Bewindvoering

patjebrussel
Topic Starter

Bewindvoering

#1 , 31 jul 2013 15:32

Als een bewindvoerder wordt aangesteld door de vrederechter voor een ouder op diens verzoek, welke rechten hebben de kinderen nog ?
Hoe een bewindvoerder controleren ?

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2013 23:34

http://www.fovig.be/fov/documenten/VOOR ... OERING.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kbs-frb.be/uploadedFiles/201 ... B_3108.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

ippa

#3 , 01 aug 2013 08:59

Controle van de bewindvoerder gebeurt door de vrederechter: jaarlijks dient de bewindvoerder een beheersstaat over de beschermde persoon voor te leggen aan de vrederechter.

Reclame

patjebrussel
Topic Starter

#4 , 29 aug 2013 20:03

Aan de bewindvoering is een einde gekomen door het overlijden van de te beschermen persoon.
Hoe gebeurt nu het praktisch einde ? Bewindvoerder legt verslag neer bij de vrederechter.
En dan ?
Moeten de erfgenamen verschijnen voor de vrederechter ?

Creatief

#5 , 29 aug 2013 20:29

Je moet aan de bewindvoerder zo snel mogelijk laten weten dat de onbekwame persoon is overleden. Zijn taak eindigt dan. De advocaat-bewindvoerder stelt dan de vraag aan wie hij de nodige documenten (bankrekeningen, zijn onkostennota, ...e.d.) moet overmaken. Dit kan een notaris zijn of iemand van de familie zelf, die de verdere nalatenschap zal samenstellen.
Dit kan vermoedelijk een tijdje duren vooraleer de bewindvoerder alle documenten ter beschikking stelt. Hij moet ook nog eerst zijn boekhouding voorleggen aan de vrederechter.
Over de duurtijd i.v.m. het overhevelen van de documenten, heb ik geen zicht. Toen onze ouder stierf, die onder bewindvoering stond, werd ik daar volledig buiten spel gezet.
Je kan er van uit gaan dat de advocaat-bewindvoerder zijn taak picobello heeft uitgevoerd en ook zal afwerken, maar hij moet ook weten dat de persoon overleden is.

patjebrussel
Topic Starter

#6 , 29 aug 2013 20:37

Bedankt Creatief voor de nuttige uitleg.
Bewindvoerder is reeds op de hoogte. Ik hoorde vandaag weer vanalles die ik nergens kan terugvinden in wetten of brochures.
Ik wil dat alles correct wordt gedaan, dus zal vragen dat alle documenten, sleutel, weet ik veel, naar de notaris gaat.

Terug naar “Andere”