co-ouderschap aanvragen

TrsH
Topic Starter
Berichten: 8

co-ouderschap aanvragen

#1 , 29 aug 2008 22:25

beste

ik ben vader van 2 kinderen en mijn ex en ik zijn nu al 2 jaar uit elkaar.
wij hadden indertijd de regeling getroffen dat ik de kinderen om de 2 weken een weekend zou krijgen.

ik kon indertijd geen co-ouderschap aanvragen omdat ik dit financieel niet aankon en er de middelen niet voor had.

nu heb ik sedert een haf jaar iemand leren kennen en wonen wij inmiddels samen.
mijn partner heeft ook een kindje.

ik woon op een 10tal km van mijn ex en mijn kinderen hun school.
maar nu zou ik co-oudeschap willen aanvragen zodat ik de kinderen ook een week heb en mijn ex ook een week.

ik heb hier al over gesproken met mijn ex en deze wil dit absoluut niet.
zij is nu intussen getrouwd en heeft intussen nog een kindje op de wereld gezet met haar huidige partner.

ik vraag mij af hoeveel kans ik heb om het proces te winnen en hoe ik hier best te werk ga.
via vrederechter of jeugdrechter.


ik kan perfect voor de kinderen zorgen en ze naar school brengen is ook geen probleem.
beiden zullen ze hun eigen kamer hebben.
en mijn parnter steunt er mij 200% in.

ik vraag mij ook af of de rechter hier rekening mee zal houden waarom ik het niet vroeger gedaan heb (ik had toen financiele schulden).
ook heeft mijn ex gezegd dat ze er alles zal aan doen zodanig dat ik het niet zou krijgen.
wat kan ze doen?

grtz david

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 30 aug 2008 14:52

ik vraag mij ook af of de rechter hier rekening mee zal houden waarom ik het niet vroeger gedaan heb (ik had toen financiele schulden).
ook heeft mijn ex gezegd dat ze er alles zal aan doen zodanig dat ik het niet zou krijgen.
Scheiden is altijd een beetje lijden, ook financieel, ik zie niet in waarom een rechter u BI-LOCATIE (niet hetzelfde als co-ouderschap) zou weigeren.

TrsH
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 30 aug 2008 15:59

Scheiden is altijd een beetje lijden, ook financieel, ik zie niet in waarom een rechter u BI-LOCATIE (niet hetzelfde als co-ouderschap) zou weigeren.
nee ik had tot dan toe serieuze schulden waardoor ik in budgetbeheer moest.
nu is dit gedaan en is mijn financiele situatie weer normaal.

maar ik heb het hier dus over normaal co-ouderschap.
ik om zijn beurt een week de kindjes hebben
dus niet zoals het nu is dat ik ze maar om de twee weken een weekendje heb wat ik veeeeeel te weinig vind.

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 31 aug 2008 10:05

Laat ons eerst beginnen met het altijdwederkerend misverstand uit de weg te helpen;

Co-ouderschap = wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij in de regel het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen. Het gezagsco-ouderschap is de regel, waarvan de rechter kan afwijken bij gebreke van overeenstemming tussen de ouders.

Bi-locatie = wanneer de ouders niet samenleven en één van de ouders vraagt het verblijfsco-ouderschap (week/week regeling) dan onderzoekt de rechter deze regeling bij voorrang en kiest de rechter dus bij voorrang voor een regeling om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders te verdelen.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 31 aug 2008 12:00

“Art.387bis.In alle gevallen, en onverminderd de bevoegdheid van de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg, rechtsprekend in kort geding overeenkomstig artikel 1280 van het Gerechtelijk Wetboek, kan de jeugdrechtbank in het belang van het kind, op verzoek van beide ouders of van één van hen, dan wel van de procureur des Konings alle beschikkingen met betrekking tot het ouderlijk gezag opleggen of wijzigen.”(Burgerlijk Wetboek)

Indien u er niet in slaagt de regelingen m.b.t. de kinderen minnelijk aan te passen,of deze minnelijke aanpassingen niet in acht genomen worden dan kan u zich wenden tot de jeugdrechter,bij verzoekschrift op tegenspraak.Kopieer daartoe de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier.Adresseer dit na invulling aan de Jeugdrechter van de verblijfplaats van de kinderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”