pincode pas tijdens bewind

Dixy
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

pincode pas tijdens bewind

#1 , 05 jul 2016 21:34

Indien een persoon onder bewindvoering ( advocaat ) staat wegens dementie en in rusthuis verblijft .
Kan de aangestelde vertrouwenspersoon ( broer ) dan zomaar een nieuwe pincode aanvragen voor het paspoort van de persoon die onder bewind staat ?
Ik ben er zeker van dat het de bedoeling is van de broer om via deze weg informatie te kunnen inwinnen die de persoon onder bewind nooit heeft verteld tegen hem zoals bezittingen , gronden enz .
Ik sta er ook van versteld dat een gemeentebestuur , waar ik contact mee heb opgenomen zegt dat ook al zou dit niet mogen , want dit wisten ze blijkbaar niet zeker , toch word gegeven aan die persoon .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 08 jul 2016 22:32

Vertrouwenspersoon heeft geen enkele juridische bevoegdheid en kan dus niet tekenen of de pincode krijgen dat kan enkel de bewindvoerder.
Of indien geen bewindvoerder de wettig vertegenwoordiger.

Dixy
Topic Starter

#3 , 13 jul 2016 16:08

Vreemd.
Ik heb dit als mede vertrouwenspersoon gemeld aan de bewindvoerder en die maakt er blijkbaar geen punt van dat de andere vertrouwenspersoon dit vanzin is .
Ik vind dit zeer raar want deze is er toch om de persoon te beschermen .

Indien ik als vertrouwenspersoon een afspraak maak met de bewindvoerder om dingen te melden in het belang van de persoon die onder bewind staat en die nuttig voor de bewindvoerder kunnen zijn , moet ik de advocaat hier dan voor vergoeden ?
Of gaat dit van de rekening van de af van de persoon die onder bewind staat ?
Mag de bewindvoerder melden aan de andere vertrouwenspersoon dat ik hem hiervan op de hoogte heb gebracht ?

Reclame

Terug naar “Andere”