afstand vader - kind

kwispel
Topic Starter

afstand vader - kind

#1 , 21 jan 2016 17:14

Mijn wettelijke vader is mijn biologische vader. Ik heb er al jaren geen contact meer mee. Toch kwam hij destijds opdagen bij zittingen van het vredegerecht, bij doktersbezoeken,...en spraken mensen van hogerhand dan uit: het is en het blijft uw vader. Ik wil dat niet meer en ik vroeg me af of er een wettelijke manier is om afstand te doen van die wettelijke band tussen vader en kind op volwassen leeftijd.
Ik zou gewoon niet willen dat hij ergens van iemand vertrouwen krijgt puur en alleen omdat het mijn vader is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2016 17:41

Kwispel dit hangt voor een (groot) deel af van wanneer er geen contact meer was met uw vader ( wettelijk).
Wordt moeilijk als er nog contacten waren vb op zelfde adres wonen bij meerderjarigheid.
Strafrechtelijke feiten zijn ook een element dat kan worden meegenomen.

Er is ook een cassatiearrest : Cass. 3 juni 201

Onderhoudsplicht van de ouders ten aanzien van de kinderen - gebrek aan respect - geen uitsluitingsgrond
Uit de artikelen 203 § 1 en 371 BW volgt dat de afwezigheid van respect dat een kind aan zijn ouders verplicht is, geen wettelijke uitsluitingsgrond vormt voor het recht op onderhoudsbijdrage van dat kind, recht dat van openbare orde is.
Cass. 3 juni 2010, NjW 2011, nr. 245, 460.

Reclame

Terug naar “Andere”