Moet je geschenken terug betalen na relatiebreuk ?

patriciadewulf56
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Moet je geschenken terug betalen na relatiebreuk ?

#1 , 13 okt 2020 10:38

Ik had een relatie met iemand die vaak bij mij thuis logeerde maar we hebben nooit feitelijk samengewoond. Ik heb gedurende die 18 maand naar verschillende landen met hem gereisd en altijd alle reiskosten en logement betaald. Ter compensatie heeft hij de helft betaald van een paar stoelen en een tafel die bij mij thuis staan. Aanvankelijk vond ik die te duur en wou ze niet kopen maar hij drong aan en heeft de helft van het bedrag op mijn rekening gestort. Factuur en volledige betaling zijn door mij gebeurd. Nu heeft die persoon ( na 6 maand uit elkaar) de factuur opgevraagd en eist dit bedrag terug. Kan dat zomaar ???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 13 okt 2020 13:13

Neen

Tenzij anders overeengekomen en dan is het aan hem om dat te bewijzen

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 13 okt 2020 14:08

Hier ook eens lezen:
viewtopic.php?t=41091

Hangt van verschillende factoren af zoals u kan lezen.

Reclame

patriciadewulf56
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 okt 2020 15:36

Dank u voor de antwoorden.
Maar ondertussen heb ik al een mail van zijn advocaat ontvangen
Hij heeft mijn factuur( op mijn naam en door mij betaald) van de aangekochte meubelen opgevraagd bij de firma en ze eisen dat ik het door hem gestorte bedrag op mijn rekening terug betaal. Hij heeft hier wel nooit wettelijk gewoond maar wel verbleven ( gratis ) en het gestorte bedrag was ter compensatie. Moet ik daar eigenlijk op antwoorden ? Is geen aangetekende zending maar een mail.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 15 okt 2020 16:50

Heeft opgevraagd maar heeft die firma dat ook doorgegeven??? Factuur staat op uw naam dus kan zo maar niet. Ook niet door een advocaat.

Wat staat er als mededeling op zijn bericht van overmaken gelden?

JorisVB
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 okt 2020 17:03

Dank u voor de antwoorden.
Maar ondertussen heb ik al een mail van zijn advocaat ontvangen
Hij heeft mijn factuur( op mijn naam en door mij betaald) van de aangekochte meubelen opgevraagd bij de firma en ze eisen dat ik het door hem gestorte bedrag op mijn rekening terug betaal. Hij heeft hier wel nooit wettelijk gewoond maar wel verbleven ( gratis ) en het gestorte bedrag was ter compensatie. Moet ik daar eigenlijk op antwoorden ? Is geen aangetekende zending maar een mail.
Antwoord vriendelijk terug dat u geen enkele betaling aan mijnheer verschuldigd bent. Vraag de advocaat om u de bewijzen voor te leggen dat het tegendeel zou aantonen. Meld de advocaat ook dat u niet zal nalaten klacht neer te leggen voor belaging indien hij of zijn client u nog verder conctacteert.

patriciadewulf56
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 okt 2020 17:25

Dank u.

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 okt 2020 18:44

Je kan dit best doen met een aangetekende zending met antwoordkaart, een kleine kost maar dan laat je zien dat je je niet laat intimideren.

Verder lees ik: "Ik heb gedurende die 18 maand naar verschillende landen met hem gereisd en altijd alle reiskosten en logement betaald."

Je kan bijvoorbeeld bijkomend vermelden: Ik geef mijn advocaat opdracht om onmiddellijk een tegeneis wegens tergend en roekeloos geding in te stellen als u de zaak op de spits wil drijven. Tevens zal mijn advocaat de reis kosten terugvorderen die ik gedurende 18 maanden ..... enzovoort.

JorisVB
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 okt 2020 14:33

Niet te hard van stapel lopen: zolang er geen rechtzaak is, kan er geen sprake zijn van tergend en roekeloos geding. Verder kan de topic starter langs geen kanten de reiskosten terugeisen, aangezien ook dat valt onder "gegeven is gegeven".

Dus best zo zakelijk mogelijk houden: "Ik heb helemaal geen schuld bij mijnheer. Ofwel stuur je me een sluitend bewijs dat dit wel zo is, ofwel laat je me met rust." Zo eenvoudig is het. Kans is héél erg groot dat je er niets meer van hoort.

Terug naar “Andere”