verkoop huis met vruchtgebruik

mxms
Topic Starter

verkoop huis met vruchtgebruik

#1 , 29 okt 2015 22:34

Mijn vrouw haar vader is meer dan 20j geleden gestorven. Sindsdien is zij als enig kind, dus voor 50%, eigenaar van het huis, mijn schoonmoeder is eigenaar voor de andere 50% en heeft vruchtgebruik. Zij is nooit hertrouwd en nog steeds alleen.

Nu wil haar moeder, voor de kleinkinderen, dichter bij ons komen wonen, hier iets kopen en haar huis verkopen. We gaan er vanuit dat de verkoop van het huis meer gaat opbrengen dan de aankoop van het nieuwe huis. Ik schat minstens +/-€50.000 over

Wijzelf hebben het geld niet nodig en willen ook niet dat ze een nieuwe lening moet aangaan ofzo, maar willen ook later geen fratsen met successierechten of fiscaliteit etc

Wat is de normale gang van zaken in dit geval? Koopt mijn vrouw best met haar moeder het nieuwe huis volgens dezelfde constructie (elk 50% en moeder vruchtgebruik)? en wat met de restwaarde? 100% op een rekening met intrest voor de moeder (wat me nu niet echt interessant lijkt)? of 50%/50% voor de moeder en mijn vrouw? of...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 okt 2015 12:28

Best is idd dat het nieuwe huis in dezelfde verhouding gekocht wordt als het huidige goed. Het verschil zou wel , wettelijk gezien, moeten verdeeld worden via dezelfde verdeelsleutel.
Spreek eerst eens met een notaris. Er zijn mogelijkheden dat de dochter het huis koopt in blote eigendom en moeder alleen het vruchtgebruik. Hierdoor moeten later geen successierechten betaald worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mxms
Topic Starter

#3 , 30 okt 2015 13:30

Alvast bedankt!

Die afspraak met de Notaris gaan we zeker doen, maar ik ga daar liever goed voorbereid naartoe zodat we niet met de standaard oplossing naar huis gestuurd worden of dat je zoveel info krijgt dat je achteraf nog terug moet om één en ander uit te klaren.

Dus alle tips/scenarios zijn welkom

Reclame

Terug naar “Andere”