Overlijden en beëindiging overeenkomst met rusthuis

Michal
Topic Starter

Overlijden en beëindiging overeenkomst met rusthuis

#1 , 12 jun 2014 13:50

Ik heb een vraagje over hoe enkele bepalingen in een overeenkomst met een rusthuis geïnterpreteerd moeten worden.

Mijn opa verbleef een jaar en twee maand in een rusthuis toen de dokter vond dat hij in het ziekenhuis moest opgenomen worden. Hij was de laatste tijd sterk achteruitgegaan en zij wist niet wat er aan de hand was. Eens in het ziekenhuis liet opa ons weten dat hij niet meer naar het rusthuis wilde terugkeren, maar bij ons wou komen wonen omdat hij voelde dat hij sterk achteruit ging en meer hulp nodig had. Uit de eerste tests bleek dat hij te kampen had met uitdroging en een luchtwegeninfectie en tegen het einde van de eerste week werd duidelijk dat hij ook uitgezaaide pancreaskanker had. Voor ons was ook duidelijk dat zijn toestand te slecht was om nog naar het rusthuis terug te keren (we vermoedden dat hij het ziekenhuis niet meer ging verlaten) en hebben het contract met het rusthuis opgezegd. De administratie daar liet ons weten dat de opzegtermijn normaal 30 dagen was, maar dat van zodra er iemand anders in kon wonen/woonde, we niet meer moesten betalen. We gaven deze opzeg op 26 mei en maakten de kamer zo snel mogelijk leeg (29 mei) om de kosten zo te kunnen drukken. De kamer staat nu al 13 dagen leeg is en is nog steeds niet bewoond.
Ondertussen (7 juni) is mijn opa in het ziekenhuis overleden. Normaal gezien maakt een overlijden een einde aan de overeenkomst en geldt een opzegtermijn van 5 dagen. Ik heb het rusthuis gevraagd om zijn overlijden in rekening te brengen en onze opzeg nu te beperken tot die 5 dagen na zijn overlijden. In tegenstelling tot andere overlijdens hebben ze namelijk het voordeel gehad dat de kamer bij zijn overlijden al leeg, volledig herschilderd en gekuist was. Desondanks blijven ze bij de opzeg van 30 dagen. Ik vind dit onredelijk en onethisch. De wachtlijsten zijn immers immens en ze werken nu enkel zo traag omdat we toch moeten blijven betalen alhoewel mijn opa nu al bijna een maand niet meer in het rusthuis verblijft. Mijn vraag is of ik juridisch gezien kan eisen dat ze zijn overlijden als einddatum van het contract nemen in plaats mijn eerdere opzeg (die ik deed omdat we zijn overlijden zagen aankomen.)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 12 jun 2014 13:55

wat staat er letterlijk ivm dat overlijden in de overeenkomst?

Michal
Topic Starter

#3 , 12 jun 2014 14:01

Ik heb de overeenkomst hier nu niet bij me, maar heb het gisteren wel nog eens goed gelezen. "Het overlijden van de bewoner beëindigt de overeenkomst" staat er zeker letterlijk in. Ik kijk het vanavond nog eens na voor het zekerste.

Reclame

Michal
Topic Starter

#4 , 12 jun 2014 14:04

Dit staat trouwens ook in een Besluit van de Vlaamse regering ivm woonzorgcentra:

Art. 15.
Het overlijden van een bewoner maakt een einde aan de overeenkomst.
De termijn waarover de nabestaanden beschikken om de kamer te ontruimen, bedraagt minstens vijf dagen en kan in onderling overleg verlengd worden.
...

In het contract met het rusthuis is die minstens bij de 5 dagen weggelaten.

bartvdv

#5 , 12 jun 2014 14:05

Maar je hebt de opzeg gegeven toen hij nog in leven was...

roharro

#6 , 12 jun 2014 14:09

Die vijf dagen gelden enkel indien het rusthuis voorafgaandelijk nog niet was opgezegd wegens andere redenen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Michal
Topic Starter

#7 , 12 jun 2014 14:17

Ik vreesde al zoiets. Bedankt voor jullie antwoorden.

Dom van ons dat we ze tijdig verwittigd hebben en zo snel de kamer geleegd hebben.

JPV

#8 , 13 jun 2014 08:12

Die vijf dagen gelden enkel indien het rusthuis voorafgaandelijk nog niet was opgezegd wegens andere redenen.
waarom zou je geen 2 keer kunnen opzeggen? Kan in ieder geval bij arbeidsovereenkomsten.

Terug naar “Andere”