Kindje geboren uit 2 mama's: NL of BE nationaliteit?

veroniquevv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kindje geboren uit 2 mama's: NL of BE nationaliteit?

#1 , 25 mar 2017 18:38

Hallo,

Mijn vriendin (BE) en ik (NL) verwachten eind augustus ons eerste kindje :D. We wonen in België, ikzelf (NL) ga bevallen en ben dus de biologische moeder. Mijn vriendin (BE) zal het kindje erkennen bij de geboorte. Onze vraag is nu of ons kindje enkel de Nederlandse nationaliteit zal hebben door afstamming of ook de Belgische door geboren te worden in België en een Belgische ouder te hebben? Of moeten we kiezen?

Alvast bedankt voor jullie raad!
Ellen en Veronique

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 25 mar 2017 20:52

alleszins heeft je kind de belgische nationaliteit doordat het een belgische ouder heeft. Waarschijnlijk ook de nederlandse nationaliteit.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 25 mar 2017 21:42

Het kind zal een dubbele nationaliteit hebben. Zowel Belgisch (uit geboorte met een Belgische ouder) als Nederlandse (uit geboorte met een Nederlandse ouder)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

veroniquevv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mar 2017 19:28

Bedankt voor jullie reacties! Kun je volgens de Belgische wet een dubbele nationaliteit hebben dan?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mar 2017 19:29

Ja
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 26 mar 2017 22:58

Zzlfs meer dan 2 nationaliteiten. Typische examenvraag aan de universiteit : genre 'kind wordt geboren op een vliegtuig uit een Belgische-Turkse vader en japanse moeder. Geboorte vindt plaats in een Italiaans vliegtuig boven Zambia met een Griekse piloot... Welke nationalitei(en) heeft het kind. Afhankelijk van de nationaliteitenwetgevingen van al die landen kunnen dat er 6 zijn....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

veroniquevv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 apr 2017 09:16

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Dat maakt het al wat duidelijker. Ik mag er dus eigenlijk vanuit gaan dat het de Belgische nationaliteit sowieso krijgt (Belgische ouder geboren in België) maar dat het voor Nederland ook een Nederlander is (geboren uit een Nederlandse ouder).

Jabbe
Berichten: 586

#8 , 10 apr 2017 15:53

Om even op de examenvraag van basejumper terug te komen:
Echt gebeurd boven Burkina Faso: Vrouw bevalt in vliegtuig, stewardessen zijn in de wolken
De jonge vrouw was vrijdag in een toestel van Turkish Airlines onderweg van Conakry in Guinee naar Istanboel, toen de weeën begonnen. Dat deelde de luchtvaartmaatschappij maandag mee aan dpa. Het kind, een meisje, werd 12.800 meter hoog in de lucht geboren en luistert naar de naam Kadiju.
Het vliegtuig maakte daarom een tussenlanding in Ouagadougou in het West-Afrikaanse Burkina Faso.
Over de nationaliteit van de ouders en de piloot werd niet gerept. :wink:

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#9 , 22 jun 2017 05:14

Is recent nog 2x gebeurd.

Een Kameroense vrouw is bevallen op het vliegtuig van de VS naar België, vanwaar ze een aansluitende vlucht terug naar Kameroen zou nemen. Het ging om een vroeggeboorte uiteraard. Het kind heeft geen recht op een Amerikaans paspoort, het vliegtuig was weliswaar Amerikaans maar de bevalling gebeurde toen het vliegtuig niet langer boven territoriale wateren van de VS bevond. De Amerikaanse nationaliteit wordt toegekend op basis van geboorte op Amerikaans grondgebied, hetgeen hier dus niet van toepassing was. En Belgische nationaliteit wordt op basis van afstamming toegekend, evenmin van toepassing.
Dit kind zal dus gewoon het Kameroens paspoort krijgen (de moeder zei overigens dat ze sowieso geen interesse had om haar leven buiten Kameroen te leven en dus het nut niet inzag van meerdere paspoorten voor haar pasgeborene, zelfs indien het mogelijk geweest ware)

En deze week nog is een vrouw bevallen op een vlucht van Saudi Arabië naar India. Stond op de teletekst van de Nederlandse TV. Er stond niet bij vermeld (beetje gebrekkig journalisme) welke nationaliteit de vrouw had. Ik ben ook niet op de hoogte van de wetgeving rond Saudische of Indische nationaliteit. Wel stond er bij het artikel dat de luchtvaartmaatschappij het kind een levenslange gratis vliegpas cadeau doen om de bijzondere geboorte (die overigens vlot verliep) te vieren. Dat kind zal dus zijn leven lang gratis kunnen vliegen, maar ik weet niet welk paspoort nu zal worden toegekend.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#10 , 22 jun 2017 05:18

Om even op de examenvraag van basejumper terug te komen:
Echt gebeurd boven Burkina Faso: Vrouw bevalt in vliegtuig, stewardessen zijn in de wolken
De jonge vrouw was vrijdag in een toestel van Turkish Airlines onderweg van Conakry in Guinee naar Istanboel, toen de weeën begonnen. Dat deelde de luchtvaartmaatschappij maandag mee aan dpa. Het kind, een meisje, werd 12.800 meter hoog in de lucht geboren en luistert naar de naam Kadiju.
Het vliegtuig maakte daarom een tussenlanding in Ouagadougou in het West-Afrikaanse Burkina Faso.
Over de nationaliteit van de ouders en de piloot werd niet gerept. :wink:
Speelt de nationaliteit van de piloot überhaupt een rol? Ik dacht dat eerder de wetgeving waaronder de luchtvaartmaatschappij valt belang had?


Nu heeft dit niets met geboortes te maken, maar een kennis die aan een roman bezig is, vroeg zich (ik vermoed in het kader van zijn boek :wink: ) af onder welk rechtssysteem je berecht wordt als je een moord pleegt op een vliegtuig dat zich boven internationale wateren bevindt. Iets later beweerde hij dat hij het had opgezocht, en de wetgeving van toepassing zou zijn waaronder de luchtvaartmaatschappij van dienst valt. (vb indien het een vlucht van RyanAir zou betreffen zou de Ierse wetgeving van kracht zijn). Of het klopt weet ik niet, maar ergens houdt het wel steek, anders zou gedurende een vlucht die internationale wateren doorkruist een de facto anarchie gelden gedurende de periode dat het vliegtuig zich niet boven territoriale wateren bevindt.

Jabbe
Berichten: 586

#11 , 22 jun 2017 17:56

De nationaliteit van de piloot zat vervat in het antwoord van Basejumper 8_)

Jabbe
Berichten: 586

#12 , 22 jun 2017 18:06

Een piloot is trouwens aan boord de hoogste autoriteit.
De gezagvoerder is de hoogst verantwoordelijke aan boord van een zeeschip, binnenschip, luchtschip of vliegtuig. In een vliegtuig is de captain, de hoogst verantwoordelijke piloot, de gezagvoerder, op een schip is de kapitein/schipper de gezagvoerder. Het is dus niet echt een te pinpointen beroep zoals dat van piloot. De gezagvoerder is een bevoegd Hulpofficier van Justitie en een Ambtenaar van de Burgerlijke Stand. Het eerste houdt in dat de gezagvoerder strafbare feiten kan vastleggen, personen kan (laten) arresteren en geldboetes kan opleggen. Het tweede betekent dat de aantekeningen die de gezagvoerder maakt van huwelijken, overlijdens en geboortes overtuigend en wettig bewijs zijn.
Eenmaal op de grond of aan wal wordt de verdachte overgedragen aan de lokale justitie, waarna de geijkte procedures worden opgevolgd.

eylis
Berichten: 8840

#13 , 22 jun 2017 18:48

en even een beetje verder in de marge: een kapitein kan je trouwen op een schip: kan een piloot je trouwen op een vliegtuig?

Jabbe
Berichten: 586

#14 , 23 jun 2017 15:57

Wel, dat stond ook in mijn quote te lezen.

Ik vroeg het net aan een collega die lijnpiloot in opleiding is; volgens hem zou dat inderdaad tot de mogelijkheden behoren, maar in de praktijk zal zoiets enkel gebeuren in geval van uiterste nood, net zoals bij een plots overlijden of (vroeg)geboorte. Dus niet op een georganiseerde manier.

Om een voorbeeld te geven: een ongehuwd ouder koppel is aan boord van een vlucht op weg naar de VSA; stel dat een van de partners een toeval krijgt en stervende is, en als laatste wens willen de twee getrouwd zijn voor hij of zij sterft, dan zou de gezagvoerder het huwelijk officieel kunnen betrekken volgens de wetten of volgens de vormen van het land in dewelke de luchtvaartmaatschappij is gevestigd. Om het huwelijk te laten erkennen moet uiteraard aan bepaalde voorwaarden worden voldaan, en dan denk ik dat men gelijkaardige procedures toepast als bij een buitenlands huwelijk.

Jabbe
Berichten: 586

#15 , 23 jun 2017 15:59

Toegegeven, we zijn n u echt wel ver afgeweken van de topic. Maar wel een interessant gegeven.

Terug naar “Andere”