Wet tijdelijk huisverbod

JolienB
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wet tijdelijk huisverbod

#1 , 19 apr 2016 19:06

In het kader van mijn bachelorproef rond uithuisplaatsing in situaties waarbij er sprake is van (emotionele) kindermishandeling zou ik graag juridische informatie willen verkrijgen rond de mogelijkheid tot uithuisplaatsing van de geweldpleger.

In Nederland is hiertoe een specifieke wetgeving ontwikkeld waarbij zowel psychisch als fysiek geweld in rekening worden gebracht. Bij (een dreiging met) kindermishandeling is volgens deze wet een uithuisplaatsing ongetwijfeld mogelijk.

Op 1 januari 2013 trad in ons land de Wet tijdelijk huisverbod in werking. Nu vraag ik mij af of deze wet ook effectief kan ingezet worden in situaties waarbij er sprake is van kindermishandeling? Het betreft hier voornamelijk situaties waarbij er sprake is van emotionele mishandeling.

Als deze wet in België niet toepasbaar is voor (emotionele) kindermishandeling, bestaan er dan andere mogelijkheden om bij een ernstige bedreiging van de veiligheid van het kind, de dader uit huis te plaatsen?
Een rechterlijke tussenkomst bij kindermishandeling leidt in België namelijk vaak tot de utihuisplaatsing van het kind.

Is er over dit onderwerp jurisprudentie (België) beschikbaar en vrij raadpleegbaar?

Alvast bedankt!

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding