alimentatie terugwerkende kracht

konijntje1
Topic Starter
Berichten: 172

alimentatie terugwerkende kracht

#1 , 04 mei 2017 13:03

Geachte,

Korte schets.
Ik heb een leugenachtige erkenning van mijn dochter gedaan.
De "mogelijke" biologische vader heeft een zaak gestart om officieel vader te worden.

Nu,
Indien hij deze zaak wint dan is hij met terugwerkende kracht vanaf de geboorte officieel de vader.

De volgende zaak zal dan ook om onder andere omgangsrecht gaan en uiteraard alimentatie voor mijn dochter.
Mijn vrouw werkt niet ter info.

Ik heb eens zitten rondzoeken in wet teksten en dergelijke maar ik vind niet veel terug omtrent terugwerkende kracht.
Hij heeft namelijk nooit iets betaald tot op heden.

In hoeverre kan er met terugwerkende kracht alimentatie gevraagd worden aub?

Enig idee of dit al mogelijk is..

Ik dank u bij voorbaat,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Berichten: 445

#2 , 08 mei 2017 12:31

Alleen vanaf de erkenning. Het zou anders mooi zijn....

konijntje1
Topic Starter
Berichten: 172

#3 , 09 mei 2017 15:12

OEI,
sorry Fons54 dat ik u niet op uw woord geloof.
Met 115 berichten lijkt u mij niet direct iemand die enige kennis heeft omtrent dit topic..

Tenzij u mij uw antwoord kan verduidelijken????

Is hier enige wetgeving omtrent? of is dit een ongeschreven regel?

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 09 mei 2017 18:59

Mag hij die ten onrechte alimentatie betaald heeft, die dan retroactief terugvorderen?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

konijntje1
Topic Starter
Berichten: 172

#5 , 09 mei 2017 19:57

Oude belg,

Das een situatie heel moeilijk is.
Ten eerste moet je al verplicht worden tot betalen van alimentatie. Indien je echt niet de vader bent dan is een bloedproef voldoende.
Elke advocaat kan die bal terug kaatsten.

Ten tweede, Stel je bent getrouwd, krijgt een kind, scheid en je moet betalen. Komt uit dat u toch de vader niet bent.
Dan zal u ook niet kunnen terug vorderen omdat je je steeds als vader hebt gedragen....


De situatie die ik opstel is de volgende.
De "nog niet erkende" biologische vader wil een leugenachtige erkenning beëindigen en zijn vaderschap opeisen.
In dergelijke situatie lijkt het mij duidelijk dat de biologische vader dan ook weet waar hij met start en daar ook de kosten van draagt.
Dat deze alimentatie niet terug loopt tot aan de geboorte kan ik mij voorstellen maar simpel stellen dat dit maar gaat vanaf de uitspraak lijkt mij
dan ook ver gezocht.. of niet?

Ik stel mij nog iets voor dat het begin van een rechtzaak telt als startpunt.
Wat indien er een zaak op de rol staat van BV. 2012 en de zaak omtrent het vaderschap word uitgesproken in 2018.
Het herophalen, herformuleren van de zaak op de rol van 2012 zou het mssch mogelijk maken om alimentatie te vragen vanaf die datum..

Dit is vrij moeilijke materie vermoed ik waar toch al eens voor in de boeken zal moeten gekeken worden.

Via het net vind ik hier heeeeel weinig over.
Ik vermoed dat mijn opstelling ook vrij uniek is.

Dank bij voorbaat voor enige feedback :)

Mvg,

konijntje1
Topic Starter
Berichten: 172

#6 , 11 mei 2017 17:38

Ik vermoed dat het een beetje moeilijk is om hieromtrent iets terug te vinden.
iemand die iets gelijkaardig heeft meegemaakt met info?

konijntje1
Topic Starter
Berichten: 172

#7 , 22 mei 2017 17:22

niemand?

Terug naar “Andere”