ASAP Wat kan een niet-biologische vader doen?(kind bijna 2j)

glennoyen
Topic Starter
Berichten: 17

ASAP Wat kan een niet-biologische vader doen?(kind bijna 2j)

#1 , 06 mar 2015 22:33

Beste mensen,
Ik wist niet precies waar ik dit moest plaatsen dus ik hoop dat het hier de nodige aandacht krijgt.

Situatie:
Mijn vriendin(24) heb ik leren kennen terwijl ze in een relatie zit.
Bij haar huidige relatie loopt het al voor zeer lange tijd niet meer zo goed.
Ze zijn NIET getrouwd en hebben ook geen samenwoningscontract.
Zij heeft een kind van bijna 2 jaar oud. en is samen met haar vriend(23) sinds zij ongeveer 3 weken zwanger was van een ander (deze biologische 'vader' heeft haar verlaten toen ze zwanger bleek te zijn)
Haar vriend weet dus ook dat het niet van hem is, enkel zijn familie weet dit niet, zij denken dat hij de biologische vader is.
Hij is wel erkend als vader...

Nu denken we er aan om een stapje verder te gaan.
De fase dat zij bij hem vertrekt. Ze heeft echter heel veel bang omtrent haar zoontje.
Omdat hij haar altijd bedreigd heeft door te zeggen dat hij het kind van haar voor altijd zou afnemen...
Wat kan hij allemaal met het kind doen?
Want we waren het volgende van plan: Dat zij van hem vertrekt samen met haar zoontje en dat ik hen hier bij mij opvang. Zo kan hij het kind niet afnemen of gelijk op straat zetten.. en zo kan ze nooit beschuldigd worden van nalatigheid...
Verder willen we sowieso nog juridisch advies inwinnen maar eer dat we een afspraak hebben zijn we weer een aantal dagen verder terwijl we zo snel mogelijk iets willen weten..

(Mijn excuses als er onduidelijkheden zouden zijn)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 07 mar 2015 08:23

Beste

Als het kind door de partner erkend is, is hij de vader van het kind (juridisch gezien).

Hij heeft dus net als de moeder recht op bezoek, contact en inspraak in de opvoeding.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

mjers
Berichten: 1788

#3 , 07 mar 2015 12:35

Dit zal voor de rechter moeten komen. Zowel moeder als vader hebben juridisch gezien hun rechten.

Reclame

glennoyen
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 07 mar 2015 16:09

Dat is iets wat logisch is,
Maar ik wil haar kunnen gerust stellen dat de vader het kind niet van haar weg kan houden.
Het is dat waar ze zoveel bang van heeft.

Is het ook niet zo dat zij als moeder meer omgangsrecht kan afdwingen als de vader over niet genoeg tijd en financiële middelen beschikt?
De vader werkt lange uren van 's morgens 5u - 6u tot soms 's avonds 20u - 22u.
Het kind zit dan bij zijn moeder.
Daarnaast heeft de vader ook schulden, en betaald hij sommige dingen niet. zij moet vaak financieel bijspringen om zijn kosten af te lossen (auto, deurwaarder, vergeten rekeningen... Dit is ze dan ook meer dan beu) wat misschien niet zo ideaal is voor de opvoeding van het kind, als de vader nalatig is met betalingen en ook weinig tijd kan spenderen aan zijn kind lijkt mij?

Terwijl dat zij als moeder meer tijd heeft voor het kind. en samen met mij financieel sterker zou staan.
Zou het dan niet makkelijker zijn om meer omgangsrecht af te dwingen? Dat het kind bijvoorbeeld weekend om weekend bij de vader is. (hoewel zij het niet erg zou vinden om week om week af te spreken.

De eerste vraag die we graag beantwoord willen zien is (voor haar gerust te kunnen stellen) is er een kans dat de vader op één of andere manier het kind volledig kan opeisen?

mjers
Berichten: 1788

#5 , 07 mar 2015 17:49

neen zowel de moeder als de vader kunnen het kind nooit of te nimmer volledig opeisen... Als dit zou gebeuren zouden er al heel uitzonderlijke omstandigheden moeten zijn. (bv: bewezen mishandeling door de moeder)...

Uw argumenten klinken allemaal logisch, maar tenslotte is het de rechter die de regeling beslist en bepaald, niemand op dit forum kan dit voorspellen.
Als het kind nog zeer jong is zal de regeling meestal in het voordeel van de moeder beslist worden...

mjers
Berichten: 1788

#6 , 07 mar 2015 17:54

ik raad u aan om het kind mee te nemen en niet terug te bezorgen aan de vader totdat er een uitspraak omtrent een dergelijke regeling is.

mjers
Berichten: 1788

#7 , 07 mar 2015 17:58

u laat ook weten dat de vader hele lange dagen werkt... En nog financiële problemen?
Speelt er drugs in het spel? Als u dat of iets gelijkaardigs kan bewijzen zal de rechter hier heel zwaar aan tillen...

glennoyen
Topic Starter
Berichten: 17

#8 , 07 mar 2015 19:01

Er is geen drugs in het spel (gelukkig).
Hij kan moeilijk met geld om.
Zij komt er vaak achter dat hij bepaalde dingen voor lange tijd niet betaald heeft als er een deurwaarder aanbelt of een aangetekende zending aan huis komt. Zoals dat zij deze week er nog achter kwam dat hij de elektriciteit voor lange tijd niet betaald heeft.

Maar ik ben al zeer goed geholpen met deze informatie.
Waarvoor dank!

Terug naar “Andere”