Zwanger - zij gaat het kind alleen opvoeden

Quirck
Topic Starter

Zwanger - zij gaat het kind alleen opvoeden

#1 , 18 aug 2014 14:31

Beste forumleden,

ik en mijn vriendin wonen ondertussen 5 jaar officieel samen.

Tijdens de laatste 2 jaar hebben we zeer serieus gepraat over het al dan niet kinderen samen hebben.
De uitkomst van de discussie (en bijhorende therapie) was dat ikzelf geen kinderen wil.
Mijn vriendin wil feitelijk wel kinderen, waarvoor wij/zij voor een keuze staat/stond.
Ofwel uit elkaar gaan zodat zij iemand kan ontmoeten die wel kinderen wil, ofwel samen blijven zonder kinderen.
Ze heeft geopteerd voor samen te blijven, hoewel dit niet gemakkelijk was.
Dus vooraf was zeer duidelijk dat ik geen kinderen wou.

Nu blijkt dat mijn vriendin toch zwanger geraakt is, ondanks het feit dat ze de pil neemt.
Ik heb niet het vermoeden dat ze dit me opzet gedaan heeft, en dat dit idd echt een ongelukje was.

We wisten beiden door onze vele gesprekken hierover wat de gevolgen zouden zijn.
Zij wil het kind houden en ziet af van een abortus. Ikzelf blijf bij mijn standpunt dat ik geen kinderen wil.

Dus het enige logische conclusie waar we alletwee tot gekomen zijn, is dat zij het kind alleen gaat opvoeden.
Ze verwacht hierin geen steun (emotioneel, financieel, ...) van mij.

Ikzelf zit wel ergens gewrongen met het feit dat er dus wel een kind van mij rond gaat lopen, maar ik wil effectief geen kinderen.

Nu is de vraag alleen, hoe gaat dit juridisch in zijn werk.
Moet er iets speciaal gebeuren, zodat het officieel is dat ik dit kind niet erken?
Moet er bij de notaris een document opgemaakt worden die deze regeling op papier vastlegt?

Alvast bedankt voor jullie hulp en reacties in dit delicaat onderwerp,

Mvg,

Q

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 18 aug 2014 14:46

Indien u de biologische vader bent, is er niets wat u kan doen om de plichten die daarmee gepaard gaan te ontlopen.

Eventjes uitleggen:
U erkent uw kind niet en bent dus niet de wettelijke vader. De moeder voedt het kind alleen op.
Zolang uw ex zich daaraan houdt, is er geen probleem.

Echter: Moest uw ex zich bedenken, zal u wel degelijk de plichten van elke vader krijgen.
Zij kan een DNA test eisen, waaruit dan zal blijken dat u de vader bent van het kind. Als u zo'n DNA test zou weigeren, dan kan de rechter er vanuit gaan dat u de vader bent of kan uw ex alle mogelijke middelen gebruiken (bewijzen van een relatie op ogenblik van verwekking) om dit zonder DNAtest te bewijzen. Lees: Als ze wil dat u erkend wordt als wettelijke vader, zal dat gebeuren, want u bént de vader.

Vanaf die moment bent u verplicht om mee in te staan voor het levensonderhoud van uw kind en hebt u ook recht op omgang met uw kind. Dat u dat tweede niet zou wensen, zorgt er niet voor dat het eerste verdwijnt: alimentatie en verblijfsregeling hebben niets met elkaar te maken. Meer nog: indien het kind niet bij u zou verblijven, is de alimentatie hoger, aangezien het kind enkel en alleen bij moeder verblijft.

Concreet:
Moet er iets speciaal gebeuren, zodat het officieel is dat ik dit kind niet erken?
Neen, u kan niet een kind niet-erkennen.
Moet er bij de notaris een document opgemaakt worden die deze regeling op papier vastlegt?
Het staat u uiteraard vrij om een document op te stellen waarbij u de regeling vastlegt. Echter, een document bij de notaris zal van weinig (lees: geen) waarde blijken als de familierechtbank ingeschakeld wordt.
Moest u tot het opstellen van zo'n document overgaan, zou ik ze zeker expliciet inzetten dat uw vriendin de keuze maakt om het kind alleen op te voeden en hierbij geen steun wenst of in de toekomst zal wensen van u.
Echter: weet, dat het opstellen van zo'n document eigenlijk al een bewijs van erkenning is: u zet dan namelijk zwart op wit dat u een kind heeft en dat jullie afspreken dat jij je plicht niet zal vervullen. Met zo'n document kan het dus twee richtingen uit: indien het ooit zover komt dat je ex toch wil dat je bijdraagt, kan dat document er misschien voor zorgen dat de rechter het meeneemt in zijn oordeel (maar die kans is klein), of dat document kan er net voor zorgen dat de rechter niet zal twijfelen aan het feit dat je de vader bent.
Ik zou het dus eerder niet doen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2014 23:36

Kan zelfs na jaren nog naar rechtbank stappen om onderhoudsgeld te vragen ... een van mijn medewerkers heeft dat een jaar of 10 geleden meegemaakt. Kind was toen al een jaar of 14.
Weigerde medewerking met gevolg ..bevel RB - eerste aanleg veroordeeld - beroep veroordeeld - niet betalen van het gevorderde achterstel ... veroordeeld enz .

Reclame

Terug naar “Andere”