Rechten van grootouders?

vragenstaatvrij
Topic Starter

Rechten van grootouders?

#1 , 31 aug 2014 18:34

Ik vraag me af of het in de juiste rubriek staat, maar weet iemand hier meer over grootouderrechten?
Als wij als ouders er niet in toestemmen, en er volgt een rechtszaak, stel dat het ons dan wordt verplicht en we gaan er niet in mee, wat is dan de strafmaat?
En weet iemand of de rechter een uitzondering maakt voor gehandicapte kinderen?
Ik weet dat het meestal gaat om toekenning van 1 dag per maand of twee halve dagen.
Maar wanneer wordt het afgewezen?
Wat kan je aanvoeren zodat het kans maakt op afwijzing door de rechtbank?

:?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 aug 2014 18:57

Burgerlijk wetboek:
Art. 375bis.<ingevoegd bij W 1995-04-13/37, art. 10, 003; Inwerkingtreding : 03-06-1995> De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden. Datzelfde recht kan aan ieder ander persoon worden toegekend, indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft.
Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de [1 familierechtbank]1.
----------
strafmaat :dan kan gaan van geldboete tot gevangenisstraf wegens niet uitvoeren vonnis. RB kan ook een schadevergoeding per dag dat u zich niet aan het vonnis houdt opleggen.
Uiteraard de RPV en gerechtelijke intrest bij niet betalen.
Uitzondering : niet bij mijn weten.
Dagen: zou kunnen hangt van de argumenten van beide partijen af.
Alle partijen kunnen in beroep gaan.
Wat aanvoeren: wat kunnen de grootouders aanvoeren om het wel te krijgen.....?

Wat u er zelf van vind omdat u ruzie hebt met grootouders zal de rechter om het eens heel cru te zeggen wordt wezen.
Het enigste wat telt is wat is het belang van het kind.
Case: vader heeft moeder trachten te vermoorden en is daar ook voor veroordeeld (20 jaar) wel zijn ouders hebben indertijd omgangsrecht aangevraagd en dat is ook toegestaan door rechtbank.
Zelfs de vader die in gevangenis zat heeft omgangsrecht met de kinderen gekregen.

Wat u kan voorstellen is dat er een geleidelijke opbouw van omgangsrechten is ..dit zeker mochten de kinderen de grootouders al lang niet meer gezien hebben.
Zo wie zo een sociaal onderzoek vragen ...dat zal zowel bij u als bij de grootouders gebeuren en eventueel ook bij andere belanghebbenden of bevoorrechte getuigen.
Vanaf morgen is de familierechtbank bevoegd.

vragenstaatvrij
Topic Starter

#3 , 31 aug 2014 19:48

Dankjewel!

Wat aanvoeren: wat kunnen de grootouders aanvoeren om het wel te krijgen.....?

Grootouders moeten blijkbaar niets aanvoeren.. maar als ouders moet je je wel verdedigen.. zover als ik tot nu toe kon vinden..

En een sociaal onderzoek vragen.. aan de rechter?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 aug 2014 19:50

Uiteraard aan de rechtbank.
De WET geeft de grootouders dat recht dus zij hoeven enkel te beroepen op de wet.

vragenstaatvrij
Topic Starter

#5 , 31 aug 2014 20:26

Bedankt voor de informatie!

Terug naar “Andere”