domicilie veranderen voor job

nvhh
Topic Starter

domicilie veranderen voor job

#1 , 13 dec 2015 21:52

Ik begin binnenkort op een nieuwe werkplaats (Antwerpen) die 120km verwijderd is van mijn huis (in Wallonië). Ik zou een studio kopen in Antwerpen om daar tussen de 3 en de 5 dagen per week te verblijven. Ik zou daar ook mijn domicilie zetten.
Tegelijkertijd zou mijn vriendin haar eigen huis verkopen, in mijn huis komen wonen met haar twee kinderen en daar haar domicilie zetten (en de rekeningen betalen). In het weekend en de vakanties zou ik natuurlijk gewoon bij haar in 'mijn' huis wonen.
Riskeren we op een of andere manier beschuldigd te worden van domiciliefraude? Ik zou denken van niet omdat we allebei ons domicilie hebben op de plek waar we de meeste tijd wonen.
Het alternatief is dat we allebei ons domicilie op één adres hebben (in Wallonië) en mijn studio in Antwerpen als tweede verblijf geldt. Maar dat lijkt mij fiscaal veel minder interessant.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 dec 2015 08:10

Ik denk alleszins niet dat men u zal kunnen beschuldigen van domiciliefraude indien wat u doet de werkelijke toestand reflecteert. Wel opletten indien uw vriendin een uitkering mocht ontvangen waarvan de hoogte gelinkt is aan de gezinstoestand en ze als 'alleenstaande' meer mocht ontvangen. In dat geval dient u eea te melden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Andere”