Onderhoudsplicht ouders- verder studeren

TijlH
Topic Starter

Onderhoudsplicht ouders- verder studeren

#1 , 22 aug 2013 17:38

Mijn vriendin en ik zouden willen (samen) verder studeren volgend jaar.
Voor mijn moeder is er geen probleem en die betaald mooi de helft van de studio en komt tussen in het eten.
Bij de moeder van mijn vriendin is het echter een heel ander verhaal.
Haar moeder had/heeft schulden, een alcoholprobleem en het ocmw beheert haar geld.
De moeder kuist zelf matig het huis, voorziet haar kinderen niet van eten als zij zelf naar de camping gaat, kinderen moet 90% van hun kleren zelf kopen, 14-jarige dochter wordt alleen thuis gelaten als moeder naar de camping gaat,...
Geen goede combinatie met het verder studeren dus.
Na wat te hebben opgezocht zijn we naar het ocmw gegaan om een aanvraag tot leefloon voor mijn vriendin in te dienen.
Kort erna kregen we echter bericht dat moeder bij het ocmw gaan vertellen is dat haar dochter niet weg moet bij haar en vervalt dus het recht tot leefloon (voor studenten) volgens het ocmw.
Meteen terug dingen gaan opzoeken en toen kwamen we op onderhoudsplicht en het recht die het kind heeft om verder te studeren tot het kind in diploma in de hand heeft.
Haar moeder zei ons dat we moesten bellen naar haar geldbeheerder om het ocmw en het maar met haar moesten regelen.
De mevrouw heeft ons afgesnauwd en gezegd dat de moeder niet onderhoudsplichtig is want mijn vriendin vrijwillig het huis verlaat.
Mijn vraag is dus: vervalt onderhoudsplicht van de ouders als je vrijwillig het huis verlaat?
En bijkomend wat ondernemen wij nu best?

Bijkomend:
-Mijn vriendin is meerderjarig (19).
-Het gaat om studies hoger onderwijs (die ze aan kan).
-Moeder/ocmw zeggen dat ze uit het huis gaat om samen te wonen met mij, niet omdat het thuis niet zou lukken.
-Moeder kijkt zelf totaal niet achter de studies van de kinderen , sterker nog: ze wil meestal zelf niet om het rapport gaan.
-Vriendin werkt in de vakanties maar weekendwerk is geen optie daar ze zich volledig zal moesten concentreren op haar studies.
-Vriendin wil enkel juridische stappen als er echt niets anders mogelijk is omdat dit de band tussen moeder en dochter permanent kan/zal schaden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2013 23:04

Eens gaan praten met een JAC
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6542,d.ZGU" onclick="window.open(this.href);return false;
Onderhoudsverplichting is er wel.
Maar 'ergens anders gaan wonen' is natuurlijk niet altijd 'inbegrepen'.

Reclame

Terug naar “Andere”