Lening

IrisS
Topic Starter
Berichten: 102

Lening

#1 , 17 aug 2008 14:54

Is het toegestaan een clausule toe te voegen in een leenovereenkomst die de kosten voor eventuele juridische interventies door de wanbetaler laat betalen?
Laatst gewijzigd door IrisS op 17 aug 2008 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 aug 2008 15:59

Artikel 1022, laatste lid, van het Gerechtelijk Wetboek, zoals gewijzigd door de wet van 21 april 2007 betreffende de verhaalbaarheid van de erelonen en de kosten verbonden aan de bijstand van een advocaat bepaalt dat geen partij boven het bedrag van de rechtsplegingsvergoeding kan worden aangesproken tot betaling van een vergoeding voor de tussenkomst van de advocaat van een andere partij.


U kan in een overeenkomst wel bepalen dat: indien de lening niet terugbetaald wordt op de vervaldag van rechtswege en zonder ingebrekestelling, ten titel van schadebeding, het verschuldigd bedrag verhoogd wordt met 10 %.

scorpioen

IrisS
Topic Starter
Berichten: 102

#3 , 17 aug 2008 16:37

Alvast bedankt voor uw reactie. Ik had al een vermoeden omtrent die kosten. Nu, wat die 10% betreft... Ik dacht dat zoiets niet kon omdat ik onder art. 1153 BW las: [Inzake verbintenissen die alleen betrekking hebben op het betalen van een bepaalde geldsom, bestaat de schadevergoeding wegens vertraging in de uitvoering nooit in iets anders dan in de wettelijke intrest, behoudens de bij wet voorziene uitzonderingen....]

Is er met andere woorden een wet die daar in dit geval in voorziet of slaat dit niet echt op een lening?

Ik ben niet thuis in deze materie. Probeer een beetje wegwijs te raken. Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door IrisS op 17 aug 2008 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 aug 2008 23:15

Art 1153 B.W. is aanvullend recht. Partijen kunnen er bij overeenkomst van afwijken.

scorpioen

Terug naar “Andere”