Buitenechtelijk kind

FreelancerIT
Topic Starter

Buitenechtelijk kind

#1 , 15 sep 2014 16:45

Telkens als er een vraag gesteld wordt over een buitenechtelijk kind wordt er altijd verteld dat de wettige echtgenoot van het bestaan van het kind op de hoogte zal worden gebracht.

Maar wat betekent dit concreet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 sep 2014 16:58

Als het kind geboren wordt binnen het huwelijk zal blijken dat het kind bv niet word aangegeven bij gemeente en dus zal de vader al 'uitgenodigd' worden wegens het niet aangeven van kind binnen de x dagen wat een misdrijf is.

FreelancerIT
Topic Starter

#3 , 15 sep 2014 22:14

OK. Maar, stel... Een vriendin van mij bevalt van een kind. Ik ga met die vriendin naar de gemeente, en geef mijzelf op als vader van het kind. Ik ben echter getrouwd, en mijn echtgenote weet niets van mijn buitenechtelijke relatie af, laat staan van een mogelijk kind. Wat gebeurd er dan concreet, en hoe wordt mijn echtgenote op de hoogte gebracht?
  • Krijgt ze een uitnodiging van de politie voor een gesprek, en wordt ze dan tijdens dit gesprek ingelicht?
  • Krijgt ze een gerechterlijke brief via de post opgestuurd.
  • Komt de wijkagent haar een soortgelijke brief afgeven?
  • ....

Reclame

Franciscus

#4 , 15 sep 2014 22:38

http://www.belgium.be/nl/familie/kinder ... erkenning/" onclick="window.open(this.href);return false;
Erkenning gebeurt in de gemeente.
Als ik me niet vergis zal de gemeente wanneer een gehuwde man een kind erkend bij een andere vrouw hiervoor de procureur de Konings in kennis stellen.
Vermoedelijk zal de politie dan van parket opdracht krijgen een onderzoek in te stellen en ALLE partijen dus man - moeder en echtgenote te horen.
Uiteindelijk zal de rechter hier over beslissen... daarvoor zullen alle partijen dan een dagvaarding ontvangen.
Mogelijk krijgt u nog een dagvaarding voor een EOO tegelijkertijd

FreelancerIT
Topic Starter

#5 , 15 sep 2014 22:56

Ik kan even niet volgen.

Waarover gaat de rechter dan juist beslissen dan? Mijn vaderschap? Als ik dit medisch laat vaststellen heeft een rechter zich daar toch niet in te moeien.

En waarom zou de politie hiervoor ingeschakeld worden?

Franciscus

#6 , 15 sep 2014 23:14

Omdat afstamming en de aanverwante wetten nu eenmaal een grondslag zijn van onze maatschappij. Zo kan u ook niet huwen met twee of meerdere personen tegelijktijdig
Gaat over personen en familierecht en erfrecht en staat van een persoon enz
U bent gehuwd zegt u met vrouw X en u erkent een kind van bij vrouw Y....
U mag gerust zijn dat zowel de burgerlijke rechter als mogelijk de strafrechter zich hiermee zullen bezig houden.
Het openbaar ministerie is trouwens verplicht op te treden gezien het aantal inbreuken dat er mogelijk gedaan worden.
Alleen al het juridisch belang van het kind moet hier beschermd worden.

U kan maar erkennen als u toestemming van de biologische moeder heeft.
En indien gehuwd met een ander komt de zaak zoals reeds gezegd zo wie zo bij de rechtbank terecht.

Misschien is een goed boek over familie, huwelijk en afstammingsrecht lezen (Delva of zo)

FreelancerIT
Topic Starter

#7 , 16 sep 2014 08:17

Neen, ik vraag me gewoon af hoe die dingen eigenlijk in elkaar zitten.

Zou graag eens praktisch weten hoe die dingen in elkaar zitten, maar om daarvoor naar een advocaat te stappen lijkt me wat vergaand....

JPV
Juridisch actief: Ja

#8 , 16 sep 2014 08:19

Als je interesse te maken heeft met je andere topic, zou ik toch eens open kaart spelen tegenover je echtgenoot.

FreelancerIT
Topic Starter

#9 , 16 sep 2014 08:25

In de verste verte niet!
Die situatie is de spuigaten aan het uitlopen.

Ik heb geen behoefte aan een buitenechtelijke relatie, en nog minder aan alle verwikkelingen die er bij horen.

Mijn interesse origineert puur uit de tegenstrijdigheden over het onderwerp die ik hier en op andere vlakken tegenkom.

Terug naar “Andere”