Gemeentebelasting berekend op buitenlandse inkomsten

KayL
Topic Starter

Gemeentebelasting berekend op buitenlandse inkomsten

#1 , 17 feb 2014 14:51

Belgen die in het buitenland werken, maar als domicilie België hebben, moeten jaarlijks gemeentebelasting betalen. Deze wordt berekend op de in het buitenland verworven inkomsten. Op de aanslagbrief staat dit bedrag vermeld bij "Gem.bel.vrijg.".

Geen probleem om dit te betalen, maar ik krijg van Financiën geen duidelijk antwoord over hoe dat bedrag berekend wordt. Er moet toch een formule zijn, waardoor je het kan narekenen? Ik werk voor een Duitse werkgever en daar heb je het brutoloon waar o.a. dingen zoals Lohnsteuer, Kirchensteuer en Solidaritätszuschlag afgetrokken worden vooraleer men aan het nettoloon komt.

In berichten op het internet zag ik dat deze gem.bel.vrijg. op het nettoloon berekend wordt? Via welke formule? Ik zeg maar iets: Bruto - Lohnsteuer - x - y *percentage vastgelegd door de gemeente. Over het percentage zelf heb ik geen vragen, dat weet ik dat dat door de gemeente zelf bepaald is (bijvoorbeeld 6,7%).

Ik vind dat mensen die gemeentebelasting betalen op hun buitenlandse inkomsten op z'n minst het recht hebben te weten hoe tot dit bedrag gekomen werd, want nu krijg je enkel het steeds terugkomende antwoord: "Het is het bedrag dat je zou moeten betalen indien je die inkomsten in België verdiend zou hebben". Tja, dat is wat makkelijk door de bocht omdat je in het Belgische en Duitse recht verschillende begrippen en belastingen hebt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 feb 2014 19:06

heb jij nog Belgische inkomsten die op uw aangifte komen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

KayL
Topic Starter

#3 , 17 feb 2014 21:38

Ja, voor 2012 wel ja, daar ik voor zowel een Belgische als Duitse werkgever werkte.

Reclame

wanton

#4 , 17 feb 2014 22:46

Normale werkwijze : uw belastingen worden berekend alsof alle inkomsten van binnenlandse oorsprong zijn. Daarna wordt uw verminderde basisbelasting(VBB) gereduceerd tot de verhouding Belgische to. totale inkomsten= zie vermindering vrijgestelde buitenlandse inkomsten(VGBI).Op dat saldo worden bijkomende zaken berekend oa. bijzondere bijdrage sociale zekerheid. Maar ook de gemeentelijke opcentiemen , zijnde 6.7 % (X) . Daar komen ook evt. belastingen op vb. roerende inkomsten bij. Maar ook op het in verhouding fictieve bedrag van belastingen op uw Duitse inkomsten ( VBB min VGBI worden die opcentiemen aangerekend.(Y)
Als u die twee X en Y optelt , komt u misschien tot hetzelfde getal als de bewerking : VBB x 6.7 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”