Belgische minderjarige met domicilie buitenl.wil naar Belgie

mushotoku
Topic Starter

Belgische minderjarige met domicilie buitenl.wil naar Belgie

#1 , 03 sep 2014 22:18

Wij wonen in Zwitserland. Ik ben belgische, gehuwd met een Zwiterse man. Onze 15jarige zoon heeft, naast de Zwitserse, ook de Belgische nationaliteit. Onze zoon zou heel graag een half jaar in Vlaanderen bij zijn vlaamse grootouders gaan wonen en er in een middelbare school les volgen. Kunnen we zijn domicilie voor deze 6 maanden naar Vlaanderen verleggen? Heeft hij dan het recht om er les te volgen? Moeten zijn grootouders de voogdij overnemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 03 sep 2014 23:04

Als je zoon de Belgische nationaliteit heeft kan en mag hij mits de toestemming van beide ouders gerust bij de grootouders in Belgie wonen en studeren. Je stelt dan best samen deze verklaring op met een duidelijke periode en de namen en gegevens van de grootouders. Je kan in deze overeenkomst ook vermelden dat de grootouders tijdens dit verblijf het toezicht en het ouderlijk gezag waarnemen. Dit kan bvb. belangrijk zijn ivm met het handtekenen van schooldocumenten of bij dringende medische ingrepen. Je laat de handtekeningen op dit document legaliseren door jullie gemeente. De voogdij moet niet overgenomen worden: jullie staan zelf toe dat de grootouders jullie vertegenwoordigen.

giserke

#3 , 04 sep 2014 01:28

Let wel dat een dubbele nationaliteit binnen schengen verboden is.

Reclame

duma

#4 , 04 sep 2014 07:47

giserke, dat klopt toch niet hoor.

België behoort onder meer tot de Schengenzone en hier is het wél toegestaan. Sinds 2008 als ik me niet vergis. En dat is zo in de meeste (West-)Europese landen: Nederland, Duitsland, Frankrijk, ...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 sep 2014 10:08

Klopt, raar nogal wat van de inwonenden van onze gemeente hebben een dubbele nationaliteit.

mushotoku
Topic Starter

#6 , 04 sep 2014 11:09

Bedankt voor alle bemerkingen en raadgevingen! Dus, onze zoon heeft het recht om, na een verhuis naar Vlaanderen, in gelijk welke middelbare school les te volgen? Moeten we, naast de gewone schooluitgaven, rekenen met meerkosten komende van die school?

eylis

#7 , 04 sep 2014 17:36

Als je zoon gedomicilieerd zal zijn bij de grootouders is er geen specifieke meerkost. In het onderwijs van de Franse gemeenschap moet er wel een soort van verhoogd jaargeld betaald worden als de ouders niet in Belgie wonen. (Minerval heet dat geloof ik)Voor zover ik weet moet dat niet in de Vlaamse onderwijsnetten.

Tsunami

#8 , 06 sep 2014 21:40

Ik heb; weliswaar als meerderjarige, 8 jaar in het buitenland gewoond. Netjes mezelf uitgeschreven uit het Belgische inwonerregister, en bij de ambassade in nieuwe thuisland aangemeld. Tot mijn verbazing deden de meeste andere expats in het bedrijf dat niet, en lieten die hun domicilie gewoon in hun thuisland staan, vaak zonder dat iemand van de overheid of gemeentebestuur op de hoogte was gebracht van langdurig vertrek naar het buitenland. Sommigen verbleven al jaren in het buitenland maar hadden nog hun domicilie in eigen land én nooit aangemeld bij de ambassade in hun nieuwe thuisland.
Om maar te zeggen: de regels worden niet echt strict gecontroleerd in vele gevallen, als je dan ook nog eens Belgische nationaliteit hebt heb je alle recht om te verblijven en wonen in België.

Maar best toch dat legaal document opstellen, om de redenen in voorgaande posts vernoemd (als minderjarige heb je soms een goedkeurende handtekening nodig van een voogd, denk aan schoolinschrijving etc). Maar echt moeilijk doen ze er in mijn ervaring niet over.

Dubbele nationaliteit is al lang toegestaan bij mijn weten. Een kennis van me z'n zoon kan 5 paspoorten aanvragen: geboren in de VS maar woonachtig in Canada met z'n ouders, waarvan de vader Belg is en de moeder de dubbele nationaliteit Frans-Duits heeft. In theorie kan die een Amerikaans, Canadees, Belgisch, Frans én Duits paspoort aanvragen. België heeft met de meeste landen akkoorden rond dubbele nationaliteit, of zelfs meervoudige (meer dan 2) nationaliteiten.

Terug naar “Andere”