parkeersessie betalen via sms

mrb2
Topic Starter

parkeersessie betalen via sms

#1 , 29 sep 2014 13:59

Hallo,

Volgens de info op de parkeermeter diende ik de code van de parkeermeter + spatie + kenteken van mijn wagen te sms-en naar een bepaald nummer. Om de parkeersessie te beëindigen diende ik een q te sms-en naar datzelfde nummer. Groot was mijn verbazing dat ik een parkeerboete had wegens het niet bezitten van een geldig betaalbewijs.

Wat bleek nu: bij mijn betaling via sms had ik bljkbaar een sms teruggekregen die zei dat de betaling niet was uitgevoerd omdat ik mijn bankrekeningnummer niet had meegestuurd met mijn sms. Nij mijn uitschrijving (sms met q) kreeg ik blijkbaar een sms met de melding dat ik mijn parkeersessie niet kon uitschrijven. Deze smsen las ik echter na de ontvangst van mijn parkeerboete.

Ik heb in Antwerpen, Geel en een aantal andere steden steeds betaald via sms, hierbij was nooit de opgave van mijn bankrekeningnummer nodig. De bevestigings-sms-en zijn steeds dezelfde, waardoor ik mijn bevestigings-sms-en niet meer nakeek … alleen in Dendermonde dien je je bankrekeningnummer mee te sms-en. Het meesturen van je bankrekeningnummer is nota bene niet vermeld op de info van de parkeermeter!

De klachtendienst van parkeerbeheer heeft mijn klacht genegeerd en zegt dat ik binnen de 5 dagen dien te betalen. Mij gaat het niet om deze 18 EUR, maar om het principe en volgende redenen:
1e ik had de intentie om te betalen;
2e gehandeld volgens de gebruikershandleiding van de parkeermeter;
3e een sms is gekoppeld aan een gsmnummer en niet aan een bankrekeningnummer;
4e ik wens mijn bankrekeningnummer niet aan iedereen door te geven

Kan ik me op enige wet beroepen om alsnog deze boete niet te betalen?
Wat indien hiervan een rechtzaak komt, wie zou er in zijn gelijk gesteld worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mrb2
Topic Starter

#2 , 03 okt 2014 14:50

Heb zojuist een telefonische discussie gehad met een medewerker van Parkmobile. Blijkbaar dien je je eerst in te schrijven via web, telefoon of app alvorens je via SMS kan betalen. Volgens de medewerker van Parkmobile staat dit duidelijk vermeld op de sticker van de parkeermeter. Volgens mij niet. Waarom zou ik me moeten registreren om te betalen via sms (De Lijn, cola automaten, ... perfect betaalbaar via sms zonder registratie). Het gesprek werd beëindigd door de medewerker van Parkmobile die niet verder met me wenste te discussiëren.

De inhoud van de sticker:

Download gratis App

zone DEN3

Parkeer slim, veilig en snel via App of SPS
Eerste parkeeractie GRATIS!

SMS naar 4810:
zone spatie nummerplaat*
voorbeeld DEN3 1ABC123
Parkeeractie stoppen SMS q* *€ 0,15 per sms
Schrijf u nu gratis in via Parkmobile App of http://www.parkmobile.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Telefonisch inschrijven? 0902-69.660 (€ 1,- per minuut)

OK, ik heb me niet geregistreerd, ik heb de handelingen gevolgd zoals vermeld op de sticker. Uit deze sticker kan ik niet afleiden om eerst te registreren. Daar ik niet geregistreerd was is mijn betaling via sms niet uitgevoerd met een parkeerboete tot gevolg.

Bon, indien ik niet betaal krijg ik een herinnering en in een later stadium een deurwaarder over de vloer.

Wie heeft er nu gelijk?
- Parkmobile die zegt dat ik de boete dien te betalen
- Ik die zeg dat er ongeldige informatie op de sticker staat en de handelingen heb gevolgd zoals vermeld op de sticker

mrb2
Topic Starter

#3 , 05 okt 2014 17:04

De sms die ik kreeg bij het "zogezegd" starten van de parkeersessie:

Parkeersessie kan niet worden gestart, voeg eerst uw rekeningnummer toe en probeer daarna opnieuw. SMS BANK iban bv: 'BANK' BE 61310123456789' naar 4810. Bijgevolg gaat u akkoord met de Algemene Voorwaarden, parkmobile.be

De sms die ik kreeg bij het "zogezegd" beëindigen van de parkeersessie:

De parkeersessie kon niet worden gestopt. Reden: onvoldoende gegevens of geen lopende parkeersessies die kunnen worden gestopt.

Zoals reeds gezegd zag ik deze sms-en nadat ik mijn parkeerboete zag (ik was in de veronderstelling dat alles correct was verlopen, zoals ik meermaals parkeren betaald heb via sms)

Reclame

Terug naar “Andere”