Eigendom huren van vader

Dizzy_
Topic Starter

Eigendom huren van vader

#1 , 13 jul 2014 17:51

Korte situatieschets:
- vader gaat feitelijk samenwonen met zijn nieuwe partner (zij is enkel feitelijk gescheiden, nog niet wettelijk), ik heb slechte relatie met partner
- ik blijf in het appartement van vader wonen volgens mondelinge overeenkomst en betaal hiervoor maandelijks huur

Vraag 1: Kan ik deze huurovereenkomst niet beter op papier zetten ? Kan vader mij zomaar op straat zetten?
Vraag 2: Wat als vader zelf niet meer in staat is om te beslissen over zijn goederen? Gaat de volmacht naar dochters of nieuwe partner?
Vraag 3: Wat als vader sterft, mag ik hier dan blijven wonen of dient de woning (onmiddellijk) verdeeld te worden onder mij en mijn zus?
Vraag 4: Kan de nieuwe partner aanspraak maken op zijn goederen na overlijden als er geen testament is? En wat als ze alsnog wettelijk gaan samenwonen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 13 jul 2014 18:15

1) ja
2) vrederechter zal beslissen
3) u hebt dezelfde echten om te blijven wonen als iedere andere huurder volgens de bepalingen van de huurwetgeving
4) neen, behalve met testament; indien wettelijk samenwonen: vruchtgebruik woning
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki

#3 , 13 jul 2014 19:13

1) Toch nuanceren. Elk contract is beter op papier, maar zomaar zal uw vader u niet op straat kunnen zetten. Zodra er het vermoeden bestaat van een huurcontract (ook mondeling) is de huurwet van kracht, en kan hij u maar buitenzetten voor de redenen die opgenomen zijn in de huurwet.

Reclame

Dizzy_
Topic Starter

#4 , 13 jul 2014 19:29

Het is dus niet zo, dat ik vruchtgebruik krijg van de woning ?
De huurovereenkomst blijft gelden zoals wettelijk bepaald en daarna valt de woning onder de erfenis?

En dan 4: bij wettelijk samenwonen vruchtgebruik woning? Dat is toch enkel van tel als zij ook in de gezinswoning woont.
Dit appartement is eigendom van mijn vader. Hij is nu in een huurwoning gaan samenwonen met zijn partner.
Ik woon in appartement, wat zijn eigendom is. Daarop kan zij dan toch geen vruchtgebruik hebben zolang ze hier niet woont?

roharro

#5 , 13 jul 2014 19:42

Zolang uw vader niet huwt erven u en uw zus ieder de helft (in volle eigendom) van het appartement dat u bewoont.
Huwt u vader dan erven jullie ieder de blote eigendom en gaat het vruchtgebruik naar zijn weduwe.

De huurovereenkomst blijft steeds normaal doorlopen. De woning valt onmiddellijk na het overlijden in de erfenis. U wordt dus huurder van een halve woning.

Bij wettelijk samenwonen krijgt de weduwe enkel het vruchtgebruik van de gezinswoning (uiteraard enkel indien uw vader eigenaar is van die woning).

Zolang ze niet gehuwd zijn krijgt de weduwe geen vruchtgebruik van het appartement waar u nu woont.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”