Ex heeft me kamaraad met veel schulden achter gelaten

Suntje
Topic Starter

Ex heeft me kamaraad met veel schulden achter gelaten

#1 , 14 jul 2014 01:05

Hoi, ik probeer samen met mijn kameraad uit te zoeken wat we kunnen doen tegen zijn ex.

Het verhaal gaat als volgt.

Me kameraad heeft 2 jaar lang samengewoond met een alleenstaand moeder (18 jaar). Na 2 jaar heeft ze het uitgemaakt en is ze er vandoor gegaan.
Ze heeft vervolgens ongeveer € 20.000 euro gestolen van hem. Ook heeft ze maandenlang huur niet betaald. Ze heeft ook dingen afgesloten zoals
zijn motorvoertuig verzekering. Hij heeft dus 3 maand lang onverzekerd gereden, waar die nu een dikke openstaand bedrag voor heeft.

Ze zijn al naar de politie gegaan die zoals gewoonlijk alleen alle documentatie bijhoud. Hij krijgt nu nog steeds allemaal aanmaningen van bedrijven.
Ze heeft zelfs spullen gekocht op zijn naam. Ook is ze naar een bank geweest en heeft ze een credit card aangevraagd en een valse handtekening
getekend om deze vervolgens aan te schaffen. Zo zijn er nog heeeeeel veel dingen wat ze allemaal gedaan heeft.

Ook hebben de ouders mondeling gezegd dat zij de verantwoordelijke is van alle problemen en dit zelf zou oplossen.

Mijn vraag is,

Wat kunnen we doen om dit op te lossen? Is dit een reden om er een advocaat op te zetten of.... ?

Mijn kameraad zit nu in een fase waarbij die echtttt helemaal door draait. Dit kan dus zeer slecht aflopen voor hem.
Zijn ex die heeft een huis gekregen van de overheid. Ook krijgt ze gewoon een uitkering alsof er niks aan de hand is...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 15 jul 2014 08:45

1) Hoe heeft ze die €20.000 gestolen van hem? Had hij die gewoon rondslingeren cash thuis? Hoe gaat hij bewijzen dat hij die had?

2) Maandenlang huur niet betaald: Op wiens naam stond het huurcontract? beetje meer info hierover!

3) Als de verzeekring op zijn naam stond, kan enkel hij die afsluiten. Ga naar de verzekeringsagent en vraag om meer uitleg. Vraag om bewijs waaruit blijkt dat hij zijn verzekering heeft afgesloten. Dring aan om dit zo snel mogelijk op te lossen. Stel anders de verzekeringsagent in gebreke. Indien zijn ex een handtekening heeft gezet, kan u haar aanklagen voor valsheid in geschrifte.

4) Hoe kan zij spullen kopen op zijn naam? Welke spullen? Waar? Hoe?

5) Welke aanmaningen krijgt hij?

6) Zij kan onmogelijk een credit card aanvragen op iemand anders zijn naam. Indien dit toch gebeurd is: Stap persoonlijk naar de bank en vraag een onderhoud met de directeur. Leg de situatie uit en vraag hoe zij van plan zijn dit op te lossen. De bank is daar mee in fout gegaan door iemand iets te laten afsuiten op een ander zijn naam. Klaag SOWIESO de ex aan voor valsheid in geschrifte.

7) Zij is meerderjarig en haar ouders zijn dus inderdaad niet meer verantwoordelijk voor haar daden. U kan wel de ouders duidelijk maken dat u alle mogelijk juridische stappen zal ondernemen indien hun dochter niet zelf bij zinnen kom en alles terugbetaalt. Hopelijk begrijpen zij dan dat, ook al is het niet hun verantwoordelijkheid, hun dochter hierdoor in de problemen kan komen en gaan ze op z'n minst eens een babbeltje doen.

En tot slot: De vrouw is nu 18. Dus toen zij gingen samenwonen was ze 16? Of lees ik dat verkeerd?

Suntje
Topic Starter

#3 , 15 jul 2014 21:32

1) Hoe heeft ze die €20.000 gestolen van hem? Had hij die gewoon rondslingeren cash thuis? Hoe gaat hij bewijzen dat hij die had?

2) Maandenlang huur niet betaald: Op wiens naam stond het huurcontract? beetje meer info hierover!

3) Als de verzeekring op zijn naam stond, kan enkel hij die afsluiten. Ga naar de verzekeringsagent en vraag om meer uitleg. Vraag om bewijs waaruit blijkt dat hij zijn verzekering heeft afgesloten. Dring aan om dit zo snel mogelijk op te lossen. Stel anders de verzekeringsagent in gebreke. Indien zijn ex een handtekening heeft gezet, kan u haar aanklagen voor valsheid in geschrifte.

4) Hoe kan zij spullen kopen op zijn naam? Welke spullen? Waar? Hoe?

5) Welke aanmaningen krijgt hij?

6) Zij kan onmogelijk een credit card aanvragen op iemand anders zijn naam. Indien dit toch gebeurd is: Stap persoonlijk naar de bank en vraag een onderhoud met de directeur. Leg de situatie uit en vraag hoe zij van plan zijn dit op te lossen. De bank is daar mee in fout gegaan door iemand iets te laten afsuiten op een ander zijn naam. Klaag SOWIESO de ex aan voor valsheid in geschrifte.

7) Zij is meerderjarig en haar ouders zijn dus inderdaad niet meer verantwoordelijk voor haar daden. U kan wel de ouders duidelijk maken dat u alle mogelijk juridische stappen zal ondernemen indien hun dochter niet zelf bij zinnen kom en alles terugbetaalt. Hopelijk begrijpen zij dan dat, ook al is het niet hun verantwoordelijkheid, hun dochter hierdoor in de problemen kan komen en gaan ze op z'n minst eens een babbeltje doen.

