Gebruik bankkaart zonder volmacht.

mioumiou
Topic Starter

Gebruik bankkaart zonder volmacht.

#1 , 07 aug 2013 18:42

Ikzelf en mijn zus zijn gemachtigden van de rekening en bankkaart van onze stiefmoeder.
Ik heb nog een oudere broer, een zus (gevolmachtigde) en de jongere zus die er financieel slecht voor staat evenals haar dochter waar ze in onmin mee leeft.
Over enkele jaren heb ik het nodige gedaan om mijn stiefmoeder te helpen zodat ze steun trok aan het FOD en mantelzorg (ikzelf) daar ze ziek is (87 jaar)
Nu merken wij dat er regelmatig geld afgehaald word met de kaart van moeder die deze zomaar meegeeft aan de stiefdochter en haar dochter. Na veel medelijden op te wekken worden de sommen die afgehaald worden met regelmaat gedaan, zodat moeder het einde van de maand niet haalt voor het pensioen ... gestort wordt. Ik merk dat er gewinkeld word voor een bedrag vb van 119 euro en s'anderendaags voor 116 euro in een andere supermarkt. Wij denken wel dat moeder het goed weet wat er gebeurt maar geen besef heeft van de waarde in euro. Zij is niet te overtuigen hierover.
Wij spraken erover aan de bank maar die kunnen ons niet helpen. Daar de loketten verdwenen zijn is er geen controle meer is over de machtiging.
Nb: Stiefmoeder erfde 1/4 van het huis waar ze nog verblijft en krijgt een weduwen pension afkomstig uit de arbeid van ons vader.
Met mijn oudere broer hebben wij besloten om met hem en de twee zussen samen te komen en te bespreken dus zonder de aangetrouwden. Ik vraag mij nu wel af of het een goed idee is? De jonge zus zal in conflict komen met haar dochter en die zullen alles terug vertellen aan de stiefmoeder.
Samen met mijn broer werd er geopperd om later het geld af te trekken van het erfdeel van de zus. Van een som zijn we zeker (700 euro om een tv te kopen) maar de rest weten we niet. Het is een soort stok achter de deur. De zus klaagt alleszins dat er nog veel facturen te betalen vallen zodat wij vermoeden dat het einde niet in zicht is evenals voor haar dochter.
Een andere idee is om haar een som geld te geven indien de stiefmoeder akkoord is en die af te trekken van haar erfdeel, zodat ze wat ademruimte heeft voor haar betalingen. Maar we zitten nog altijd met haar dochter
Graag uw raad waarvoor dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2013 18:48

Code bankkaart wijzigen als moeder zelf de bankkaart niet meer gebruikt.
Zo kunnen enkel de gemachtigden nog met de kaart werken.

mioumiou
Topic Starter

#3 , 07 aug 2013 19:09

Ze gebruikt ook de kaart. Aan een veranderde bankcode hebben wij ook gedacht maar dan zal ze een nieuwe kaart aanvragen met een nieuwe code.

Reclame

mioumiou
Topic Starter

#4 , 08 aug 2013 11:53

Wij hebben nog contact gehad met moeder en die weet blijkbaar niet dat er geld afgehaald wordt via de supermarkt!
Ik denk dat jullie geen raad meer kunnen geven of moeilijk zeker? :(

mava105

#5 , 08 aug 2013 12:24

Je zou een bewindvoerder kunnen laten aanstellen via de rechtbank. Die zal dan alle uitgaven van moeder beheren.

Franciscus

#6 , 08 aug 2013 14:16

Klopt en dan bepaald de bewindvoerder wie wat mag/kan doen ipv uw moeder.
http://www.fovig.be/fov/documenten/VOOR ... OERING.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kbs-frb.be/uploadedFiles/2012-KBS-FRB/05" onclick="window.open(this.href);return false;)_Pictures,_documents_and_external_sites/09)_Publications/2012_DeVoorlopigeBewindvoerder_PUB_3108.pdf

mapleleiah

#7 , 08 aug 2013 19:06

Zeker proberen een bewindvoerder aan te stellen. Alleen lost dat het probleem niet direct op als moeder nog een bankkaart behoudt want ze kan die nog altijd meegeven en u kunt niet bewijzen wie er geld mee afhaalt. Dit zal dus enkel ten volle werken als moeder zelf geen bankkaart meer heeft. Dit is enkel leefbaar als iemand anders al haar boodschappen e.d. doet en haar rekeningen betaalt.

Wij hebben dit toegepast bij een dementerende tante: er verdween cash geld uit haar huis (vermoedelijk afgetroggeld door een malafide poetsvrouw en deur-aan-deurverkopers) en we konden ook niet zeker zijn wat zij allemaal met haar bankkaart deed. We hebben bewindvoering aangevraagd en hebben haar kaart laten blokkeren. Ze kreeg ook geen cash geld meer in huis. In het begin veel ruzie en gezaag daarover maar uiteindelijk steeds minder. Ondertussen zit mevrouw in het rusthuis, maar we hebben er wel een periode mee kunnen overbruggen.

Nog even uw opmerking over "aftrekken van erfenis": dat kunt u enkel laten doen als u kunt bewijzen wie die sommen geld heeft afgehaald en dat kunt u volgens mij niet want het was de bankkaart op naam van uw moeder. U kunt enkel beschuldigen van diefstal van die kaart, maar zonder bewijzen zult u niet ver komen. Het is bovendien onwaarschijnlijk dat uw moeder akkoord zal gaan met een testament(swijziging).

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

mioumiou
Topic Starter

#8 , 10 aug 2013 13:15

Zeker een goed idee betreffende het aanstellen van een bewindvoerder. Maar moeten de broer en zus (zus die ook volmacht heeft) daar mee akkoord gaan? De ene zus zal niet meegaan in het verhaal want ze steunt haar in financieel zittende zus. En mijn broer trekt hem het liefst niets van aan. Hij werd wel ingelicht en zou kiezen voor de kaart te blokkeren hetgeen tot niets helpt. Ik vrees dat mijn gezondheid zo een toestand niet zal aankunnen. Ikzelf verschilt geen generatie met mijn stiefmoeder. De stress zal me te hoog zijn.
Denk eerder van te breken met de familie. Je wordt er toch niet voor gewaardeerd integendeel ! Moet dan wel mijn volmacht intrekken zeker?

mapleleiah

#9 , 10 aug 2013 15:21

Het is de vrederechter die beslist wie de bewindvoerder wordt. Dit kan een familielid zijn (bv. uzelf als verzoeker) maar dit kan ook een externe zijn (bv. een advocaat). Die ene zus kan natuurlijk argumenten aanbrengen, maar de vrederechter heeft het laatste woord. Bij onenigheid zal hij vermoedelijk een externe kiezen. Let op: de vrederechter moet wel van oordeel zijn dat uw moeder niet meer haar eigen zaken kan beheren. Uw moeder zal hiervoor naar het vredegerecht geroepen worden of (als dit niet meer gaat) de vrederechter zal haar thuis bezoeken.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

mioumiou
Topic Starter

#10 , 10 aug 2013 16:04

Bedankt voor de raad.

Terug naar “Andere”