voorlopig bewindvoering

Markon
Topic Starter

voorlopig bewindvoering

#1 , 03 mei 2015 15:46

Kan ik als stiefkleinzoon een voorlopige bewindvoering aanvragen voor mijn stiefgrootmoeder ?
Mijn moeder is wel niet geadopteerd door stiefgrootmoeder .
Ik dacht gelezen te hebben dat er bij de indiening hiervoor een verslag moet zitten van een onafhankelijke arts die de geestestoestand van de te eventueel beschermen persoon evalueert.
Klopt dit ?
Wie moet deze onafhankelijke arts aanstellen of hiervoor vragen ?
Indien ik dit ben , mag dit dan eventueel mijn huisarts zijn of een andere arts die in dezelfde praktijk werkt dan mijn huisarts ?
Andere vraag is wat me dit allemaal gaat kosten ?
Kan de te beschermen persoon nog kort na het onderzoek van de geneesheer of tijdens de aanvraagprocedure als hij dit te weten zou komen haar testament veranderen ?
Of kan ze dit nog doen wanneer de vrederechter mijn aanvraag negatief beoordeeld ?
Reden dat ik dit alles wil doen is dat ik totaal geen vertrouwen meer heb in een stiefkleindochter.
Deze probeert dingen te ondernemen in het nadeel van mijn ouders .
Mijn ouders willen dit probleem niet inzien en zijn zeer goedgelovig .
Vandaar dat ik eventueel na nog eens grondig na te denken zelf de stap wil zetten om een bewindvoering aan te vragen .
Maar ik moet natuurlijk wel opletten dat dit testamentsgewijs ook niet in ons nadeel uitdraaid.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Markon
Topic Starter

#2 , 03 mei 2015 15:48

Ik wil dus eigenlijk zowel de persoon zelf beschermen en hierdoor ook mijn ouders .

Sirkii

#3 , 03 mei 2015 21:40

Bewindvoering wordt idd aangesteld door de vrederechter en dit aangestuurd door een recent attest van de arts. Hij zal de betrokkenen eerst horen en dan al dan niet ingaan op het verzoek om een bewindvoerder aan te stellen. Als zij nog goed is zal de arts zo n attest niet opmaken. Bij leven doet ze voorts met haar centen wat ze wil. Mocht er al positief beslist worden dan lijkt mij de kans dat jij dit wordt superklein. Ws wordt het dan een professionele bewindvoerder met alle kosten vandien.

Reclame

Terug naar “Andere”