En tot slot: De vrouw is nu 18. Dus toen zij gingen samenwonen was ze 16? Of lees ik dat verkeerd?
Hee dankje voor je antwoord :)

1 ) ze heeft het gewoon van zijn rekening afgehaald

2) huur stond op haar naam maar omdat hij medebewoner is heeft hij hier ook problemen meegekregen.

3) Jaa inderdaad zoals u het leest, zij heeft dit gewoon stop gezet zonder zijn toestemming, ik zal er ook zeker aangeven dat hij naar een verzekringsagent moet gaan.

4) ze heeft veel spullen gekocht via bol.com ebay.nl voornamelijk onlineshoppen.

5) hij heeft meerdere aanmaningen gekregen, zoals onverzekerd rijden (zij gooide altijd de brieven weg)

6) Ze heeft echt een credit card aangevraagd op zijn naam. zij heeft een handtekening geplaatst dat van hem was. Zo heeft ze dus kunnen online shoppen.

7) Ouders hebben ook aangegeven dat hun dochter fout bezig is, alleen staat dit nergens genoteerd. Het is gebleven bij een babbeltje.

ze heeft in 2012 een kind gekregen. Ik zelf denk dat ze nu 19 a 20 jaar is. Ze was 18 toen ze een kind had. (zelf beetje raar aangegeven sorry)

Ik zal zeker aangeven dat hij haar kan aanklagen wegens het valsheid in geschrifte. Ik hoop dat we een advocaat erop kunnen zetten, maar dan moeten we zeker zijn
dat de kosten op haar komen.

Alvast bedankt :)

Reclame

duma

#4 , 17 jul 2014 11:16

1) Hoe heeft ze dat kunnen doen? Zo'n bedrag kan je niet afhalen met de bankkaart, nog op één dag overschrijven. Heeft ze hier ook schriftvervalsing gepleegd?

2) Indien het huurcontract enkel en alleen op haar naam staat, kan de huisbaas enkel en alleen bij haar aankloppen voor de huur. Zij is en blijft ook huurder tot zij het contract opzegt of, indien de huis baas naar de rechter stapt, ze eruit gezet wordt. Uw vriend heeft dus geen uitstaans met de huisbaas. Echter, hij 'bezet' de woning wel, dus kan een bezettingsvergoeding verschuldigd zijn. Echter, alleen maar als hem dat gevraagd wordt, hij moet dat dus niet spontaan doen. En ook niet aan de huisbaas, maar aan zijn ex. Gekke wereld, maar bon. De vraag hier: wil hij er blijven wonen? Zoja, spreek met de huisbaas over de te volgen weg. Zolang zij een contract hebben, kan hij er uiteraard geen afsluiten met uw vriend. Wil hij er weg? Dan kan hij best zo snel mogelijk beginnen zoeken naar een andere woning en verhuizen. Dan heeft hij niéts meer te maken met het huurhuis. Dat is enkel haar verantwoordelijkheid, want het is haar naam op het huurcontract.

3) zo snel mogelijk werk van maken. Als die verzekering op zijn naam staat, heeft zij GEEN ENKELE wettelijke titel om deze stop te zetten. Blijf beleefd, maar laat duidelijk verstaan dat u niet kan begrijpen dat een derde zomaar een verzekering kan stopzetten en dat u verwacht dat dat zo snel mogelijk geregeld is. Vraag zéker bewijzen van de stopzetten. Indien er moeilijk gedaan wordt, duidelijk naar de naam van de persoon vragen die u 'verderhelpt' en vraag zijn overste te spreken. Meldt misschien 'verdere stappen' e.d. :)

4) zie punt 6.

5) Aanmaning onverzekerd rijden? Dat komt dan van de politie? Ik dacht dat het ging om betalingsaanmaningen? Nu, vooraleer er beslag gelegd wordt of er een rechtszaak geopend wordt, volgt er wel een aangetekende zending normaal gezien. Kan zij nu nog aan de post aan? Anders best naar het postkantoor gaan en je post laten doorsturen naar een ander adres. Dit om dit in de toekomst te vermijden. Ik geloof dat dat kan voor 2 maanden (is voor als je verhuist).

6) Stap persoonlijk naar de bank en vraag een onderhoud met de directeur. Leg de situatie uit en vraag hoe zij van plan zijn dit op te lossen. De bank is daar mee in fout gegaan door iemand iets te laten afsuiten op een ander zijn naam., Klaag SOWIESO de ex aan voor valsheid in geschrifte. Maak ondertussen een duidelijk document met daarop alles wat gekocht is met die bankkaart: wat - wanneer - kostprijs. Dat zal u later nog van pas komen.

7) Wat de ouders zeggen of doen, doet wettelijk niet ter zake, aangezien zij meerderjarig is, maar onderling ergens uitkomen, is altijd beter dan via de rechtbank, dus daarom dat ik aangaf dat zij haar misschien toch een duwtje in de goede richting zouden kunnen geven.

Indien de zaken effectief zijn gebeurd zoals hier weergeschreven, zal uw vriend zelfs een advocaat nodig hebben. Die valsheid in geschrifte zal u voor de rechtbank moeten brengen om dat uitgeklaard te moeten krijgen.
Stap sowieso wel nog naar de bank om te zien wat daar al mogelijk is. Laat zeker die credit card ONMIDDELLIJK schrappen, moest dat nog niet gebeurd zijn.µ
En maak een afspraak bij een advocaat.

Terug naar “Andere”