kan men iemand colloqueren op welke basis ?

davina6
Topic Starter

kan men iemand colloqueren op welke basis ?

#1 , 23 jul 2013 10:55

Ik zit met een serieus probleem. Ik ben voorlopige bewindvoerder van mijn moeder. Mijn vader is onlangs gestorven. Mijn moeder is in een home en dementeerd. Ik heb nog een broer die serieus aan de drank is al gans zijn leven. Die heeft 2 kinderen maar die kinderen zoeken niet veel contact met hem omdat hij na zijn scheiding niet veel naar hen omkeek.

1e probleem : Hij krijgt een uitkering. En via het OCMW heeft hij een woning. Daar heeft hij nog nooit in gewoond. Hij betaalt wel zijn huur. Maar niet zijn electriciteit. Als gevolg dat er geen electriciteit aanwezig is en hij er ook niets voor doet om dit te regelen. Hij heeft zogezegd maanden voor zijn ouders gezorgd (geprofiteerd niet zorgen) en woonde bij zijn ouders maar niet officieel. Nu wil ik het ouderlijk huis zo vlug mogelijk verkopen want mijn moeder kan er niet alleen meer in wonen en moet er aan de vrederechter een aanvraag ingediend worden om te mogen verkopen. Hij blijft er maar in wonen alhoewel hij er geen recht heeft, ondertussen is dit huis een krot aan het worden. Zijn kinderen en ik hebben al contact opgenomen met OCMW om te vragen of ze hem met ev schuldbemiddeling om zijn electriceitskosten (4000 euro) helpen te betalen . Daar krijg je als antwoord als de persoon niet wilt kunnen we er niets aan doen. Zijn officieel adres staat ook nog op een studio waar hij ooit gewoond heeft. Hij doet de moeite niet om dit te veranderen. Volgens het OCMW doet hij dit niet om niet gevonden te worden.
Daar zit OCMW ook in de fout, hij krijgt een woning ter beschikking van hen maar ze weten dat zijn officieel adres er niet staat.
Het enige wat hem interesseert is drinken, vuil en smerig rond lopen, hij doet nooit zijn post open en profiteren van mijn moeder haar huis. Nu een maal het huis verkocht is moet hij toch weg. Maar ondertussen krijgen wij geen kans op het leeg te maken en er zal een firma moeten komen om het te ontsmetten.

2e probleem : hij neemt regelmatig mijn dementeerde moeder mee van 90j uit de home en gaat er mee op café. Nu mijn moeder heeft nooit geld bij haar dus daar moet hij het zelf betalen. Maar telkens gebeurd het op warme dagen en het is een lange afstand vanuit de home naar café. Dit zijn geen normale zaken meer.
Mijn vraag is kan zijn kinderen hem colloqueren of welke instanties moet er worden aangesproken dat dit allemaal stopt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NotAJudge

#2 , 21 okt 2014 11:01

beste ,
volgens volgende argumenten kan je iemand gedwongen laten opnemen .
* iemand gedraagt zich zo agressief dat er ernstig gevaar is voor anderen in de omgeving
*iemand brengt zijn eigen gezondheid en veiligheid zeer ernstig in gevaar
*er is sprake van 'geestesziekte', met o.a. hogervermelde kenmerken

procedure

*Vraag raad bij je huisarts. Als hij op de hoogte is van de problemen en de ernst ervan inziet, kan hij je helpen bij het verder afhandelen van de procedure.
*De gewone procedure. Deze procedure start met het indienen van een verzoekschrift bij de vrederechter. Aan dit verzoekschrift moet een medisch verslag worden toegevoegd (bijvoorbeeld van de huisarts). Binnen de 24 uur na de indiening van het verzoekschrift bepaalt de vrederechter de dag en het uur van zijn bezoek aan de persoon wiens opname wordt gevraagd. Verdere informatie rond deze procedure kan je verkrijgen bij het vredegerecht in je buurt, of bij een sociale dienst van het plaatselijke politiekantoor.
*De spoedprocedure. Deze procedure kan ingezet worden door politiemensen. De politiefunctionaris zal dan contact opnemen met de Procureur des Konings. Verdere informatie rond deze procedure kan je verkrijgen bij het vredegerecht in je buurt, of bij een sociale dienst van het plaatselijke politiekantoor.

dit kan jij zowel als zus alsook de kinderen indien deze meerderjarig zijn .
We leven allemaal onder dezelfde hemel, maar hebben niet allemaal dezelfde horizon.

Reclame

Terug naar “Andere”