Moeder staat kind af, vader weet van niets

Muffin89
Topic Starter

Moeder staat kind af, vader weet van niets

#1 , 20 aug 2013 04:00

Normaal hebben wij een omgangsregeling voor mijn stiefdochter. Om de 2 weken en de helft van de vakanties moet ze normaal gezien bij ons zijn.
Sinds november 2012 heeft haar moeder deze omgangsregeling naast zich neer gelegd en besloten dat we het kind niet meer te zien kregen.
Wij zijn naar de advocaat gestapt en zij heeft op haar beurt de tegenpartij proberen bereiken om eerst zo via minnelijke schikking alles terug te laten verlopen.
Onze advocaat kreeg mijn man zijn ex niet vast. Ook had ze intussen een uittreksel uit de bevolkingsregister opgevraagd. Dit duurde en bleef duren.
De advocaat van de tegenpartij wil haar ook niet meer vertegenwoordigen. Onze advocaat bracht alles in gereedheid om naar de rechtbank te trekken.
31 juni 2013 kregen we een telefoon van de ex partner van mijn stiefdochter haar moeder. De man vertelde dat de moeder haar kind 3 maanden geleden bij haar dooppeter had gedropt en er niet meer voor wou zorgen. Al die maanden zijn wij wel alimentatie blijven betalen.
De volgende dag ben ik beginnen rondbellen en te weten gekomen dat zelfs het comité bijzondere jeugdzorg er al tussen zat. Niemand heeft ons ook maar van iets op de hoogte gesteld, het comité heeft ons niet proberen bereiken, de peter ook niet en de moeder ook niet.
Na een goeie maand is alles doorverwezen naar de bemiddelingscommissie.. Daar zijn ook wij onze kant van het verhaal gaan vertellen. Mijn man zijn ex gebruikt drugs en prostitueert haarzelf. Sinds ze wist dat ik zwanger was heeft ze ons de omgang geweigerd. We hebben een stabiel gezinsleven met nu nog een kleine erbij en werken allebei. De bemiddelingscommissie was blij onze kant van het verhaal te horen en zei dat de moeder onbekwaam was om voor haar kind te zorgen. Ze vertelden ons dat er de volgende week met ons contact zou worden opgenomen vanuit de rechtbank om een sociaal onderzoek op te starten.
We hebben niets gehoord.. Tot we vandaag een brief krijgen met de melding gelet op mijn man zijn drugsgebruik (waar ze dat halen weet ik nog steeds niet) en gelet op het feit dat hij al van november 2012 niet meer voor haar wil zorgen en niet open staat voor hulpverlening de kleine wordt geplaatst bij de peter.
Dit is dus voorgekomen zonder wij onze kant van het verhaal konden doen en zonder wij maar iets wisten dat dit zou gebeuren.
Tot op de dag van vandaag staan we nog geen stap verder. Mijn man wil niet dat zijn kind bij die mensen verblijft. Zij stoken immers het kind op tegen ons. Wij willen zelf voor haar zorgen. Maar keer op keer zijn we overal buiten gehouden.
Wat kunnen we nog doen? Hoe kunnen we nog duidelijk maken dat wij van alles op de hoogte willen zijn. Op deze manier krijgen wij toch geen eerlijke kans?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 aug 2013 08:56

"Wij zijn naar de advocaat gestapt en zij heeft op haar beurt de tegenpartij proberen bereiken om eerst zo via minnelijke schikking alles terug te laten verlopen.
Onze advocaat kreeg mijn man zijn ex niet vast."

is er bij de politie ooit klacht neergelegd wegens het niet houden aan de omgangsregeling?

eylis

#3 , 20 aug 2013 10:04

Vreemde gang van zaken. Met de beschikbare info in je post, denk ik dat in geval de moeder het kind niet kan/mag bijhouden en er een onderzoek loopt (ivm met haar geschiktheid als ouder). Het kind sowieso wettelijk naar de vader mag en moet.
De wettelijke ouderlijke macht van de vader is van kracht, bij hem zijn géén feiten gebeurd en dus kan het kind voorlopig full-time bij de papa verblijven én gedomicilieerd zijn. Kind kan nooit geplaatst worden in een pleeggezin als de vader capabel en beschikbaar is.
Volgens mij kan de vader zijn kind gewoon afhalen bij de familie mét het vonnis in de hand waaruit blijkt dat de vader een omgangsregeling heeft. Zodra het kind bij de vader is, kan het ook bij de vader blijven.
Want moeder kan zelf het kind niet ophalen, noch iemand aanstellen om dat te doen. Ze is voor de duur van het onderzoek immers uit haar ouderlijke rechten .
Dat de advocaat daar niet aan dacht??

