heb dat kort uitgelegd en erbij vermeld dat er ondertussen ook geen contact meer tussen ons was.

De feiten dateren van 2018. Ik woonde toen nog samen met een huisgenoot in een andere woning. Regelmatig nodigde hij anderen uit. Iedereen had toegang tot het internet via de wifi code. Het internet abonnement stond op mijn naam.
Een van de regelmatige bezoekers had weet van mijn contact tussen die ene vrouwelijke persoon. Enige tijd later kwam hij niet meer langs maar had een oude laptop aan mij cadeau gegeven voordien. Diezelfde laptop had men bij de huiszoeking ook meegenomen en achteraf heb ik die samen met mijn eigen laptops terug gekregen...

We zijn nu mei 2021 en heb een dagvaarding voor de correctionele rechtbank aangekregen om in oktober voor te komen. Men "beschuldigd" mij van het volgende:

"tonen, toegankelijk maken of verspreiden van opnames betreffende voyeurisme
de beeld- of geluidsopname van een ontblote persoon of een persoon die een expliciete seksuele daad stelde, met name van (naam van de persoon), geboren te (geboorteplaats en datum van de persoon), zonder diens toestemming of buiten diens medeweten, te hebbend getoond, toegankelijk te hebben gemaakt of te hebben verspreid, ook al had die persoon ingestemd met het maken ervan.
(art. 371/1 lid 1, 2o en 4 en 378 lid Sw)"

Ik ga wanneer ik tijd heb naar de griffie om alles op te vragen. Als er geen sprake is van "ontblote of expliciete seksuele daad" op die foto's, kan er toch geen sprake zijn van voyeurisme?
Hoe is men uiteindelijk bij mij terecht gekomen? Een of ander onderzoek, mijn ip adres, zo op mij gekomen, op mijn smartphone gezien dat er berichten tussen mij en de burgerlijke partij is?

Wie kan mij hier raad in geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 mei 2021 11:38

Hoe is men uiteindelijk bij mij terecht gekomen? Een of ander onderzoek, mijn ip adres,
Je zegt zelf dat de afgebeelde persoon klacht heeft neergelegd wegens die afbeelding

Dan is men vrij waarschijnlijk gaan onderzoeken wie die foto postte, van waaruit, van op welke computer ...

Men komt niet bij jou terecht omwille van wat berichtjes heen & weer

Wie kan mij hier raad in geven?
Advocaat ...


Op griffie is het inkijken

Afschrift moet je opvragen - zal ook wel ergens in de papieren van parket staan hoe en waar

Reclame

Terug naar “Andere”