foto's op internet plaatsen

kolleke
Topic Starter
Berichten: 106
Locatie: limburg

foto's op internet plaatsen

#1 , 25 aug 2008 16:16

Korte vraag: stel dat ik foto's plaats op een persoonlijke website van mezelf van het kindje van mijn partner(wettelijk erkende vader) en hij geeft me daarvoor de toestemming. Kan de wettelijke moeder mij dit dan verbieden? Ik bedoel, schend ik enige wet als ik alleen zijn toestemming heb hiervoor, of moet ik van beide personen de toestemming hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 25 aug 2008 20:37

Ik veronderstel dat u de toestemming van beide ouders nodig hebt omdat een kennis op grond van dergelijke "wet" of "regeling" foto's van haar kinderen van het Internet heeft doen verwijderen die haar ex er had opgezet.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 27 aug 2008 11:10

“Art.373...Ten opzichte van derden die te goeder trouw zijn, wordt elke ouder geacht te handelen met de andere ouder wanneer hij, alleen, een handeling stelt die met gezag verband houdt...Bij gebreke van instemming kan één van beide ouders de zaak bij de jeugdrechtbank aanhangig maken...Art.374.§ 1. Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen en geldt het in artikel 373,tweede lid, bepaalde vermoeden.Bij gebreke van overeenstemming...kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders...”(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga er van uit dat beide ouders het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen.

Bij onbelangrijke beslissingen kan de ene ouder te goeder trouw de instemming van de andere ouder vermoeden tot het tegendeel blijkt.Bij gebreke van instemming kan één van beide ouders de zaak bij de jeugdrechtbank aanhangig maken en kan inmiddels de andere niet meer alleen beslissen.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Andere”