hoe aangeven .

7even
Topic Starter
Berichten: 33

hoe aangeven .

#1 , 17 nov 2008 17:59

Ik heb twee kinderen
mijn vriendin heeft twee kinderen
wij krijgen samen nog twee kinderen.

Zou het interessanter zijn om alle kinderen ten laste van mij te nemen
of ik mijn kinderen , zij de hare en een iemand van ons de gemeensschappelijk kinderen.

doen wij voordeel aan wettelijk samenwonen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9904
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 24 nov 2008 16:24

In jullie geval is het aan te raden dat jullie je zo rap mogelijk laten registreren als wettelijk samenwonenden, nog dit jaar.
In 2010 ontvang je dan slechts één aangifte voor belastingen. Dat is in uw voordeel.
Een 5de of 6de kind ten laste geeft veel meer belastingvrijstelling dan het 2de of 3de.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 24 nov 2008 17:13

In jullie geval is het aan te raden dat jullie je zo rap mogelijk laten registreren als wettelijk samenwonenden, nog dit jaar.
In 2010 ontvang je dan slechts één aangifte voor belastingen. Dat is in uw voordeel.
Een 5de of 6de kind ten laste geeft veel meer belastingvrijstelling dan het 2de of 3de.
Dat laatste klopt, maar toch is het niet noodzakelijk voordelig om zich zo vlug als mogelijk te laten registreren als wettelijk samenwonenden. Het al dan niet (wettelijk) samenwonen heeft op zich al immers een invloed, los van de kinderen.

Een voorbeeld: stel, 2 mensen uit een gemeente met PB 7%. De ene werkt voltijds in een goeie job (inkomen uit loon (post 1250): 30000), de andere deeltijds (post 2250: 10000). Door een of andere reden wordt er geen bedrijfsvoorheffing afgehouden, zodat die persoon alle belastingen bij de aanslag betaald (zodat je het effect kan zien)

SITUATIE A: getrouwd/wettelijk samenwonend met 6 kinderen
resultaat: samen betalen ze 1006,95 euro belastingen.

SITUATIE B: niet-getrouwd, niet-wettelijk samenwonend, 6 kinderen op 1 naam
resultaat: persoon met 30000 euro krijgt 137,84 euro terug, persoon met 10000 euro betaalt 486,87 euro belastingen.

Het verschil is dus toch nog zo'n 650 euro in het voordeel van niet-wettelijk samenwonen.

Je verhaal zal wel kloppen indien beide personen een "deftig" inkomen hebben, maar dus zeker neit altijd.

Als de poster (eventueel via pm) eventueel alle codes van zijn laatste belastingsfiche kan doorgeven, kan ik gerust een schatting op basis van vorig jaar geven, waarbij je wel ongeveer het verschil zal kunnen zien tussen wettelijk samenwonen en niet-wettelijk samenwonen.

Reclame

7even
Topic Starter
Berichten: 33

#4 , 26 nov 2008 10:19

kogel is al door de kerk , hadden twee woningen tussen ons beiden , maar ook dit veranderde , dus ondertussen wonen we al samen .

Ik zou normaal alle kids ten lasten nemen omdat zij minder uren zou gaan werken .

adreswijziging zit er al aan te komen . Dus ook dat is in orde

Terug naar “Andere”