Identiteitskaart - Namen

Stautemaz
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Identiteitskaart - Namen

#1 , 05 dec 2016 15:23

Beste,

Ik weet dat het peterschap en meterschap van religieuze aard zijn en weinig juridische waarde hebben.
Toch zou ik graag de twee namen van mijn peetouders laten verwijderen van mijn identiteitskaart.

Is dit mogelijk?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 05 dec 2016 15:24

Ja want die staan daar niet op.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 05 dec 2016 15:29

Kunnen wel tweede derde vierde of vijfde voornaam zijn op de akte burgerlijke stand.

Reclame

Stautemaz
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 dec 2016 15:30

Kunnen wel tweede derde vierde of vijfde voornaam zijn op de akte burgerlijke stand.
Is er een mogelijkheid tot schrappen van die namen?

steve1991
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 dec 2016 15:31

Ja want die staan daar niet op.
Beste asperger,

bij sommige mensen (waaronder mezelf) staat bij de voornaam ook de voornaam van de meter/ peter om zo de volledige naam te verkrijgen (deze moet ook op alle officiele documenten staan (rijbewijs, reispas,... )

in mijn geval staat er "Steve Rita Geert"

dit kan best vervelend worden als je naar het buitenland trekt, want in landen zoals Spanje spreken ze je aan met de 2de naam ipv de eerste.
waardoor ik tijdens 1 van mijn eerste dagen daar aangesproken werd als Rita (tot ze doorhadden dat niemand er op reageerde, want zo heet ik namelijk niet)

Maar on topic, ik denk dat dit gaat horen bij naamsverandering, en een hoop geld kan kosten. Maar dit is maar een gedacht en kan volledig fout zijn.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 05 dec 2016 15:33

Ik denk dat TS het over de 2de en 3de voornaam heeft? Die maken deel uit van uw officiële naam, dus dan moet u al voor een naamswijziging gaan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 dec 2016 15:33

Beste,

Ik weet dat het peterschap en meterschap van religieuze aard zijn en weinig juridische waarde hebben.
Toch zou ik graag de twee namen van mijn peetouders laten verwijderen van mijn identiteitskaart.

Is dit mogelijk?
Heeft niets met peterschap of meterschap te maken. Als de (voor)namen van uw meter en peter opgenomen zijn in uw naam, is dit een keuze geweest van uw ouders om deze als "onderdeel" van uw naam te laten opnemen.

Dus als je nu Jan Petrus Maria Janssens heet, en je wenst dit te veranderen naar Jan Janssens, dan moet je hier een aanvraag voor indienen die goed genoeg gemotiveerd is. Deze wijziging KAN dan eventueel toegestaan worden. Meer info kan je hier vinden: http://www.belgium.be/nl/familie/identi ... erandering. Als het al toegestaan wordt, kost je je ook nog €490 om het effectief te laten wijzigen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 05 dec 2016 15:35

Ik dacht dat TS familienamen bedoelde, niet de voornamen (ik heb er ook drie).
Voornamen kan men laten wijzigen.
Zo kan men de ongewenste doen verdwijnen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 dec 2016 15:38

Ik dacht dat TS familienamen bedoelde, niet de voornamen (ik heb er ook drie).
Voornamen kan men laten wijzigen.
Zo kan men de ongewenste doen verdwijnen.
Je kan een aanvraag doen, maar het is alles behalve zeker dat men je dit ook toestaat. Als deze wijziging niet goed genoeg gemotiveerd is, zal men dit niet toestaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 05 dec 2016 16:02

Ik dacht dat TS familienamen bedoelde, niet de voornamen (ik heb er ook drie).
Voornamen kan men laten wijzigen.
De familienamen van meters en peters staan toch niet op de IK?.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 05 dec 2016 16:04

kost je je ook nog €490 om het effectief te laten wijzigen.
+ de kostprijs voor nieuwe documenten zolas ID kaart, reispas, rijbewijs, enz...l

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 dec 2016 16:10

+ de kostprijs voor nieuwe documenten zolas ID kaart, reispas, rijbewijs, enz...l
Inderdaad. Da's ongeveer €20 voor een nieuwe ID kaart, en €25 voor een rijbewijs. Prijzen voor dit soort documenten kan je vrij makkelijk online vinden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Stautemaz
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 dec 2016 16:14

Spijtig aangezien de kosten.
Alvast bedankt iedereen voor de snelle service!


Terug naar “Andere”