Een oom van mij heeft 3 zonen die al jaren niet meer naar hem omkijken. Oom is nu in één of andere mate dement; soms duidelijk, soms is hij beter, maar hij is duidelijk gedesoriënteerd geraakt in tijd en ruimte, soms incontinent, niet meer zelfstandig in staat tot tal van zaken, enz.
Hij bezit het huis waarin hij woont voor de 1/2 (zijn zonen verdelen de andere helft; ook in volle eigendom; hij betaalt hen maandelijks een vergoeding om als enige in dat huis te wonen).
Jaren geleden heeft hij me een schenking gedaan (onder last om voor hem te zorgen, wat ik al jaren doe); ik sta ook in zijn testament voor het grootst beschikbaar deel.
Sinds kort is hij naar het ziekenhuis; en vandaar wellicht naar een rusthuis.
Kan IK vragen dat hij een "voorlopig bewindvoerder" toegewezen krijgt (om het even wie; maakt me niet uit) ?
Ik vind mezelf belanghebbend: (en ik heb het hier nu enkel over de materiële kant van de zaak)
- stel dat het huis op één of andere manier verkocht raakt (de zonen halen weet ik veel welke truuk uit), dan komt er geld in de plaats van dat huis en geld is een roerend goed, dat kan dus wel eens pootjes krijgen
- als op het einde van zijn leven er niets meer zou zijn, dan wordt mijn schenking ingekort.
Volstaat dus de hoedanigheid op zich van begiftigde en legataris om een bewindvoerder aan te stellen?