Grootmoeder verwaarloosde me / onderhoudsplicht?

RoyalFlush
Topic Starter

Grootmoeder verwaarloosde me / onderhoudsplicht?

#1 , 18 mei 2015 12:45

Hallo,

Ik heb de volgende situatie: mijn moeder stierf toen ik jong was, familie langs moeders kant heeft mij nooit meer gecontacteerd sindsdien (zij werden ook uit de familieraad gezet die voor mij was opgericht).

Mijn grootmoeder langs moederskant is nu dementerend. Haar enige overlevende dochter vraagt nu voorlopig bewind over haar waardoor ik bij de vrederechter wordt uitgenodigd.

1. Kan men eisen dat ik voorzie in het onderhoud van m'n grootmoeder, ook al heeft die me eigenlijk verwaarloosd? Zoja, hoe kan men dat laatste bewijzen (proving a negative...)?

2. Wat kan ik verwachten van de procedure? Er is nog een partij, nl. een nicht wiens moeder (dochter van m'n grootmoeder) ook overleden is. Zij is tegen het voorlopig bewind daar mijn tante een geschiedenis van financieel wanbeheer zou hebben. Ik weet echter niet wat ik zou kunnen of moeten verklaren of mee akkoord gaan, en welk effect dit kan hebben op mijn verplichtingen/rechten.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 18 mei 2015 12:48

1) Ja, men kan dit eisen. Men kan u, als gunst, echter toestaan dat u hier niet voor moet instaan. Een basis kan zijn het slechte (of ontbrekende) contact. Verslag van de familieraad, getuigenissen, alles mag u gebruiken.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mei 2015 15:45

Moeten kleinkinderen ook instaan voor onderhoud van grootouders ?
Grootmoeder heeft nog een levende dochter.

Reclame

Franciscus

#4 , 18 mei 2015 19:41

Ja, dat kan door inplaatststelling.
Maar als u die gegevens hebt van van vrederechter (familieraad) ...dat er geen contact meer was enz enz zal het hier ook inden OCMW toch eist een zaak zijn die u voor de vrederechter kan trekken.

Turaki

#5 , 18 mei 2015 19:52

Ja, dat kan door inplaatststelling.
Maar als u die gegevens hebt van van vrederechter (familieraad) ...dat er geen contact meer was enz enz zal het hier ook inden OCMW toch eist een zaak zijn die u voor de vrederechter kan trekken.
Onderhoudsplicht is er, en het niet moeten hieraan voldoen is een gunst, geen recht. Denk dus niet dat de vrederechter hier veel zal kunnen helpen.

Franciscus

#6 , 18 mei 2015 20:22

Uit familieraad zetten is een zaak/taak van de vrederechter.

Turaki

#7 , 18 mei 2015 21:47

Uit familieraad zetten is een zaak/taak van de vrederechter.
En daarmee is er bewijs van de slechte relatie, maar nog steeds ontslaat dit TS niet van de onderhoudsplicht. Dit blijft een gunst, geen recht.

RoyalFlush
Topic Starter

#8 , 20 mei 2015 10:16

Bedankt voor de antwoorden!

Er bestaat een verslag in het register der voogdijen waarin mijn oma en tante langs moederskant expliciet voogdijschap afstaan aan een advocaat, kan dit feit een rol spelen?

Turaki

#9 , 20 mei 2015 11:00

Dit kan gebruikt worden als bewijs. Maar nogmaals, het ontslaan van onderhoudsplicht is een gunst, als het OCMW in de gemeente van uw grootmoeder deze gunst niet toestaat, mag u daar staan met zoveel bewijsstukken als u wil, u zal toch moeten betalen.

RoyalFlush
Topic Starter

#10 , 20 mei 2015 11:13

Bedankt voor de feedback, Turaki!

Jammer dat dit kan; een kleinzoon verwaarlozen tot het moment dat het geld op is. Dan weten ze plots wel dat je bestaat en waar ze facturen naartoe kunnen sturen.

mava105

#11 , 20 mei 2015 12:18

. Dan weten ze plots wel dat je bestaat en waar ze facturen naartoe kunnen sturen.
Het zijn waarschijnlijk niet de betrokkenen die u weten wonen maar het OCMW. Betrokkenen hebben daar geen zeggenschap over.

Terug naar “Andere”