Bewindvoerder/woning

sharong
Topic Starter

Bewindvoerder/woning

#1 , 02 okt 2014 21:07

Mijn vader heeft iets gekregen in zijn hoofd waardoor hij dement is,niet weet waar hij is,welke dag we zijn enz...
We zijn hem overal in rusthuizen aan het inschrijven,momenteel verblijfd hij in het ziekenhuis.
Ik ben ook bezig met de papieren om mij te laten bewindvoeren,ik weet ook dat dit veel tijd in beslag neemt.
Intussentijd heb ik een vraag, mijn vader woont in mijn ouderlijk huis ( mijn ouders zijn gescheiden) , ik ben enigskind, mogen wij, mijn man en ik, in het ouderlijk huis gaan wonen,mits wij per maand geld storten op mijn vader zijn rekening zodanig dat zijn lening voor zijn huis telkens betaald is ??

Alvast bedankt voor de reactie's!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 okt 2014 21:13

Dat kan
Oude regelgeving maar wel een goede uitleg
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7589,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is de nieuwe wetgeving
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013031714" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/verruimde-bevoegdhe ... n-17032013" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#3 , 02 okt 2014 21:18

Hebt u op dit ogenblik reeds een volmacht op de bankrekening(en) van uw vader?
In dat geval kan het -omdat u enig kind bent- veel eenvoudiger......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

sharong
Topic Starter

#4 , 02 okt 2014 21:20

Op dit moment nog niet he, ik ben nog maar gestart met de procedure van bewindvoering,voording had ik dit niet

roharro

#5 , 02 okt 2014 21:23

Op dit moment nog niet he, ik ben nog maar gestart met de procedure van bewindvoering,voording had ik dit niet
Stelde die vraag omdat veel oudere mensen -zeker als er maar één kind is- een volmacht geven wegens practische redenen.
En als dat zo is dan is er ook geen reden om achteraf, wanneer het echt niet meer gaat, daar derden bij te betrekken.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sharong
Topic Starter

#6 , 02 okt 2014 21:25

Ik snap uw vraag,maar wetende dat mijn vader pas 53 j is... Vandaar...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 okt 2014 22:59

U kan als enig kind perfect als bewindvoerder worden aangesteld.
Vrederechter zal vermoedelijk afstappen in ziekenhuis of plaats waar uw vader verzorgd wordt.
Uw vader kan ook een vertrouwenspersoon aanstellen.

sharong
Topic Starter

#8 , 03 okt 2014 06:32

U kan als enig kind perfect als bewindvoerder worden aangesteld.
Vrederechter zal vermoedelijk afstappen in ziekenhuis of plaats waar uw vader verzorgd wordt.
Uw vader kan ook een vertrouwenspersoon aanstellen.
Franciscus,

Mijn vader weet echt niets meer,hij weet zelfs niet wat een gsm of tv bakje is,echt erg, hij heeft ook geen vriendin enkel nog 2 zussen en een broer. Qua vertrouwenspersoon zal hij niet zelf kunnen beslissen :? , echt erg hoe de situatie nu is...

j.demoor

#9 , 08 okt 2014 11:55

In afwachting van de rechterlijke bescherming kan u toepassing maken van :“Art.1371.Oneigenlijke contracten zijn geheel vrijwillige daden van de mens, waaruit enige verbintenis ontstaat jegens een derde, en soms een wederzijdse verbintenis voor beide partijen.Art.1372.Wanneer iemand vrijwillig eens anders zaak waarneemt hetzij met, hetzij buiten weten van de eigenaar, verbindt hij zich stilzwijgend om de door hem begonnen zaakwaarneming voort te zetten en die te voltooien, totdat de eigenaar in staat is zelf daarin te voorzien; hij moet zich eveneens belasten met alles wat bij diezelfde zaak behoort. Hij onderwerpt zich aan alle verplichtingen die zouden ontstaan uit een uitdrukkelijke lastgeving die hij van de eigenaar zou hebben gekregen.Art.1373.Hij is verplicht zijn zaakwaarneming voort te zetten, zelfs indien de eigenaar komt te overlijden voordat de zaak is ten einde gebracht, totdat de erfgenaam de leiding ervan op zich heeft kunnen nemen.Art.1374 Hij is verplicht aan de zaakwaarneming alle zorgen van een goed huisvader te besteden. Niettemin kan de rechter de vergoeding van de schade die door de schuld of de nalatigheid van de waarnemer mocht zijn veroorzaakt, matigen, op grond van de omstandigheden die hem tot de zaakwaarneming hebben bewogen.Art.1375.De eigenaar wiens zaak behoorlijk is waargenomen, moet de verbintenissen nakomen die in zijn naam door de waarnemer zijn aangegaan, hem schadeloos stellen voor alle persoonlijke verbintenissen die hij op zich heeft genomen, en hem alle nuttige of noodzakelijke uitgaven die hij gedaan heeft, vergoeden.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”