bewindvoering door een advocaat

adrienne
Topic Starter

bewindvoering door een advocaat

#1 , 30 jul 2013 19:55

Vanaf heden gaat de bewindvoering van mijn moeder overgenomen worden door een advocaat. Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb nogal wat vragen zoals; kunnen we het ouderlijk huis beter verkopen of verhuren tot ook ma sterft en heeft er iemand ervaring met verhuring, zowel positief als minder positief? Hoe verloopt die bewindvoering? Hebben wij als kinderen niks meer te zeggen of gebeurt alles in overleg? Wat mag die advocaat en wat niet? Zijn er dingen die we zeker moeten weten maar die niemand je vertelt? Elke reactie is erg welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jul 2013 22:34

Dit eens lezen:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 86&t=15909" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7636,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... S-FRB%2F05" onclick="window.open(this.href);return false;)_Pictures%2C_documents_and_external_sites%2F09)_Publications%2F2012_DeVoorlopigeBewindvoerder_PUB_3108.pdf&ei=sSL4UdLpH4HMPebzgJAP&usg=AFQjCNEfrb49R4JmlF68gkc0pzIq0-zEOA&bvm=bv.49967636,d.ZWU&cad=rja

leonidas

#3 , 18 aug 2013 11:24

De bewindvoerder van ons moeder werd aangesteld bij vonnis vrederechter dd.27 juni 2013 en verzoekschrift ingediend begin mei 2013. Nu doet bewindvoerder onderzoek naar in- en uitgaven van ons moeder op haar bankrekeningen in een periode dat zij daadwerkelijk het beheer deed zelfs in een periode dat vader nog leefde , nml. tot in november 2012. Is dit normaal of gaat hij zijn boekje te buiten? Mijn moeder komt met haar pensioen niet toe om alle facturen van het rusthuis en kleding te betalen. De bewindvoerder zegt dat hij niet mag raken aan het spaargeld van ons moeder om bij te passen; dit terwijl mijn ouders die spaarboek hebben opgebouwd om bij het pensioen bij te passen om toe te komen. Is dit normaal? en wat kan hier tegen gedaan worden?

Reclame

leonidas

#4 , 18 aug 2013 11:27

Mag een bewindvoerder vertrouwelijke gegevens doorspelen aan personen anders dan de te beschermen persoon, de door de vrederechter aangestelde vertrouwenspersoon?

lucas123

#5 , 18 aug 2013 12:03

Ik was zelf het voorbije jaar bewindvoerder voor mijn ouders. In het vonnis van de vrederechter stond niets over het niet mogen gebruiken van de spaargelden. Ik zie niet in waarom hij ze niet gebruikt.
Waarom hij rekeningen van voor het vonnis wil nakijken weet ik ook niet. Hij moet enkel een beheersstaat opmaken van wat er op het moment van vonnis in bezit is...
Om op de vraag van Adrienne te antwoorden: denk eraan dat als je een uitkering voor je moeder van de FOD ontvangt omdat ze bv. dement is, je deze kwijtspeelt als je het huis verkoopt (er is dan immers geld over van de verkoop); bij verhuren speel je die uitkering niet kwijt. Voor verkoop heb je toestemming van de vrederechter nodig...
Ik ben echter een leek: dus andere zullen me wel corrigeren als ik onzin uitkraam...

leonidas

#6 , 18 aug 2013 12:21

bedankt lucas 123 voor je reactie. Wie moet jij informeren over de beheersstaat? Enkel de vrederechter of alle betrokken partijen die in het verzoekschrift en het vonnis staan?

lucas123

#7 , 18 aug 2013 12:44

Bij mij waren er geen "andere" partijen. Dus enkel de vrederechter. (In het verzoekschrift stond bv. wel andere zoon van ouders vermeld, maar in het vonnis stond hierover niets; ook niets in het vonnis over informeren van de rusthuisbeheerder die de aanvraag mee had opgesteld, enz.).
Ps Bewindvoering is trouwens iets wat kinderen perfect zelf kunnen doen...als er geen ruzie is...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 aug 2013 21:05

Dat bewindvoerder niet aan spaarboekje komt.... mogelijk heeft moeder slechts de helft in eigendom en de rest in vruchtgebruik.
Mogelijk mag een bewindvoerder wel nakijken of er geen 'verdachte' betalingen zijn gebeurd ....

§ 2. Uiterlijk één maand na de aanvaarding van zijn aanwijzing moet de voorlopige bewindvoerder een verslag opstellen met betrekking tot de vermogenstoestand en de inkomstenbronnen van de beschermde persoon en dit overzenden aan de vrederechter, aan de beschermde persoon en aan diens vertrouwenspersoon. Daarenboven kan de vrederechter hem ervan ontslaan om dit verslag aan de beschermde persoon over te zenden, voorzover deze niet in staat is ervan kennis te nemen.

Terug naar “Andere”