Reclame

Muffin89
Topic Starter

#4 , 20 aug 2013 15:04

"Wij zijn naar de advocaat gestapt en zij heeft op haar beurt de tegenpartij proberen bereiken om eerst zo via minnelijke schikking alles terug te laten verlopen.
Onze advocaat kreeg mijn man zijn ex niet vast."

is er bij de politie ooit klacht neergelegd wegens het niet houden aan de omgangsregeling?

Wij zijn naar de politie geweest hoor.. Daar kregen we als antwoord:''dat is een burgelijke zaak, daar houden we ons niet mee bezig, neem contact op met jullie advocaat en regel het zo maar''

Muffin89
Topic Starter

#5 , 20 aug 2013 15:11

Vreemde gang van zaken. Met de beschikbare info in je post, denk ik dat in geval de moeder het kind niet kan/mag bijhouden en er een onderzoek loopt (ivm met haar geschiktheid als ouder). Het kind sowieso wettelijk naar de vader mag en moet.
De wettelijke ouderlijke macht van de vader is van kracht, bij hem zijn géén feiten gebeurd en dus kan het kind voorlopig full-time bij de papa verblijven én gedomicilieerd zijn. Kind kan nooit geplaatst worden in een pleeggezin als de vader capabel en beschikbaar is.
Volgens mij kan de vader zijn kind gewoon afhalen bij de familie mét het vonnis in de hand waaruit blijkt dat de vader een omgangsregeling heeft. Zodra het kind bij de vader is, kan het ook bij de vader blijven.
Want moeder kan zelf het kind niet ophalen, noch iemand aanstellen om dat te doen. Ze is voor de duur van het onderzoek immers uit haar ouderlijke rechten .
Dat de advocaat daar niet aan dacht??

Er komt een sociaal onderzoek.. Maar op welke termijn is niet geweten. Het kind woonde met haar moeder 150km van ons. Zit daar voor het gerecht. Ze doen eerst daar sociaal onderzoek. Dan sturen ze de zaak door naar ons gerechtelijk arrondissement, dan wordt hier iemand aangesteld om bij ons een sociaal onderzoek te komen doen. Als dat afgelopen is moet alles geevalueerd worden en weer naar daar gestuurd worden zodat het dan kan voorkomen voor een deffinitieve uitspraak.
De moeder doet moeilijk, en wij mogen hiervoor boeten. Er is nooit enig belastbaar iets tegen ons gevonden. Ik snap niet wrm wij dit circus moeten doorstaan.
De beschikking is ook gebeurt op onvolledige feiten en op leugens.. Nu vraag ik mij af of het iets gaat uithalen om verzet aan te teken tegen deze.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 aug 2013 15:50

Is er dan geen vonnis?

Indien geen vonnis hebben beide ouders alle rechten ...en dan is het idd op dat ogenblik een puur burgerlijke zaak.

Muffin89
Topic Starter

#7 , 20 aug 2013 22:22

Is er dan geen vonnis?

Indien geen vonnis hebben beide ouders alle rechten ...en dan is het idd op dat ogenblik een puur burgerlijke zaak.

het vonnis (beschikking, tijdelijk vonnis dus) luidt dat mijn stiefdochter bij pleegouders wordt geplaatst..

Franciscus

#8 , 21 aug 2013 14:30

Bent u dan niet gehoord alvorens pleegouders werden ingeschakeld?

Muffin89
Topic Starter

#9 , 03 sep 2013 19:47

Bent u dan niet gehoord alvorens pleegouders werden ingeschakeld?

Neen.. Wij zijn nooit ingelicht of gehoord geweest..

Franciscus

#10 , 03 sep 2013 20:03

De ouders worden steeds door de rechtbank uitgenodigd of gedagvaard bij mijn weten.
Of bevind tegenpartij zich misschien in het buitenland?

Muffin89
Topic Starter

#11 , 03 sep 2013 21:22

Neen. Tegenpartij is in Belgie. Mijn man is niet uitgenodigd of gedagvaard.. Doch heeft hij nog steeds het ouderlijk gezag.
Snap gewoon niet hoe dit mogelijk is.
We hebben geen brief gekregen dat meld dat de zaak voorkomt. We hebben enkel na de rechtzaak het vonnis ontvangen.

Terug naar “Andere”