#8 , 18 aug 2013 20:55
Wettelijk gezien heeft uw moeder wel recht op omgangsrecht, uw stiefmoeder heeft helemaal geen rechten (tenzij er een affectieve band is, wat ik betwijfel).
U kan best nu al op voorhand stappen ondernemen om uzelf veilig te stellen. U stuurt aan uw moeder een AS waarin u verwijst naar de problematische omgang in het verleden tussen jullie, maar dat u niet wil dat dit een invloed heeft op de band tussen haar en haar kleinkind. Daarna doet u een redelijk voorstel tot omgang tussen haar en haar kleinkind, bijvoorbeeld 2 maal per maand een halve dag op een locatie van uw keuze, eventueel met uw aanwezigheid of neutraal toezicht van uw keuze. U mag ook eisen dat uw stiefmoeder hier niet bij aanwezig mag zijn (u als ouder bepaalt met wie uw kind omgang mag hebben), maar ik betwijfel of dit de relatie in de toekomst gaat bevorderen (eventueel kan u eisen dat de eerste maanden dit doorgaat zonder uw stiefmoeder, en dat daarna de situatie kan geëvalueerd worden).
Als ze hierna nog een rechtszaak tegen u wenst aan te spannen, heeft u elk geval bewijs dat u het omgangsrecht niet verhinderde, en zal de rechter waarschijnlijk niet mals zijn voor haar. Eventueel kan u hierna nog een procedure starten voor tergend en roekeloos geding, maar ik vermoed dat dit uw relatie met uw moeder wel helemaal zal opblazen.