Ondehoudsplicht tussen broers en zussen

dizzl
Topic Starter

Ondehoudsplicht tussen broers en zussen

#1 , 29 mar 2009 15:18

Beste all,

Kunnen broers of zussen (als beide ouders niet meer leven) aansprakelijk gesteld worden (of kan schuld op hen verhaald worden...vergeef me als ik hier niet de juiste termen gebruik) als één van die broers of zussen in een psychose schade aanricht?

Ik dacht niet dat het geval is maar t zou geruststellend zijn te horen dat het niet het geval zou zijn. Indien dat wel hetgeval is, is er een mogelijkheid om zich daar voor te verzekeren?

Kunnen broers en zussen tegen de wil van de patient zelf in zijn/haar budget laten beheren door een extern iemand?

Alvast bedankt om te reageren
mvg
dizzl

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 29 mar 2009 17:27

Om op het tweede deel van uw vraag te antwoorden. Familie kan verzoeken om broer, zus, ma, pa onbekwaam te laten verklaren haar financiele tegoeden te beheren. Hier gaan dan een aantal psychiatrische onderzoeken aan vooraf, ook onderzoek van vroegere gedragingen. Als het advies van drie (of 2 van de drie, ben niet zeker) geneesheren effectief is dat de patient niet in staat is zijn eigen middelen te beheren kunnen ze een voogd/vermogensbeheerder laten aanstellen. Meestal is dit een notaris.

De duur van het mandaat van die beheerder hangt af van de toestand van de patient en het oordeel van de artsen of er in de toekomst nog verbetering van de patient mogelijk is.

dizzl
Topic Starter

#3 , 29 mar 2009 19:09

Bedankt voor je reactie Vandebos,

Probleem is dat de patient in kwestie 'goed' is als die niet in 'psychose' verkeert. Op die momenten wil niemand de vrijheid van handelen ontnemen. Periodes van psychose komen ongeveer om de 3-5 jaar voor en zijn zeker niet te voorspellen. Stafrechterlijk zal die tijdens zo'n periode allicht niet vervolgd worden maar in zo'n periode kan hij/zij schulden of schade veroorzaken.

Reclame

Zjef

#4 , 29 mar 2009 20:23

Schulden kunnen niet verhaald worden op broer(s) en zus(sen).
Neem eens contact op met http://nl.similes.be: "Similes is een vereniging voor gezinsleden en nabijbetrokkenen van personen met psychiatrische problemen. Similes verenigt partners, ouders, kinderen, broers en zussen, vrienden...kortom iedereen die betrokken is bij een psychisch zieke en los van het feit of deze persoon thuis woont of is opgenomen in een ziekenhuis of beschut of zelfstandig woont."

dizzl
Topic Starter

#5 , 30 mar 2009 19:41

Heel erg bedankt voor je reactie Zjef ik steek er mijn licht eens bij op.
mvg
dizzl

Terug naar “Andere”