Wat betreft de staat van het pand... in Gent zijn ze nogal kort door de bocht als het op verhuren van woningen die niet conform zijn aankomt.
Hou het voor uzelf eenvoudig:
- u verandert de cilinder,
- u stuurt de huisbaas aangetekend en per gewone post het volgende:
"stad, datum.
adres eigenaar
adres huurder
Geachte,
Aangezien u nu reeds verscheidene malen zonder de minste verwittiging het pand gelegen te .... dat ik van u huur, bent komen binnenvallen met nieuwe kandidaat huurders en u weigert om overeenkomstig de geldende jurisprudentie minstens 24 uur op voorhand te verwittigen zie ik me genoodzaakt voor de termijn die ik nog in dit huurpand verblijf volgende stappen te ondernemen:
- het cilinderslot aan de deur van de studio werd veranderd zodat oneigenlijke toegang niet meer mogelijk is. Op het einde van de opzeg zal de oude cilinder terug geplaatst worden.
- vanaf heden kan u met kandidaat-huurders voor de studio langskomen gedurende één van deze twee wekelijkse periodes van drie uur namelijk de woensdag van 18.00 tot 21.00 en de zaterdag van 16.00 tot 19.00.
Indien u zich niet met deze regeling, zoals standaard bij vonnis geveld wordt, die u de mogelijkheid geeft het pand ongehinderd te verhuren, kan vinden, staat het u steeds vrij het lokale vredegerecht in te schakelen in een poging een andere dan deze regeling te bekomen. Dit is dan van mijnentwege een gelegenheid bij uitstek om de toestand van het pand ter sprake te brengen en de vrederechter in gezelschap van een afgevaardigde van de brandweer te verzoeken eens ter plaatse af te stappen.
Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.
"
Zever zal rap gedaan zijn.
Ik krijg nu per sms berichtjes wanneer hij langs komt, en ga het zo laten..
Ik heb geen tijd om een slot te vervangen voor die paar laatste dagen, ik wil ook niet moeilijk doen want wil mijn waarborg teruggestort zien. Ik ken het verhaal van iemand die haar waarborg bijna niet teruggestord wegens een krasje - ze had al maanden problemen met de huisbazin over geen warm water meer, een dekkende dakgoot... Toen ze dit juridisch aankaartte werden de problemen nog erger met haar huisbazin wat resulteerde in een rechtzaak. Toen beslist werd vriendin haar voordeel deed men zelf nog moeilijk met de waarborg omwille van een krasje ergens.
Alhoewel ik filmpjes en foto's gemaakt heb van het pand en doorgestuurd heb naar de huisbaas maanden terug (rottende muren, video van druppelend water binnen, kapotte kleerkast bij aanvang huur, vochtvlekken over muren, electriciteitsproblemen,..) , denk ik dat ze durven afkomen met een krasje dat ik hen niet vermeld.. Een kast die er stond bv had kleine gaatjes en minimale schade, ik heb daar foto's van gemaakt en doorgestuurd. Maar niet van elk schap..