Rechten en plichten van niet gedomilicieerd kleinkind dat bij grootouder woont

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

Rechten en plichten van niet gedomilicieerd kleinkind dat bij grootouder woont

#1 , 07 feb 2017 18:55

Effe de situatie schetsen.

Mijn kleinzoon woont nu al 2 maanden bij mij en mijn invalide partner.
Mijn kleinzoon was gedomicilieerd bij de vader maar die is uit zijn woning gezet door de huisbaas.
De vader woont niet ingeschreven bij een vriendin en werkt.
De vader krijgt het kindergeld.
De moeder heeft geen slaapplaats voor der zoon, wel voor haar andere 2 kinderen en werkt.
De moeder heeft haar zoon laten afschrijven en beweert dat ze ons dan ook niets hoeft te betalen voor opvoeding van der zoon.
De vader betaalt ook niks, zelfs het weinige kindergeld niet.

Kunnen ik en mijn partner hierdoor in de problemen komen?
bv Dokters of hoge ziekenhuisrekeningen? Dienen wij die dan te betalen?
We vrezen dat hij niet in orde is met de mutualiteit.

Een Kids-Id heeft hij niet, kunnen er ook geen aanvragen wegens geen domicilie, om een Buzzy pass aan te vragen hebben we die nodig, nu dure tramkaarten!

Heeft het onwettig wonen bij ons een financieel negatief kantje?
Ik werk deeltijds en mijn invalide partner krijgt een uitkering.

Gerechtelijke stappen zetten hebben we geen zin in, willen als het mogelijk is zelf alles in orde krijgen zonder de vader of moeder, maar vrees dat het niet mogelijk is.

Kunnen wij zelf het kindergeld aanvragen, volgens mijn partner zou dit door zijn invaliditeit en Verhoogde Tegemoetkoming een hoger bedrag zijn dat het normale kindergeld, waar we dan al iets hebben dan nu niets!

En wat als we binnen 3 jaar beiden op pensioen zijn, gaat dat iets geven op de uitbetaling van ons pensioen?

En wat als de kleinzoon meerderjarig is en zou werken en dan een inkomen heeft?


Ik weet het veel vragen, maar lig er van wakker.

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 23 feb 2017 23:15

Hoe oud is kleinzoon?

Gezien complexe zaak al eens met sociale dienst OCMW gaan praten of met een http://www.caw.be in uw omgeving of via sociale uw ziekenfonds.

U kan kind bij u inschrijven maar dan zou ik toch eerst eens bij bovenvermelde diensten gaan horen. Kindergeld is zo wie zo voor diegene die effectief voor het kind zorgt. En het zijn de ouders die onderhoudsplichtig zijn dus beide dienen alle kosten te betalen aan jullie.

Volgende stap is misschien zowel tgo vader en moeder via sociale dient van jeugdpolitie een sociaal onderzoek (Verontrustende Opvoeding Situatie) voor alle kinderen. Maar dat is mogelijk een volgende stap.
Volgende stap is via wijkinspecteur vader laten opschrijven op het adres waar hij werkelijk woont.
Als kleinzoon bij jullie is ingeschreven kunnen jullie het kindergeld op jullie naam laten zetten.

PS kids ID moet bij kind zijn. en ouders zijn zo wie zo aansprakelijk voor rekeningen. Maar vraag dat eerst allemaal na bij een van de drie mogelijke organisaties of bij alle drie.. kan nooit geen kwaad.

Bij de politie kan u ook altijd eerst terecht bij de dienst SLAchtofferZOrg deze hebben ook beroepsgeheim tegenover politie en kunnen u ook bijstaan.

Reclame

Terug naar “Andere”