beëdigde ambtenaren

Celtino
Topic Starter
Berichten: 12

beëdigde ambtenaren

#1 , 11 jun 2008 19:17

Wat ik me nu eigenlijk al lang afvraag en waar de informatie op internet vrij vaag over is , is wat beêdigde ambtenaren nu eigenlijk zijn ?


Wat mogen beëdigde ambtenaren juist ten aanzien van een persoon ?

Welke diensten van de Vlaamse overheid of federale overheid hebben beëdigde ambtenaren in dienst ?

Ik dacht aan vdab , rva ( om zwartwerk op te sporen ), mensen van de staatveiligheid , ......................

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 11 jun 2008 20:55

In afwachting dat er iemand een link nr. een of ander wetboek geeft is het zo dat beedigde ambtenaren een eed hebben afgelegd dat zij steeds de waarheid en niets dan de waarheid zo helpe... enz.. zoiets als jij aflegt als je moet zweren voor een rechtbank. Waarschijnlijk wel wat uitgebreider. Wat je vooral moet weten en wat voor jou van belang is, is dat zij geacht worden dus steeds de waarheid te spreken tenzij het tegendeel word bewezen. als zij dus zeggen dat het wit is zal de rechtbank bvb aannemen dat het wit is tenzij jij kan bewijzen dat het zwart is. Zij worden dus steeds eerder geloofd dan jij. Opgelet dit is enkel voorzover het verband houd met hun funktie. Een politieagent die bvb. beweert dat jij door het rode licht gereden hebt zal dus steeds gelooft worden omdat hij een dergelijke verklaring tijdens de uitoefening van zijn funktie gedaan heeft. Buiten de uitoefening van zijn funktie is hij een gewone burger en word hij niet meer of minder verondersteld steeds de waarheid te spreken dan U en ik. Ik hoop dat je hier even mee verder kan.
Voor de lijst van beedigde ambtenaren kan ik je niet helpen, maar de meeste zal je wel kennen denk ik... rechters, politieagenten, deurwaarders, diverse inspecteurs van belastingen, fraude enz...

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#3 , 11 jun 2008 23:38

ik zweer getrouwheid aan de koning, gehoorzaamheid aan de grondwet en aan de wetten van het belgische volk
Buiten de uitoefening van zijn funktie is hij een gewone burger en word hij niet meer of minder verondersteld steeds de waarheid te spreken dan U en ik.
buiten de uitoefening van zijn functie is een beëdigd ambtenaar steeds gehouden aan de afgelegde eed
het zijn maar de politiekers die de eed afleggen voor de tijd dat ze zetelen

ik heb die eed ook afgelegd, en ik weet niet hoe ik het zou moeten doen om die eed om 16u30 in de kast te leggen tot de volgende werkdag
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

Terug naar “Andere”