Noch bij verkrachting, noch bij aanranding van de eerbaarheid gaat het om een zogenaamd "klachtmisdrijf". Dat betekent dat eender wie een klacht kan indienen en dat het parket ook zonder klacht kan vervolgen.
Minderjarigen die jonger zijn dan 14 jaar kunnen geen toestemming geven voor "handelingen die hun seksuele integriteit aantasten".
Geslachtsgemeenschap met een jongere onder de 14 wordt juridisch steeds als een "verkrachting" beschouwd. Is er geen penetratie, dan kan seks onder de 14 enkel vervolgd worden als aanranding van de eerbaarheid.
Vanaf 14 jaar kan een jongere wel toestemmen met seksuele penetratie. De partner kan dan niet vervolgd worden voor verkrachting, maar wel voor aanranding van de eerbaarheid.
In een arrest van 4 juni 2009 stelde het Grondwettelijk Hof dat: “Een daad van seksuele penetratie, gepleegd op een minderjarige persoon van veertien tot zestien jaar, kan immers, naar gelang van de omstandigheden, een aanranding van de eerbaarheid vormen, zelfs indien het slachtoffer op een vrije en vrijwillige wijze daarin heeft toegestemd.”
De contradictie in de wet bestaat erin dat jongeren vanaf 14 wel toestemming kunnen geven voor geslachtsgemeenschap maar dat tot 16 jaar elke seksuele omgang niettemin strafbaar blijft als "aanranding van de eerbaarheid". Dat geldt niet alleen als een volwassene seks heeft met een partner jonger dan 16, maar ook als beide partners bijvoorbeeld minder dan 16 jaar zijn. Beiden kunnen dan op het matje geroepen worden bij de Jeugdrechter wegens het begaan van een als misdrijf omschreven feit (nl. aanranding of verkrachting).
Er is met andere woorden geen uitzondering voor seks(uele spelletjes) tussen leeftijdsgenoten. Ook het leeftijdsverschil is voor het strafrecht geen criterium.
Artikel 372 van het Strafwetboek :
« Elke aanranding van de eerbaarheid, zonder geweld of bedreiging gepleegd op de persoon of met behulp van de persoon van een kind van het mannelijke of vrouwelijke geslacht beneden de volle leeftijd van zestien jaar, wordt gestraft met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar.
De aanranding van de eerbaarheid, zonder geweld of bedreiging door een bloedverwant in de opgaande lijn of adoptant gepleegd op de persoon of met behulp van de persoon van een minderjarige, zelfs indien deze de volle leeftijd van zestien jaar heeft bereikt, maar niet ontvoogd is door het huwelijk, wordt gestraft met opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar.
Dezelfde straf wordt toegepast indien de schuldige hetzij de broer of de zus van het minderjarige slachtoffer is of ieder ander persoon die een soortgelijke positie heeft in het gezin, hetzij onverschillig welke persoon die gewoonlijk of occasioneel met het slachtoffer samenwoont en die over dat slachtoffer gezag heeft »
Artikel 375 SW:
«Verkrachting is elke daad van seksuele penetratie van welke aard en met welk middel ook, gepleegd op een persoon die daar niet in toestemt.
Toestemming is er met name niet wanneer de daad is opgedrongen door middel van geweld, dwang of list of mogelijk is gemaakt door een onvolwaardigheid of een lichamelijk of een geestelijk gebrek van het slachtoffer.
Met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar wordt gestraft ieder die de misdaad van verkrachting pleegt.
Wordt de misdaad gepleegd op de persoon van een minderjarige boven de volle leeftijd van zestien jaar, dan wordt de schuldige gestraft met opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar.
Wordt de misdaad gepleegd op de persoon van een kind boven de volle leeftijd van veertien jaar en beneden die van zestien jaar, dan wordt de schuldige gestraft met opsluiting van vijftien jaar tot twintig jaar.
Als verkrachting met behulp van geweld wordt beschouwd elke daad van seksuele penetratie, van welke aard en met welk middel ook, die gepleegd wordt op de persoon van een kind dat de volle leeftijd van veertien jaar niet heeft bereikt. In dat geval is de straf opsluiting van vijftien tot twintig jaar.
De straf is opsluiting van twintig jaar tot dertig jaar, indien het kind geen volle tien jaar oud is »
Grondwettelijk Hof nr. 93/2009, 4 juni 2009 (prejudiciële vraag), Juristenkrant 2009 (weergave VANDROMME, S.), afl. 192, 5
Liesbet STEVENS, ‘Strafrecht en seksualiteit. De misdrijven inzake aanranding van de eerbaarheid, verkrachting, ontucht, prostitutie, seksreclame, zedenschennis en overspel’, Intersentia, Antwerpen, 2002, 601 p.
Daar moet je goed mee opletten, want als de relatie verkeerd afloopt en er is ambras, zou het wel eens kunnen dat ze zich plots niet meer herinneren dat ze akkoord gingen...M'n zoon van 20 heeft sinds kort een relatie met een meisje waarvan hij vertelde dat ze nog maar 14 is. Afgelopen weekend is hij (tegen mijn wil en advies in) bij haar thuis blijven slapen, met toestemming van haar ouders. Haar ouders hebben hem na afloop van het weekend thuis gebracht. Nu blijkt achteraf dat het meisje zelfs niet eens 14 is, maar slechts 13. Ik heb hem reeds op de gevaren gewezen, maar hij gaat hier heel licht over en voor hem is er geen vuiltje aan de lucht, want "zij wil het zelf". Buiten het feit dat ik niet kan begrijpen dat ouders blijkbaar akkoord gaan dat een meisje van 13 al met een jongen slaapt en die ook nog bij hen thuis laat overnachten, maak ik me grote zorgen om hem en wat de mogelijke gevolgen voor hem kunnen zijn. Temeer dat hij hier openlijk over praat hier openlijk via de sociale media, en er zijn best wel een aantal mensen die hem een loer zouden willen draaien. Ik weet dat sex met een meisje van 13 sowieso als "verkrachting" wordt gezien, maar wat zijn de risico's echt in dit geval? Gezien het feit zelfs de ouders hiermee akkoord gaan? Ik maak me grote zorgen om hem..
Het is geen klachtsmisdrijf, met alle gevolgen van dien. Verkeerd gelopen relatie, ambras, geen herinnering,... doet er niet toe.Daar moet je goed mee opletten, want als de relatie verkeerd afloopt en er is ambras, zou het wel eens kunnen dat ze zich plots niet meer herinneren dat ze akkoord gingen...
Doet niets ter zake : zie wetteksten. Vijftien tot twintig jaar gevangenis (plus schadevergoeding). Wat koest houden : is dat om te lachen?Inderdaad juridisch gezien kan er uw zoon heel wat ten laste worden gelegd.
Het enige wat je kunt doen is open en vrij communiceren, en aanraden dat ze zich wat koest houden.