Welke nationaliteit telt?

Mariette
Topic Starter

Welke nationaliteit telt?

#1 , 05 okt 2014 11:42

N.a.v. het Nederlands Somalische meisje dat werd uitgehuwelijkt in Somalië en niet werd geholpen door de NL'se ambassade (http://www.trouw.nl/tr/nl/6847/Elma-Dra ... acht.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;) vraag ik me af hoe het had gelopen indien datzelfde meisje hulp had gezocht in de Nederlandse ambassade in een ander land dan Somalië?

Kortom: in geval van dubbele nationaliteit, welke nationaliteit geldt dan in het buitenland waar men als vreemdeling verblijft.

Ik neem aan dat men met een dubbele nationaliteit (Belgisch+Tunesisch) in Tunesië gewoon als onderdaan wordt beschouwd en niet als "Belg", maar wat als die persoon naar Turkije op verlof gaat: wordt hij dan als Tunesier beschouwd of als Belg. Of mag hij zelf kiezen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 05 okt 2014 15:46

Hij mag kiezen, gaat hij met zijn Belgisch reispas over de grens is hij Belg. In die reispas staat niet dat hij over meerder nationaliteiten beschikt.

Een persoon met dubbele nationaliteit verlaat België met zijn Belgisch reispas en gaat Tunesië binnen met zijn Tunesische reispas. Hij kan niet rekenen op de Belgische ambassade.
Een persoon met dubbele nationaliteit verlaat België met zijn Belgisch reispas en gaat Tunesië binnen met zijn Belgisch reispas. Hij kan rekenen op de steun van de Belgische ambassade. Maar moet wel in orde zijn met eventueel visa.

Mijn kinderen waarvan 1 in België en 1 in Indonesië geboren, gebruiken hun Indo reispas enkel voor Indonesië in en uit te gaan. Gaan ze van Indonesië naar Maleisië of Singapore dan gebruiken ze hun Belgische pas om een van die landen te betreden. In Maleisië of Singapore zouden ze dan beroep kunnen doen op bijstand van de Belgische ambassade in KL.

Reclame

Terug naar “Andere”