vader betaalt geen alimentatie meer

ZENGIN
Topic Starter

vader betaalt geen alimentatie meer

#1 , 02 jul 2008 11:07

September 2007 is mijn zoon (11 j.), tegen mijn wil in, bij zijn vader gaan wonen. De procedure voor de jeugrechtbank zit zover : in september zal hij gehoord worden, met een vonnis in oktober.
Sinds oktober 2007 betaalt hij geen alimentatie voor de 2 kinderen die nog bij mij wonen (20 j. en hogeschool - 17 j. laatste jaar aso, straks hogeschool). Waarom ? Zolang de rechtzaak niet in orde is moet hij geen alimentatie betalen beweert hij. Ik betaal wel voor mijn zoontje de 100 € die we voorlopig afgesproken hadden.
Het feit dat hij nu niet meer betaalt, maakt dat mijn schuldbemiddeling in het gedrang komt. Er is te weinig geld om mijn schuldeisers te betalen. De schuldbemiddelaar kan geen eisen stellen tot betaling, alleen ik kan dit doen volgens hem. Dit wil zeggen, een advokaat onder de arm nemen, terwijl de SB nu al zegt dat er geen geld voor is.
Het bedrag in kwestie is € 173,33, veel te weinig om daarvan 2 studenten groot te brengen, maar wanneer het dan nog niet eens betaald wordt, is het helemaal dramatisch.
Welke stappen moet ik ondernemen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 02 jul 2008 17:24

Welke stappen moet ik ondernemen ?
Ik zou voorstellen dat je begint met een aanvraag in te dienen voor een juridische tweedelijnsbijstand. Kijk hier als je daarvoor in aanmerking komt.
En als die toegekend word, direct een zaak aanspannen wegens familieverlating. (art. 391bis SW)

ZENGIN
Topic Starter

#3 , 02 jul 2008 17:48

bedankt voor de link. Ik val onder de 'gelukkigen' :cry: die er kunnen van genieten. Vrijdagochtend vlieg ik er in !
Wanneer iemand anders nog een idee heeft..... ALTIJD WELKOM !

Reclame

j.demoor

#4 , 04 jul 2008 11:12

De procedure bij de jeugdrechtbank betreffende uw zoon(11 j) schort de onderhoudsplicht van de vader voor de overige kinderen niet op.

"Art.1393. Overhandiging van de uitgifte van het vonnis...aan de gerechtsdeurwaarder geldt als volmacht voor alle tenuitvoerleggingen."(Gerechtelijk Wetboek).

Deel de gerechtsdeurwaarder daarbij mee waarop hij beslag moet leggen en bij wie(loon,loonvervangend inkomen,goederen).

Vraag zonodig de griffie van de rechtbank die het vonnis inzake onderhoudsgeld velde om die uitgifte.Indien zulke uitgifte reeds zou afgeleverd zijn aan uw vroegere advocaat dan zal de griffie u dat meedelen.U dient die advocaat uw uitgifte dan terug te vragen.Zijn bewaarplicht verjaart na 5 jaar,krachtens art.2276bis Burgerlijk Wetboek.

Indien de hulp van een advocaat toch onmisbaar zou worden,dan geldt : “Art.1.§ 1. Genieten de volledige kosteloosheid, de hierna vermelde personen, respectievelijk op voorlegging van de volgende bewijsstukken :...11° de persoon tijdens de procedure van collectieve schuldenregeling, op voorlegging van de beschikking van toelaatbaarheid, bedoeld in artikel 1675/6 van het Gerechtelijk Wetboek...”(18 DECEMBER 2003. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden van de volledige of gedeeltelijke kosteloosheid van de juridische tweedelijnsbijstand en de rechtsbijstand).

Uit ‘maakt dat mijn schuldbemiddeling in het gedrang komt‘ leid ik af dat het om voornoemde collectieve schuldenregeling gaat.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Andere”